Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
brstfanp

Repa i display på logg - hur polera bort?

Rekommendera Poster

Jag har råkat repa displayen på min logg. Antagligen i någon stressig situation med ankare eller vinschhandtag som tillhygge. Ett par ytliga breda repor där den genomskinliga plasten blivit matt. Mest ett kosmetiskt problem men i vissa vinklar kan det vara lite svårare att läsa av siffrorna. Jag funderar på mycket fint våtslippapper, polish och/eller autosol. Någon som vet? mvh ./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan också tycka att succesivt allt finare polermedel borde kunna slipa (läs egentligen repa) ytan till den extrema jämnhet som krävs? (Sista slipsteget kanske tandkräm eller finare, ljusets våglängd är väl mikrometerkort??)

Har misslyckats tillräckligt många gånger i olika sammanhang för att ge rådet; testa först på nåt billigt! Kanske på en bit av en klar PET-flaska?? ;-)

Får du faktiskt till det så är jag alltså idel öra.
Googla f.ö. exempelvis hjälmvisir repor så kanske du får litet tips om vilka metoder som redan misslyckats? Men rentav även nån som lyckats??

Senast ändrad av Thomas-1 | 11 augusti 2012 | 19:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske detta kan va nåt                                                                                                      http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobiltelefon-tillbehor/ovriga-tillbehor/displaypolish-p53343#ProductDetailedInformation

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min logg har med åren blivit allt otydligare, till slut syntes siffrorna bara ibland, men jag upptäckte att med polariserande solglasögon syntes det tydligt igen.

Efter en del googlande om digitala displayer visade det sig att de har en polariserande plastfilm ytterst och det var tydligen den som tappat sin funktion. Slaktade en kasserad räknemaskin, skalade bort plastfilmen från dess display och ersatte loggens plastfilm, och det fungerade!

Dock vände jag fel sida utåt och det blev vita siffror på svart botten, men det får duga tills vidare.

Utanför displayen satt det en klar plastskiva, antagligen som skydd, och är det en sådan som du fått repor på så borde den gå att byta ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är bara den genomskinliga plasten som är lite skadad, inget mer high-tech. Men jag vill inte ge mig på att byta delar eller öppna instrumenten så att garantin tar slut. Jag har en uppsättning gamla instrument hemma som man knappt ser något på och jag har också googlat mig fram till att den polariserande filmen kan bytas ut. Om dina instrument har bytt svart mot vitt så är det för att filmen ligger 90 grader fel, inte att insidan ligger utåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

90 grader fel?

Nej där håller jag inte med. Provade att vrida 90 grader och då blir det helsvart eller vitt. Du ser det om du tittar på loggen med solglasögon och vrider huvudet. Det verkar som om de flesta displayer jag har kollat har polariseringen med ungefär 45 graders lutning, det är väl för att man inte ska behöva hålla huvudet rakt jämt.

Däremot vände jag bakfram på polariseringsfilmen och då blev det svarta siffror på vit botten, men också väl mycket regnbågsskimmer så jag föredrog det omvända.

Edit: Det här med solglasögon funkar förstås inte om filmen är kvar, då polariseras ju allt ljus bort

Senast ändrad av trewq | 12 augusti 2012 | 13:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då backar jag för bättre vetande.

Jag pillade med en LCD-display i någon pryl för något år sedan och hade för mig att det funkade så (med /- 90 grader) och tyckte att det stämde med teorin: http://sv.wikipedia.org/wiki/LCD-display.

mvh

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Thomas-1 och aando!

Ska prova på ett gammalt instrument när jag kommer iland. Rapporterar här.

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir osäker när jag kollar wiki.länken. Jag kanske lät den gamla filmen sitta kvar och det kanske kan ha inverkat? Får kolla nästa gång det är aktuellt.

Men det kan kvitta hur man vänder filmen, poängen med mitt ursprungliga inlägg var att man inte behöver ge upp en display som tröttnat och köpa ett nytt instrument, det kan räcka med att byta ut filmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

trewq:
Jo, det där med antal och vinklar är skumt. :)

Två filter i rad vridna 90 grader sinsemellan blockerar allt ljus. Förs ett tredje filter in emellan orienterat 45 grader så går märkligt nog ljus igenom igen.
Kolla filmen här, verkar nästan ännu mer obegripligt när liknande sen också görs med radarstrålar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...