AM2010 6 Postad 13 Augusti , 2012 Hej! Pappa köpte en liten snabbgående båt för någon månad sen, utrustad med en Evinrude E-tec 50hk snurra. Motorn startar igång fint och går kanonbra under alla varvtal. Tyvärr slutade power tilt att lyfta motorn sist vi var ute. Det låter som reläet drar dock. Jag provade att starta motorn, med förhoppningen att batteriet hade laddat ur, men motorn hoppade igång lika fint som alltid. Letade då efter ett sätt att tilta upp motorn manuellt, vilket inte fungerar, trots noggranna studier av handboken. Är det någon som har haft liknande problem och kan hjälpa till med goda råd? Säsongen är snart slut så det blir nog en vända till en reparatör. Kan vara så att det läcker i cylindern och vätskenivån är för låg, men du som eventuellt har utfört byte, påfyllning eller kontroll, var snäll och skriv en rad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 13 Augusti , 2012 det kan vara tilten som kärvar, prova med att smörja tilten med fett så kanske det släpper. Prova att rucka uppåt och nedåt med tilten kan hjälpa till att få det att släppa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 13 Augusti , 2012 Det sitter en release ventil på upphägningsbygel o där är det ett hål in till en skruv skruva på den så får du upp eller ner motorn mvh tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 13 Augusti , 2012 Det har vi provat utan framgång. Dock lät vi powertilten vila några timmar och då gick den igen, fast mycket långsammare än vanligt och stannade när motorn var halvvägs upp... Har du egen erfarenhet av just det här problemet på aktuell motor eller är det något som inträffar på de flesta motorer av samma typ? Jag får en känsla av att tidigare ägare inte har servat motorn enligt specifikation, kan ju hänga ihop med problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 13 Augusti , 2012 Den sitter på BB sida av motorn? Den går att skjuta bakåt och framåt men inget hjälper, eftersom motorn tycks vara fast i det läge powertilten slutade fungera. Jag har kanske fel, bifoga gärna ett foto där man ser hur eländet hänger ihop. Evinrudes tecknade bilder gör mig inte klokare...eller gladare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 13 Augusti , 2012 det är en skruv som du skruvar ut å då ska motorn gå ner.ditt problem är nog att tiltmotorn är rostig å då går den trögt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 19 Juni , 2013 Felet berodde på att f g ägare inte bytt anoden på riggen. Detta ledde till korrossion på tiltmotorn och dess elektriska anslutningar. Ingen stor grej att fixa för reparatörn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser