Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Kristian_Ha

Flipper 535Ht eller Ryds 530DC

Rekommendera Poster

Hejsan, har tittat lite på att byta båt. De jag finner intressanta är då en Flipper 535HT o en Ryds 530DC.  Tror man får loss de för runt 45-50. Flipperna har en motor från 87, tror att det var en suzuki. Ryds har en Mercyru från 89.

PÅ Flippern går det att snurra stolarna vilket är bra om man ankrar upp o vill fika på sjön, stolarna på Ryds är inte snurrbara. Rydsen kanske är bättre att fiska från om man vill det.

Är det något särskilt man bör tänka på dessa modeller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är helt ute o cyklar så har Ryds en stor fördel med den öppningsbara vindrutan. Att klättra runt på utsidan är inte så kul allagånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att Ryds 530 DC är en trevligare båt än Flipper 535HT, men det beror på att jag inte gillar små Ht båtar. Jag har haft en traditionell Ht båt och gillar inte ombordstigningen längs det nästan obefintliga skarndäcket samt den låga förarplatsen som är placerad långt bak från vindruta och fördäck-du har dålig sikt framåt och tvingas ofta halvstå eller stå för att ha koll framåt.

Jag gillar bättre en DC av typen 530 DC där du har en öppningsbar vindruta och en trappa ner i båten. Du har en bättre förarplats och trevligare sittplatser för passagerare.

Du tar en hög risk om du köper en utombordare som är gammal, ha med i beräkningarna att den kan haverera eller betala mer för en båt med nyare motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...