Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Rolle85

Mercury 90hk 2005 motorproblem, akut

Rekommendera Poster

Hej. Min morbror är på besök med båten och på vägen hit fick de problem. Jag tittade på den och hör ett tickande ljud. Plötsligt fick jag avgaser i ansiktet från sidan av motorblocket och ser då en mutter som verkar ha exploderat. Min tanke var då att det är en säkerhetsmutter som exploderat för att inte få övertryck i cylindern när en kolv står still när fortfarande de andra cylindrarna jobbar och som driver vidare vevaxeln. Va säger ni, behöver hjälp omgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Låter tyvärr som nåt rätt rejält motorhaveri, detta med nån säkerhets-pysmutter känner jag inte alls igen?
Kanske kan du peka ut muttern i länkade sajten nedan?? ...

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/parts.html

Finns annars en hel del detaljinfo i den ryska och fritt nedladdade sajten mdmotors, länkar hela google-söket. Kanske hittar du nåt matnyttigt i ungefär de åtta första träffarna? ...
http://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=mercury 90 manual site:mdmotors.ru&oq=mercury 90 manual site:mdmotors.ru&gs_l=hp.12...25552.46201.0.49651.34.34.0.0.0.0.394.3404.25j6j2j1.34.0...0.0...1c.22Na_PTIY5g&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=99c2e34c82234050&biw=1173&bih=651

Besynnerligt fel kan jag f.ö. tycka, men kanske är din morbror ännu hälsosamt skeptisk till allt detta med internetforum etc? (Kan nästan ana en liten utmaning, hurpass bra funkar egentligen MG alltså troligen Sveriges mest välbesökta båtforum, när det verkligen gäller att snabbt ringa in felorsaker??) Borde nog finnas en hel del snabba tips på framkomliga vägar till en bra lösning??

Hoppas att detta trots allt löser sig enkelt o raskt, men men !? ;-)



Senast ändrad av Thomas-1 | 11 augusti 2012 | 16:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag kunde tyvärr inte posta bild just nu, får återkomma. Tyvärr gav de mig inte mkt till svar. Nån som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite knapphändig info här. Vad är det för Murkla? Fanns väl minst 3 stycken 2005, 2T, 4T o 2T Optimax. Ett serienummer hade ju underlättat oxå då Merc inte bryr sej så mycket om årdmodeller i sina reservdelslistor. Själv tror jag det är kontinentalsockeln som spruckit eller att magnafluxkondensatorn exploderat. Nä, skämt åsido. Av den knappa beskrivningen lutar jag åt att nåt i avgasmanteln gett sej.. Säkerhetsventil kan du glömma, finns sällan på motorer under 5000 hästar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Robban. Nej de var bara en tanke då den verka sitta på mitten cylindern. De är en 2-takt 3-cyl, förgasare. Ne muttern såg vit ut och smält/sprängd i mitten. Fanns bara en och det kommer nu avgaser ur hålet. Ska försöka posta bild på datorn ikväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

guestsson, det låter väldigt troligt det där! Min morbror lyckades köra båten till Lerkils båtvarv så de ska ta en titt på den nästa vecka. Låter ju dock som lite större ingrepp om de ska lyfta hela topplocket. Får hoppas den klarar sig.

tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad på följande bild är det för packning som behöver bytas, är det packning nummer 19?

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/90 (3 CYL.)/0B240451 THRU 0C221999/Cylinder Block and Crankcase/parts.html

På denna sprängskiss hittar jag också poppet valve men de är ju på baksidan motorn. På min bild känns de som ventilen sitter på sidan av själva blocket, nummer 1 men där hittar jag inget på skissen..?



Senast ändrad av Rolle85 | 11 augusti 2012 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blocket är uppenbarligen byggd i ett stycke utan egentligt topplock, så någon verklig topplockspackning finns inte. Förhoppningsvis är packningen 19 blåst vid ett av tändstifthålen, men det förutsätter att stiften är gängade i locket 18 och inte direkt i blocket, vilket verkar lite konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha får se vad morbror får göra med murklan. Tack för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering. Nu har de tagit in båten i verkstaden hos marinan. Mekanikern hade sagt till morbror att det troligen skulle gå en bränsleslang in i hålet men de va inte säkra ännu. Låter märkligt med en bränsleslang rakt in i cylindern, är ju en förgasarmotor?



Senast ändrad av Rolle85 | 14 augusti 2012 | 11:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är de för mek som inte vet att det är en vacumslang de gäller ,de är ju driften till bränslepumpen ,denna slang kan lätt hoppa av eller läcka om motorn baktänder går förmagert på lågfart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lerkils båtvarv, men de var som sagt en snabb titt de gjorde bara och ska jobba vidare. Så de är en bränsleslang som på något sätt är länkad till cylindern för att dra fram bensin till förgasare eller vad? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de är driften till bränslepumpen o den är kopplad till vevhusvacumet inget bränsle i den slangen  de sitter en plastnippel på vevhuset som denna slang sitter på å vid baktändning kan denna nippel bränna sönder eller lossna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har morbror fått lite ny feedback på sitt problem. Det var mkt riktigt vacumslangen som hade hoppat ur och det är nu åtgärdat. Däremot sa verkstaden att de fortfarande hörde knackningar från motorn, troligen från cylinder två och att detta kunde vara relaterat till ett kolvbultslager i motorn som var slut och att de kunde byta alla tre lager för 14.000kr.
Verkstaden menade att många kör i vidare trots kasst lager men att de kan bli stora problem om tillslut. Motorn är från 2005 och har säkert inte gått mer än 40 timmar per säsong, kan de redan bli sådan problem?
Vad säger ni erfarna, hur bör man göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaa.. Det är ju lite pill innan man är där inne, powerheadet måste av o delas. Det går ju några timmar men du kan säkert hitta nån garage-mek som gör det billigare..

Det där är ett lite klurigt ställe att hålla smort på en 2-taktare. Jag skulle nog kolla upp smörjningen så den är rätt justerad. Wanmar skrev även innan att om motorn går snålt o nyser kan slangen hoppa av. Murklorna blandar oljan i soppan innan förgasarna så går motorn snålt på soppa så går den även snålt på olja..

Lite Off-Topic men i USA älskar man att debattera smörja och det har gjorts lite oljetester där baserat på just slitaget på kolvbultslagringarna. De oljor med mest antislit-additiv har uppvisat minst slitage på detta ställe. O oljorna med mest såna additiv har varit Mercurys Quicksilver Premium plus och Yamahas Yamalube 2-M..

Fast nu kanske jag har startat en oljedebatt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, du menar att lagret skurit för att för lite olja putsats in i cylindern för att den fått för lite bensin? Eller kan de vara att oljepumpen putsat in för lite olja i förhållande till vad den borde gjort? 

Men vad tror du jarban, ska jag säga till honom att de bara är att lämna in den för att de troligen är de som är felet. Hur var de nu med min Yamaha jarb, där skedde smörjningen efter förgasaren?

En kollega pratade om att om en kolvring är sliten så pyser luften ner från cylindern ner i vevhuset och då kan man få just att vacumslangen hoppar av för de blir så högt tryck i vevhuset. Med andra ord har han åkt på två fel samtidigt som inte har nån koppling till varann?

Min morbror berättade dock att för typ 4 år sedan råkade han tappa in den här lilla röda pipen från en sprayflaska när han skulle konservera motorn. (Sprayade in i cylindern när han tagit ut tändstiftet). Han krankade då så de mesta av pipen flög ut igen ur samma hål men något blev säkert kvar. Dock har den gått problemfritt under alla de 4 åren efter det tills nu. Kan de ha något med detta att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ref till min Merc v6 -98 så är det riktigt att oljan pytsas in i bränsleledningen innan förgasarna. Men, oljepumpen drivs via drev från vevaxeln, mängden modereras sedan via gaslänkaget. Mängden olja beror alltså av varvtal och gasspjällsläget, men inte av mängden soppa in i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorn baktänder om den står för magert på blandarskruvarna  då händer detta  att slangen kan hoppa av eller så smällter nippeln också med tiden ,ang knack ljudet så är dett mycket vanligt att de låter på detta viset men oftast så brukar de bli lite tystare när motorn blir varm  vet flera maskiner som låter för jäkligt men de är nog inget att oroa sig för  de finns de som har låtit lika  i minst 10år å de bara går ,orsaken är att de är för stort kolvspel skulle jag tro,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wanmar, när du skriver blandarskruvar så menar du alltså regleringen av mängden olja som putsas in i bränslet?
Men då innebär detta att problemet med vacumslangen och nippeln kommer hoppa loss igen eftersom blandarskruvarna kommer inte verkstaden ändra på, de vill bara byta kolvbultslagrena.

Problemet är ju också att motorn inte riktigt knackat så här mycket tidigare. Vad tror du om plastnippeln de råka få i cylindern för ett par år sedan, kan den ge problem så här många år senare trots att de använt båten varje år efter det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn i sin helhet får olja beroende på varv och spjälläge men de olika cylindrarna får olja i förhållande till hur mycket soppa de förbrukar.. Slarvigt uttryckt av mej att skriva motorn när jag egentligen menade cylindern, det är ju samma burk som driver pumpen som har det knackande ljudet. Därav min tanke att om den burken går snålt har den oxå fått mindre olja..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blandarskruvarna har inget med mängden olja att göra utan  de är mängden av luft med bränsle de har att göra med,.hostar å nyser motorn så står blandar skruvarna fel eller så står gas rullen i kontakt med gaskammen de ska vara ett spel på ca 0.9mm mellan fullen å kam   mängden av olja kontroleras av en länk mellan olje pumpen å gasspjället de finns en märkning som ska stämma överens på ojepumpen för inställning av den.kolvbults lager ? har de rivit motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Indirekt har de ju det eftersom soppan innehåller just olja. Stoppar eller minskar du bränsletillförseln till en burk så stoppar eller minskar du ju även oljemängden till den aktuella burken. Men jag menar inte att nån blandarskruv står fel utan att det handlar om skit i den  förgasaren. Oftast om snurran inte går OK med orginalinställda blandarskruvar brukar felet ligga nånannanstans. Sen om detta kan leda till större slitage på kolvbult eller dess nållager på den aktuella motorn har du säkert bättre pejl på än jag, wanmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok wanmar. Att de kom fram till kolvbulten hade meken sagt genom att han provkört båten och sedan sa morbror att de stack in nått i cylindern via tändstiftshålet och gjorde nått. Men detta var ju deras bästa antagande och att ta 14.000kr för ett jobb är ju också rätt kul för dem kanske, vad vet jag.

För en novis låter ju det jarb skriver också väldigt rimligt så de verkar finnas flera felkällor vilket gör de hela svårare men har summerat följande som felorsaker:

Pipen som försvann i cylindern för ett par år sen vilket resulterat i övertryck i vevhuset? Skit i förgasaren så att inte rätt mängd olja kommer in eller att oljepumpen är för magert inställd.

Många saker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppdatering till er som svarat.

Min morbror kontaktade en firma som bara sysslar med utombordare, Lindahls marin eller liknande i Göteborg och de trodde inte att det var kolvbultslager som gått sönder utan snarare att motorn skurit på mittersta cylindern. De ska iaf hämta hans motor nu i vinter och kolla detta.
Min morbror har inte kört något i höga farter med motorn sen det inträffade men säger att motorn är mycket mer lättstartad nuförtiden. Min tanke var att man kanske har så dålig kompression i mitten cylindern att den därför blir mer lättstartad men jag vet inte.

Vad innebär förresten en skuren cylinder? Att kolven repat sönder cylindern såpass att kompressionen blir kass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...