-PC- 0 Postad 12 Augusti , 2012 Jag har rivit ur det gamla blöta skummet ur min Selboy. Kapade ur innerbotten och körde på med barkspade, funkade perfekt! Nu ska skummet i, kör byggmax fogskum, men nu kom problemen. Jag har borrat ett gäng hål att blåsa in skummet genom, och fått det bra på några ställen. Men på ett par platser vill det inte fylla? Jag har fyllt fullt så det kommer ut genom andra hål. Sen härdar det och trycker ut en svamp vid varje hål. När jag tar bort överflödet, då är det tomt under... Det problemet hade jag inte i början. Nu sist så har jag fyllt lite skum, utan att det svällt över, men det verkar bli lika ändå. Är det något som bryter ner skummet eller har det med drivgasen att göra, att det blir för mycket sådan kvar? Kanske lär kapa upp en rektangel och fylla och sen pressa dit den? Men det vill jag helst inte... Edit: Gjorde meddelandet läsbart, då det inte kom med någon formatering när jag postade i mobilen... Senast ändrad av -PC- | 14 augusti 2012 | 00:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 14 Augusti , 2012 Har kommit fram till att det uppenbarligen bildas kvävgas som blir kvar i utrymmet och att det därför inte härdar, utan bara blir en geggig massa. Får se vad man kan göra åt det, ska prova att blåsa i lite luft i morrn, och hoppas att det händer något Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 15 Augusti , 2012 Det är troligen så att samtidigt som du fyller på med massa så måste du se till att luften som finns där innan kan pysa ut på ett bra sätt. Sedan kan jag också tänka mig att man kan behöva börja med att man fyller nerifrån i och jobbar sig uppåt, på så sätt bör man ju eliminera luftfickor och tomrum. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 15 Augusti , 2012 Fyllde lite idag och lät blåsmunstycket vara nerkört i ett hål, inbillar mig att det funkade bättre nu, ska kolla i morrn hur det blev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 16 Augusti , 2012 Det blev lite bättre när jag fyllde på lite friskluft, men inte bra Tyvärr så är de två ställena där det inte fyllt riktigt precis framför soffan och framstolarna... Vet inte hur jag ska göra, om jag ska ta och kapa upp och skumma och skära till och plasta igen, eller vad? Några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Augusti , 2012 Nu spekulerar jag lite här om ni tillåter: Enkomponent fogskum, som du ju använder, behöver med största sannolikhet luft för att härda korrekt. När du fyller ett utrymme som är så pass tätt som du beskriver så sker inte härdningen korrekt och cellerna kollapsar. Därför tror jag att enda sättet att få det bra är att såga upp en större öppning så att skummet kan härda i fria luften. Sen får du trimma ned överflödet och lägga på locket igen. Det kommer kräva lite plastning eller att du popnitar fast en ram på undersidan av hålet som sedan locket kan popnitas fast i med lite tätningsmedel emellan. Jag har samma jobb framför mig men jag har sågat upp rektanglar i typ A4-storlek och kommer antagligen använda tvåkomponentsskum. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 17 Augusti , 2012 Såg att det fanns 2-K på flaska för ca 140-200kr. Handlar nog en sån och provar med. Då slipper man kapa upp, frågan är hur, om man ska försöka få ur lite kladd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 Augusti , 2012 Då måste du först kolla så att inte 2K-skummet inte löser upp det härdade 1K-skummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 17 Augusti , 2012 Flintstone skrev: Nu spekulerar jag lite här om ni tillåter: Enkomponent fogskum, som du ju använder, behöver med största sannolikhet luft för att härda korrekt. När du fyller ett utrymme som är så pass tätt som du beskriver så sker inte härdningen korrekt och cellerna kollapsar. Därför tror jag att enda sättet att få det bra är att såga upp en större öppning så att skummet kan härda i fria luften. Jag håller helt med Flintstone om ovanstående, vilket stämmer väl med min egna erfarenheter (har använt en hel del fogskum i samband med husbygge, tätning runt fönsterkarmar, inne i krypgrunden då avfuktaren installerades, och även då jag delvis ersatte polyuretanskum i min förra båt). Det verkar som om mängden luft måste räcka till för den mängd fogskum som används, antingen genom att man har fri lufttillförsel eller att luftmängden i det relativt slutna utrymmet är tillräckligt stort för den mängd fogskum man väljer att spruta in. Luften måste dessutom innehålla en viss mängd fukt. Annars kollapsar cellerna och inne i håligheterna ligger sedan en seg kletig massa som inte har härdat, och som inte heller härdar i någon nämnvärd omfattning ens om man öppnar cellerna så att fri luft tillförs igen. Lösningen kan vara att spruta in fogskum i omgångar, aldrig ta för mycket, och låta det expandera fullt ut mellan varje omgång. Oftast fyller en ganska liten mängd skum bra mycket mer än vad man först kan tro. My 10 cents... Senast ändrad av silviasurfarn | 17 augusti 2012 | 12:28 Senast ändrad av silviasurfarn | 17 augusti 2012 | 12:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 17 Augusti , 2012 Jag skippar nog 2K skummet och plastar ihop... Det är inte så mycket gung nu som innan, det blev bättre när jag tillförde luft. Hur klarar sig glasfibern om det gungar lite? Alternativt tar jag upp ett hål bredvid (under stolarna) där det är dåligt och fyller med mer vanligt skum som då kan härda ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 17 Augusti , 2012 Det hjälper ju knappast dej nu men när lag plastade ny durk så fyllde jag facken innan jag la på durken då kunde det härda utan problem, körde oxå byggmax eftersom det var billigast och även Tremcos som vi hade på jobbet, måste säga att det var stor skillnad på resultat ändå. Tror tremcos skum ger bättre slutna celler men under min durk är det supertätt så inte är jag orolig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 17 Augusti , 2012 Vet inte hur Tremco's skum är, men byggmax's har 80% slutna celler. Jo, nu vet man hur man bör göra om man ska göra detta fler gånger Senast ändrad av -PC- | 17 augusti 2012 | 19:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattias_hyll 0 Postad 13 Maj , 2013 Hej - Enligt vad jag har läst till mig skall det vara 2-komponenters PU-skum av sk Slow rise typ (Slow rise innebär att den stiger långsamt och inte med samma sprängkraft). Skummet måste ha slutna celler. Dock har jag inte hittat någon som säljer det till privatpersoner i Sverige, än. Var har du sett 2-K på flaska för ca 140-200kr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser