Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Anderssonjorgen

Vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej!

Eftersom denna sommar var min jungfrusommar med båt så börjar fundera på hur jag ska planera inför vintern. Vi har en uppställningsplats i vinter i en lada. Det är tak men ingen värme,

Vi vill låta båten bli servad, byte av impellrar och vinterkonserverad. Vad kan man räkna med att det skulle kosta?

Motorn är en Mercruiser 5,0. Drevet är ett Alpha One Gen II, behöver ni mer information för att besvara frågan är det bara att höra av er.

Tackar på förhand!

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det beror på var i landet båten finns. För att få rätt uppgifter är ett tips att ringa närmsta varv och ta in en offert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har båten i Borgåsund, det är väldigt nära till Kvicksund, och företaget Båtsam. Det jag ville veta är om det pris jag får är seriöst.  Priserna varierar avsevärt beroende på var båten ligger i Mälaren men i östra Mälaren borde det inte skilja så förfärligt mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jörgen...det är bättre att vi få se vad offerten innehåller ! Lättare att kommentera brister och/eller annat ..... Några av oss har ju varit i dina kläder , så att säga :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit av drevet och lämnat in det på en service...kostar väl runt en 1500-2000:- ...såvida du nu måste serva det och det är väl bara om du inte vet när det är servat senast.

Drevet kan du sen förvara i garaget eller förrådet.

 

Byta olja lär du dig...det är enkelt att göra själv och vinterkonserveringen görs bäst med en drevsäck med glykol så slipper du en massa spill och slafs men det är också rätt enkelt när du gjort en gång. smiley

Dom pengarna kan du lika gärna lägga på bensin istället wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en bra idé att publicera kostnadsförslag från båtfirmor här. Jag har själv ringt en del och det är svårt att få raka svar eller prisuppskattningar. De ambulerande reparatörerna verkar vara billigast. Ett varv jag pratade med sa att det kan ta allt mellan 30 minuter och 5 timmar att byta tändstift på en mercruiser 5,7. Det kanske är sant men det lät som ett förbehåll för att kunna salta fakturan lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har betalat 3500:- svart vid ett tillfälle (riktig båtmek på ett mindre varv i sthlm) Och så har jag betalat 10 000:- vitt för en något större vinterkonservering. Då byttes även kylslangar å anod av varvet. (Ett större varv i sthlm)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag hittat den leverantör jag kommer att anlita i höst i alla fall. Bra priser och efter jag träffat Björn och pratat med honom så känns det väldigt tryggt och seriöst! Det känns väldigt bra! Jag har sökt noga i mitt område (västra Mälaren) efter någon som ska ta hand om min båt och Mobil Marin kommer i alla fall jag prova för min vinterkonservering i år.

För mig kändes det bra att han kan komma till vår båtklubb och fixa båten, jag slipper traila iväg med den till nån som vinterfixar den.

Jag tror han verkar i stora delar av Mälaren, Vättern och Vänern. Det kostar inget att fråga hur långt han åker för att serva.

Kolla in hemsidan: www.mobilmarin.se

Prisexempel:
Sea Ray 215, Mercruiser 350 (5,7 l), Alpha One Gen II-drev.
Motorservece, Drevservice och Vinterkonservering
3 900 kr inkl moms på plats I din hamn
Priset gäller om den totala ordern överstiger 10 000 kr. Gå ihop med vänner och spar pengar!

Ovan är ett prisexempel som passar min båt. Han fixar det mesta även vinterförvaring inomhus.

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...