Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Marw

Båten går tyngre nu än för en månad sedan!

Rekommendera Poster

Vi köpte vår Bayliner 212 till semestern i juni/juli och bytte snabbt till en stålpropeller (15,25 * 19). I samband med detta spolade vi av skrovet med högtryck. Båten har gått bra och planat lätt med en toppfart med två personer och full tank på 41 knop (enligt GPS) även vid lite motvind. Vi har båten i Stockholms skärgård.

I fredags kväll var det vindstilla och jag tänkte ta en tur med knappt tredjedelstank och själv i båten för att se den absoluta toppfarten. Döm om min förvåning när det var tungt att komma upp i 39 knop hur jag än trimmade och gasade.

Beror det på havstulpaner och annat som hunnit sätta sig på skrovet på bara några veckor eller är det trötta tändstift eller handhavandefel? Vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur settlingen av havstulpaner varit i år men om du inte har bottenmålat ska du nog vara glad över att komma upp i så bra fart efter nästan en säsong i sjön.

Vad sägs om ett litet dopp och känna efter med handen under skrovet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa havstulpaner kan med andra ord påverka fart med mera ganska mycket! Ett dopp för att känna efter kanske är en bra idé. Men känns ytan skrovlig eller slemmig när det är fara och färde för havstulpaner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Oj ja! Mer än vad man kan tro första gångerna man råkar ur för det !!

Förra sommaren så ville inte min 24 fotare längre plana i mitten på augusti, då har jag ändå dubbla motorer....... Det sitter Biltema bottenfärg som tydligen fungerat i Mälaren i många år men jag köpte båten och tog den ut i Saltsjön....

Förra lillbåten, en AMT 17 fotare utan bottenmålning  hade en toppfart på ca 28 GPS knop med ren botten och 23 när det växt som värst.

Kör man ofta så hinner det inte sätta sig så hårt men blir det längre perioder så kan det bli illa. Sen så suger skroven på alla glasfiberbåtar som inte är epoxibehandlade åt sig vatten och det kan bli en anselig vikt bara det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Nu kommer jag inte att bli lika förvånad nästa gång jag märker att toppfarten sjunkit. Det där med bottenfärg kanske är något att satsa på. Alternativet är kanske att låta tvätta av båten 4 gånger per säsong?

Senast ändrad av Marw | 12 augusti 2012 | 16:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det miljövänligaste är att tvätta båten (om det är slem & tulpaner som är ditt problem) så länge båten ligger så till att det är möjligt och att den inte är för stor. Lättast är det om du har en båtbottentvätt i närheten. Men man behöver nog inte tvätta båten 4 gånger per säsong.

Förr kunde man anmäla sig och få SMS från Håll Sverige Rent när det var dags för bottentvätt i sitt område i och med att tulpanerna började sätta sig fast i det området då. I år har jag dock inte fått något SMS och jag hittar inte heller något ställe att anmäla sig på via deras hemsida längre.

Vanligast är det att tulpanerna börjar sätta fast sig i slutet av juli i Stockholmsområdet. Det är då det är effektivast att tvätta botten, innan de sitter så hårt så att de blir svåra att få bort. Vissa år har tulpanerna haft två settlings-perioder, den andra runt mitten/slutet av augusti. Allt beror på vattentemperatur och andra saker.

Lycka till och berätta för oss här om du hade slem/tulpaner under båten om du bestämmer dig för ett bad i dessa iskalla vatten sad

Edit: Stavning

Senast ändrad av ChristerN | 12 augusti 2012 | 15:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Du kommer långt med bara två bottentvättar på en säsong...smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill minnas att jag för två veckors sedan hörde någon rapport om att havstulpanerna var på gång. Så det kanske är läge för en tvätt nu till veckan. Det finns ett varv nära båtplatsen som lyfter båten för 675 kr och högtryckstvättar skrovet. Jag har ingen uppfattning om det är prisvärt i jämförelse med andra ställen i Stockholms skärgård. Men om det besparar jobb till hösten och ger bättre prestanda så kan det vara värt slantarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en båttvätt går båten snabbt och lätt igen! Det hade hunnit bli både alger och havstulpaner under skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte heller jag har fått något SMS i år men jag har inte brytt mig om det så mycket då jag haft båten på land för epoxibehandling. Ditt inlägg triggade mig att kolla upp varför jag inte fått något meddelande och hittade då att Skärgårdsstiftelsen tagit över projektet från Håll Sverige Rent. Kanske har något strulat när de tagit över alla nummer.

På http://www.batmiljo.se/ går det att anmäla sig igen. Jag gjorde precis det men fick då meddelande tillbaka att mitt nummer redan finns registrerat och att de skickar ut varning när det är dags...på samma sida står det att första varningen gick ut 7:e augusti...så något är vajsing här...

Det får bli ett mail och fråga vad som kokar.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...