Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Soumi_batti

Bränslekostnad i förhållande till total kostnad per år?

Rekommendera Poster

Ja som rubriken antyder, hur stor andel bedömer ni att bränslekostnaden står för i förhållande till totalen för båten per år?

Min Yamarin 64 dc verkar landa på 25-30%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Nu har jag billig båtplats och kört mycket i sommar, så jag får nog räkna med minst 200 % som jag lägger i bränsle.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga större problem att komma upp i 200 %

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...

Nu måste jag ha missat nåt i matten i skolan. En del av en kostnad kan väl aldrig överstiga totalkostnaden, eller?

Själv har jag ca 20% av driftskostnaden i bränslekostnad. Då räknar jag bort räntekostnader och förbättringar som jag inte ser som driftskostnader.

Största posterna för mig för driften är, förutom bränslekostnaden, vinterförvaring, service och försäkring.

Jag tycker frågan är relevant då jag tidigare ofta kände att det kostade mycket att tanka men sen om man ser det i förhållande till de totala driftskostnaderna inser man att det inte är så dyrt att bruka båten och då blir jag genast på bättre humör trots dyr bränslenota smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

300% av totalen? Hur var det med matten? Om båten kostar 30 000 per år varav bränslet står för 7 500 så står bränslet för 25% av totala kostnaden.

Syftet? Ja vad är syftet med ett forum? Varför finns man? Inträffade verkligen big bang?

EDIT: ChristerN hann före.

Senast ändrad av Soumi_batti | 12 augusti 2012 | 13:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

300% mer än övriga kostnader , 5000:- försäkring , 1000:- brygga, 2000:- vinterplats , inga lån , service ca 5000-10000:- , ....hade lite fel i min kalkyl för jag har bara tankat för knapt 25000:- , än så länge :-) ....så, vad hjälpte nu detta er andra ?...... - det va ödmjukt ...:-) Citat ... Ok då stänger vi denna tråden eftersom frågan är dum. Och ber ödmjukt Jocke Sea Ray och Uvek att dra åt helvete!

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 12 augusti 2012 | 14:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med ett forum är att om man tycker ett ämne är onödigt, så är det hela ganska enkelt: man struntar i det.

Men eftersom du postat 3 gånger inom loppet av några timmar, så tolkar jag det som att du tycker detta är jätteviktigt. Och det var ju kul att du uppskattade denna tråden så mycket! wink Väldans billig bryggplats för övrigt för att vara Ståckhålm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja har man inga lån, är med i båtklubb o inte ligger på en marina samt gör servicen själv och använder båten då landar man på ca 200%. Men köper du dyr båt för lånade pengar o lejer bort service mm då blir bränslekostnaden förhollandes låg. Så frågan är egentligen rätt dum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok då stänger vi denna tråden eftersom frågan är dum. Och ber ödmjukt Jocke Sea Ray och Uvek att dra åt helvete!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...