Gå till innehåll
torsdag 25 december 2025
Arne_Anka

Vad är rimlig kostnad för vinterförvaring samt service av en 6,1 m DC i Stockholmsområdet?

Rekommendera Poster

Hej, har en 6,1 m DC (Yamarin 6110) med en Yamaha F150. Jag har en plats på en båtklubb för vintern, men saken är att vi ska få barn samma helg som det är upptagning. Så jag funderar på att göra det enkelt för mig och lämna båten till någon som förvarar den över vintern, och samtidigt sköter motor plus laddar batteri.

vad är en rimlig kostnad för detta? Behöver inte vara inomhus, förvarade den på marina utomhus förra året, utan problem. Detta var I nynäshamn, det kostade 12000 inklusive bottenmålning. Men detta var på marinan vi köpte båten på, så vi gjorde inga vidare efterforskningar. Får man räkna med det, eller var det dyrt/billigt.

Hade helst gjort allt själv, men jag har svårt att vara på två ställen samtidigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...så, om vi andra visar det vi betalar , hur kommer det dig till godo ? Du får nog helt enkelt gilla läget ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huh? Gilla vilket läge? Är 12000 mkt eller lite? Om ni skulle säga lite behåller jag väl samma marina. Om ni säger mycket kommer jag väl spendera all ledig tid att ringa runt.

Om du vill vara otrevlig, varför svara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enbart vinterförvaring kostar en hel del.

Billigaste jag själv hittade för 2 vintrar sedan på marina var 7200:- för utomhusförvaring, där hade man en minimiyta på platsen på 25 kvadratmeter.

Det blir ett pris på 288 kr per kvadratmeter, det går kanske att hitta billigare.

Jo just det då ingick båtvagga i priset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om frågan var riktad tll mig så ja, jag behöver serva motorn. Men av någon anledning misstänker jag att frågan var riktad till skribenten innan smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Servicekostnad var inte med i det pris som jag redovisade nyss.

Priset på service beror ju på vad man vill ha fixat bland annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, frågan var till dig. Ingår höstservicen av motorn i dina 12 000 är det ett riktigt bra pris. Är det bara upptagning, vinterförvaring och en strykning med bottenfärg är det något dyrt. Sedan är det alltid värt att gynna din närmaste marina, den dagen du har ett akut problem så är det lättare att få förtur om du är en trogen kund som inte alltid ska göra pris klipp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I priset ingick inte service, den stora servicen inkl kamremsbyte var gjord några veckor innan upptagning, vi köpte båten i slutet av september.

Bra tanke med lokal marina. Ska kolla runt lite. Tack för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, nej, då hade man nog inte köpt en båt överhuvudtaget. Ännu mindre en motorbåt. Men man kanske inte behöver betala överpriser bara därför. Finns ju en och annan lycksökare i denna bransch. Eller har jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkig attityd i denna tråden.

Jag tycker att det är av allmännintresse att få veta vad andra betalar för att få tjänster utförda.

Varför ska man som båtägare inte få bry sig om kostnader förknippade med ägandet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har inte betydelse vad andra betalar , det kommer på dig tillslut att ringa runt till olika marinor om prisuppgifter ! Finns det plats ? Vilka tjänster kan köpas? Vad vill du ha utfört ? ...osv ! Att jag betalar 2000:- för min vinterplats gynnar inte dig direkt , du blir nog snarare förbannad på att den är billig ..... :-) hoppas du får tips av andra här på bra marinor du kan ringa .tyvärr kan jag inte bidraga eftersom jag ligger på insidan , för du vill väl vara kvar åt Nynäs hållet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill absolut inte ligga i Nynäs, jag ligger i Brunnsviken i Stockholm idag. Gärna så nära där som möjligt. Men jag köpte båten i Nynäs, därav anledningen till att jag förvarade den där i vintras.

Utan att vara dryg eller otrevlig, skulle någon ställa samma fråga i en tråd och jag vet med mig att jag betalat 12000 för förvaring och bottenmålning har jag inget problem med att tipsa någon annan om det om denne skulle ha fått en massa offerter på 15000-20000.  Detta då jag var nöjd med Yamaha Center i Nynäs, men det känns alldeles för långt bort, är ju trots allt 50 distans från min nuvarande hamn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har även Pampas marina, Gåshaga marina och Skanstulls marin hyfsat i närheten. Tror inte att prisskillnaden är så himla stor dem emellan gäller nog snarare att vara ute i god tid med att boka plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Nu befinner jag inte mig nära dina trakter men jag kan ju ge dig en liten hint om vad vi betalar.

Vi har vår Storebro 31 hos Boatconsult i Trelleborg. Hallen är stor, uppvärmd och med larm. Vi betalar drygt 19.000 vilket inkluderar lyft x2 (såklart), bottentvätt, konservering av motorerna, tömning av septiktank, vattentankar och varmvattenberedare. Till detta har man koll på detta med laddning av de 6 batterierna.

Fin hall på alla sätt, bra firma och trevlig personal. Vi har också möjlighet att vara i hallen när man har personal där.

Värt varenda spänn och i slutet av september skall hon tillbaka i den den sköna värmen!

Senast ändrad av 2012 | 14 augusti 2012 | 17:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...