Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
TommyoMarie

oljelampa md3b penta

Rekommendera Poster

oljelampan lyser vid tomgångskörning och släcker sig när man gasar. oljenivån är ok. Vad kan felet vara och hur kan man åtgärda det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som människan som köpte min mahognysnipa.Det var visserligen laddninglampan som lyste när han starta motorn första gången.Men funkar lika bra med oljetryckslampan!Han ringde mej o undra vad det kunde vara,jag erbjöd mej åka o titta på det.Men han tyckte det va onödigt för han hade löst problemet:-När motorn startat stängde han av tändningen helt sonika.Och då slocknar den ju.....O alla andra varningsfunktioner oxå,tillsammans med dioderna i generatorn... Lyckliga bekymmerslösa man tänkte ja. Uhlric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag är nog inne på Skottens linje, men det kan ju vara svårt att genom internet göra felsök. Allt blir ju bara teorier och funderingar. Vill du ha riktig klarhet i var felet ligger bör du lämna in motorn till någon verkstad om du går bet på det här själv. Personligen skulle i varje fall jag ha gjort så. Bara för säkerhetsnålens skull! (Orsaken kan ju ibland vara fler än en.) En motor är ju inte direkt gratis, och inte heller reparationer på den om det skulle vara ett större fel som skulle uppstå för att du inte lämnar in den/åtgärdar i god tid. Har du otur kan ju detta ske om man inte tar beteendet från oljelampan på fullt allvar. Och bara för att du lämnar in den för kontroll med kostnadsförslag så är det ju inget som säger att de dessutom måste åtgärda felet? Du kanske kan själv om du bara vet som som är fel... Hoppas allt går bra så att du får hela sommaren för båtliv och inte bara halva! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är antagligen din oljepump som börjar bli lite sleten. den sitter i framkant bakom svänghjulet. den går att mäta upp och fixa i ordning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pierre

Hade liknade problem på min md2b. Det visade sig att en av dom koniska mässsingspluggarna till oljekanalerna var lite för långt iskruvad. Räkte att skruva upp den ett halvt varv och sen var trycket OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...