Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Norsesund

Tips på rätt båt; Nimo, Flipper eller Uttern

Rekommendera Poster

Hej !

Jag ska just köpa en ny båt och vill gärna ha hjälp med att välja rätt och söker lite goda råd bland maringuidens medlemmar.

Jag har följande önskemål:

4 personer bör sova hyfsat i den

Pentry

Trailbar med B körkort

Ska fungera hyfsat som fiskebåt

Pris: ej över 100 000

Har tidigare haft en Runnö 22 men inte helt förtjust i akterkabin.

Funderar nu på en Nimo 22, Flipper 700, Uttern 630/6300

Har tidigare bara haft en utombordare så är lite tveksam till att köpa en båt med en inombordare, i synnerhet om det sitter en gammal B20 t.ex i den men det kankse är OK ?

Tacksam för alla tips !

Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte få ihop en liknande kombination för några år sedan och kom fram till att E-körkort är nödvändigt. Det går att inte att komma under 3500 kg totalvikt med en så stor båt.

Enligt Båtguiden på denna sajt är vikterna

Nimo 22 -- 1800 kg

Flipper 700 -- 1400 kg (utan motor?)

Uttern 6300 -- 1467 kg

Trailer som tål att lasta 1500 kg = väger minst 500 kg

Dragbilen är väl rimligen stor som en Volvo V70 = mer än 1500 kg

Lägg på bränsle och packning i båten = summa mer än 3500 kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog satsat på Nimon. Tror den har bäst byggkvalitet och bäst skrov.

I alla hänseenden överlägsen till Runnö 22:an iaf. Eller vad tyckte du om den och dess sjöegenskaper och byggkvalitet?

Tror inte man behöver vara så kinkig på några extra kilon på B-kortet. Beror ju på hur långt man tänkt traila och stor sannolikheten är att man blir stoppad och de plockar fram vågen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en v70 får du dra max 1220 kg med b-kort, så det blir svårt att köra lagligt.

Men ska du dra den nån kilometer är det väl knappast några problem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I frågan står Trailbar med B körkort och jag tänkte att så skriver man inte om det bara gäller att köra nån kilometer för att sjösätta på våren och ta upp båten på hösten. Snarare att det är en person som vill sjösätta på olika ställen, eller som alltid har båten på trailer och sjösätter varje båttur.

Men det verkar inte så svårt att ta E-körkort. När jag frågade så sa de att bara man är van att backa med släp, så är det inte så mycket extra kunskap utöver det som krävs för B-körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är det som är grejen med B-behörighet - polisen behöver ingen våg. Det är bara att se i reg.bevisen. Med E-behörighet behövs dock våg för att veta om det är överlast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimo 22 går utmärkt att sova i för fyra. Två kojer fram och en 110 cm bred midcabin. Däremot vet jag inte hur den är som fiskebåt? Vad ställer man för krav på en sån? Kan kanske vara opraktiskt att ha köket placerat i sittbrunnen vilket gör att man bara kan stå nära relingen på babords sida, så som de flesta tycks vara inredda. Men som liten billig övernattningsbåt för en familj är den optimal tycker jag, om den har en någorlunda stark motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 700 är för tung och kostar i allmänhet mer än 100 000.

Som fiskebåt är den troligen inte heller något bra alternativ.

Nä satsa på en mindre med utombordare.

Uttern ser ut att vara den lättaste men jag tror du gör klokt i att kika på en något mindre båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det väl 2 olika behov, så kanske är det bättre med 2 olika båtar?

Fiskebåt -- du vill komma snabbt ut och ha en oöm båt där du kan röra dig fritt. Lägg 25.000 kronor på en 3-4 meter lång gummibåt med ungefär 20 hk utombordare. Ska ha durk i marinplywood så att den är stadig att stå i. Går att frakta på ett vanligt släp, du behöver ingen särskild båttrailer.

Bobåt -- behöver inte vara så snabb, för när man ska ut och sova över har man mer tid. Lägg 75.000 kr på en 25 fot snipa, Albin 25 eller liknande att övernatta i. Gummibåten kan du ta med på släp efter bobåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tack för alla idee´ r. Ide´ n men två båtar var ju rätt intressant, klart man inte ska a ha bråttom på semestern men en gummibåt och fiske kräver ju rätt skönt väder..

Jag lutar nog åt en Nimo båt men är lite skraj inför en inombordare. I dessa sitter det ofta en gammal B23 eller B20. Hur driftsäkra är dessa och är det dyrare / svårare att serva vinterkonservera dessa , reervdelar till en B23 ? Vad bör jag tänka på?

Med trailbar menade jag nog att jag drar den från hemmet till sjön (1 mil) samt från sjön till havet (5 mil) och åter hem (5 mil) varje säsong

och ang Runnö 22 så var jag inte helt missnöjd, den planade fint med en Honda 90 med det gick inte att ut och åk aom det blåste lite och akterkabinen gjorde att sittbrunne blev väldigt liten. så nu blir det ngt annat....

 

Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en gummibåt och fiske kräver ju rätt skönt väder

Det finns ju många typer av fiske... Metspö, kastspö, pilka, nät, djuphavsfiske. Jag vet inte vilken typ av fiske du tänkt dig.

Men det vanligaste jag ser när jag är ute i skärgården är små båtar som ligger i smala sund, antar att de vet när fisken brukar röra sig genom där. Och för denna typ av fiske så är en gummibåt med platt botten betydligt stadigare och sjösäkrare än en roddbåt eller V-bottnad motorbåt. Det är ingen slump att dykare ofta väljer gummibåtar.

Och jag menar inte en liten gummijolle 2 meter lång. Jag menar en hyfsat stor, gärna 4 meter lång gummibåt (väger ändå under 100 kilo).  T ex en Brig Baltic B420 som är godkänd för 8 passagerare och 30 hk. Prova att sätta dig på pontonen på ena sidan av en halvstor gummibåt, jämfört med att sätta dig på relingen av en lika lång plastbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...