Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
stormnalle

skiljerelä

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett skyllemarks skiljerelä i båten.Förstår att ett relä kan bli varmt i drift,men jag tycker att mitt blir lite väl varmt.Inte så att man bränner sej när man känner på det men inte långt ifrån.Kan tillägga att jag har ett start och två förbrukningsbatterier och allt är kopplat efter alla konstens regler.Reläet fungerar också som det skall göra.Har frågat många bekanta men får inte något klart svar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt till Biltemas skiljerelä till en bråkdel av vad kopparförsäljaren tar för sina relä.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Varför inte kontakta Skyllermarks och ställa frågan?

De har vad jag förstått en alldeles utmärkt kundsupport som bör kunna svara på din fråga.

Lycka till och berätta gärna här vad du hittar för ev fel.

 

Edit:

Länk för e-post fråga

info@skyllermarks.se

 



Senast ändrad av ChristerN | 12 augusti 2012 | 13:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt normalt, kraftreläer drar ofta en del ström till spolen och det blir lite varmt. Ta reda på vilken resistans spolen skall ha och kontrollmät den, men jag tror allt är ok.

Om man redan har ett fungerande skiljerelä installerat blir det inte billigare att byta till ett annat relä....



Senast ändrad av MartinX | 12 augusti 2012 | 19:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville bara göra lite reklam för en utmärkt produkt med samma funktion/kanske tillock med bättre, än dom svindyra reläer som firman som varit så duktiga med reklamen levererar

 

Kalle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört med båten ett par dagar.Reläet funkar fortfarande fast det blir varmt,så det är väl tydligen okej.Jag har också kontaktat skyllermarks kundsupport men fick inget svar.



Senast ändrad av stormnalle | 15 augusti 2012 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat ett Biltema-relä i våras, fungerar utmärkt. Men, det skiljer sig (ti-hi...) något från Skyllermarks i funktionen. Kopplar du t ex solpanel på förbrukningsbatterierna och generatorladdning på startbatterierna fungerar det så att om du har Skyllermarks laddas även startbatteriet med solpanelen när förbrukningsbatteriet är fullt, men inte med Biltemas som bara fungerar åt ena hållet (förstår man det där..?). Tror det beskrivs utförligare på Skyllermarks hemsida. För mig spelar detta ingen större roll, och det motiverar inte prisskillnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks kopplar generatorkablen till startbatteriet och laddar batteribanken via skiljereläet och då förbrukningsbanken kräver betydligt mer laddning och som ska passera reläet så blir det varmare och kräver ett större och dyrare relä.

Om man istället kopplar generatorkabeln till förbrukningsbanken så laddas den direkt från generatorn och startbatteriet får laddas via skiljerelä, det går inte många amp den vägen, jag har haft den lösningen i 6 år med ett extraljusrelä på 30 amp.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast, kräver inte din lösning att man har separat matning till startmotorn då, Henrik? Det vanligaste är väl att du har en plus och en minus till startbatteri som går till startbatteri/generator. Med den lösningen bör man väl separera allt på något vis..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Skyllermarks relä endast sluter när generatorn laddas, det är kopplat till D , så begriper jag inte hur det skulle kunna ladda startbatteriet när förbrukningsbanken är fullladdad av solcellen det finns ju inget i reläet som känner av laddningsnivån i förbrukningsbanken. Skyllermarks relä är bara ett kraftigt relä som vilket som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan koppla så men det bidrar inte till någon lägre temperatur på skiljereläet, uppvärmningen på grund av strömmen genom reläkontakterna är ingenting jämfört med värmeutvecklingen i  manöverspolen som lätt är flera watt på ett kraftigt relä.

Dom flesta verkar resonera i banorna att det är viktigast att startbatteriet får sin laddning först, om din koppling fallerar märks inte så mycket innan startbatteriet är slut. Extraljusreläet klarar sig nog fint i normalfallet för ett enstaka startbatteri kommer inte att dra så mycket laddström, men om situationen uppstår att startbatteriet blir svagt och man försöker starta medan reläet är draget så kommer startmotorn att dra en massa ström från förbrukarbanken genom det stackars 30A reläet, en säkring är att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reläet kopplar ihop laddningen på batteribanken och starbatteriet när motorn startat och generatorn börjar att ladda, så dom kan inte vara ihopkopplade via reläet vid startförsök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Den dagen Du får startproblem och mer eller mindre tömmer startbatteriet och sen hittar felet och får igång motorn och alla laddström skall gå från förbrukarbanken till startbatteriet genom 30A reläet så har Du en potensial brandfara. Det ÄR en anledning till att skiljereläer oftast klarar minimum 75A.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Helt normalt, jag har dubbla motorer med dubbla skiljerreläer, bägge rejält varma vid gång utan att det eg är någon större laddning som pågår (varsin motor laddar varsitt startbatteri direkt och sen en gemensamn förbrukarbank via varsitt skiljerelä)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nu tredje sesongen utan att göra något väsen av sig.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett motsvarande Skyllermarks fast 70A från Kjell & c:o, för en bråkdel av pengen. Har fungerat i tio säsonger för att koppla ihop start 110Ah och 3x110Ah förbrukare.

Vet flera som kör med vanligt extraljusrelä på 40A, och det fungerar bra det också. Det är nämligen ytterst sällan laddströmmen från en generator i en båt blir högre än så. Det kräver en mycket stor batteribank som dessutom är extremt urladdad samt rejäla varv och kraftig generator för att nå upp till det mer än möjligen en kort stund. Tänk på att laddströmmen är vad batteriet vill suga i sig, inte vad generatorn är märkt med.

Viktigt är dock att som nämnts koppla in reläet på D och inte på tändningsläget, eftersom reläet inte får vara draget när startmotorn går. Den strömmen som då kan gå om startbatteriet är kasst och reläet felinkopplat, klarar f.ö. varken Skyllermarks eller Kjells relä på min båt utan att bränna ihop kontakterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker tråden då jag installerat ett Biltema skiljerelä. Dock en fråga. Den röda dioden lyser inte, när ska den lysa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den röda dioden skall lysa när generatorn laddar ditt startbatteri och dess spänning överstiger ca 13,2 volt, för då skall relät kopla ihop batterikretsarna. Detta förutsätter att generatorn fungerar, att ditt startbatteri tar emot laddning så spänningen stiger över dessa 13,2 volt, samt att relät är rätt inkopplat. Den röda skruven på relät skall kopplas till pluspolen på det batteri, oftast startbatteriet som får laddning direkt från generatorn. Den andra skruven skall kopplas till pluspolen på förbrukningsbatteriet. Den tunna svarta ledningen skall koppla till batteriernas gemensamma minusledning, enklast direkt på startbatteriets minuspol. Lyser inte lampan nu och ovanstående förutsättningar, att generatorn fungerar, startbatteriet är friskt och relät rätt inkopplat, kvarstår bara att relät är felaktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,tack för hjälpen.

Den lyste vid montaget, men då var nog laddaren påslagen på startbatteriet. Nu är det bara att vänta på sjösättning och motorstart för att se om det funkar som det ska. Allt är kopplat precis som du skriver.

Helt klart så har spänningsfallet mellan batteri och central försvunnit efter att diodbryggan plockats bort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...