crabfish 61 Postad 11 Augusti , 2012 Nu börjar argumenten tryta och man blandar friskt med amerikanska vapenlagar och battmanmord när man ska försöka hitta argument till försvar för nykterhetslagen till sjöss Hanna Fahl har skrivit ett inlägg i debaten, Åsidosätts våra mänskliga rättigheter av soja- korvar och nyktra båtförare? Källa: DN http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/hanna-fahl-asidosatts-vara-manskliga-rattigheter-av-soja--korvar-och-nyktra-batf ojojoj Krigarkungen pyrrhus lär ha sagt en sådan seger till och jag är förlorad nått för nykterfetsrörelsen att tänka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 11 Augusti , 2012 Jag gillar inte Morgonpasset i P3, men var Helt fel ute med Hanna Fahl. Jag håller inte med henne, men numer av korrekta anledningar. Edit: Vet man inte vad man pratar om, blir det fel... Senast ändrad av Mange249 | 11 augusti 2012 | 20:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Augusti , 2012 Känner inte till Hanna men kan vara som du skriver. Dock borde förespråkare för lagen inte gilla att få in sådanna krigare i sitt gäng. Edit komplettering Ungefär som Ett lik i lasten Senast ändrad av crabfish | 11 augusti 2012 | 14:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 11 Augusti , 2012 Det är bara motståndara till lagen som ser problem med Fahls principiella resonemang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 11 Augusti , 2012 Jag måste erkänna att jag är lite kluven till alkohol på sjön. Uppväxt som jag är i en släkt som varit med båt i vad jag vet fyra generationer. Å ena sidan kan ingen av oss tänka tanken att ratta båten full. Å andra sidan har nog ingen av oss tänkt tanken att det skulle vara fel med en grogg under färden. Det är nog här man talar förbi varandra. Supa säger förespråkarna. Dricka 2 glas vin säger de som vill återgå till den förra lagen. I Sverige finns inte lagom när det gäller alkohol. Det är antingen eller. Klart att det finns dom som inte kan hantera alkoholen efter två öl utan det blir tre till. Frågan är om lagen gör att dom tänker till innan dom korkar upp eller inte. Tur min båt är strax under tio meter och jag har endast seglat henne i högst fjorton knop så jag kan med gott samvete ratta henne med två pilsner innanför västen. edit: såg skumt ut skrivet på paddan. Senast ändrad av tompelompe | 11 augusti 2012 | 15:21 Senast ändrad av tompelompe | 11 augusti 2012 | 15:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 11 Augusti , 2012 Mycket har skrivits om detta och jag har funderat mycket på att göra ett inlägg. Nu skriver jag bara att jag håller med tompelompe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 11 Augusti , 2012 Jag har missat att Hanna Fahl jobbat med morgonpasset, när var det? Det är inte Hanna Hellqvist du syftar på? Hanna Fahl jobbade med P3-populär i många år innan hon gick över till DN. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 11 Augusti , 2012 Att köra nykter kan tydligen vara direkt livsfarligt? Djurgårdsfärjan i Fjollträsk (Sthlm) som trafikerar sträckan mellan Gamla Stan och Djurgården har ränt rätt in i kajen, 3 allvaligt skadade ett tiotal lindrigt skadade.......kaptenen nykter..... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15247288.ab edit: glömde länken... :-) Senast ändrad av labbibia | 11 augusti 2012 | 19:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 11 Augusti , 2012 Here we go again... Ge er nu. Att raljera över en olycka som ingen vet varför den skett (jag vet att kaptenen var nykter) där människor skadades svårt känns ganska magstarkt även för dig labbibia. Men det är uppfattat. Du gör allt. Precis allt. För att få dricka dina tre öl. Eller fyra. Eller fem. Nej du är inte alkoholist. Men dina prioriteringar är jävligt märkliga. Och dina åsikter ännu märkligare. Och att använda olyckor som inträffar där människor skadas allvarligt bara för att scora en billig poäng är smaklöst. Direkt smaklöst. För ingen har någonsin sagt att alla olyckor som sker på sjön är alkoholrelaterade. Ingen! 75% av dödsolyckorna förra året berodde på alkohol. Men det räcker inte för dig. Inte ens när man kastar fakta i ansiktet kan du låta bli att raljera. För dina jävla öl. Fy fan vilken människosyn. Usch. Och om någon undrar varför jag reagerar starkt hade jag en tjejkompis på den berörda färjan som ringde mig och var jävligt skärrad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 11 Augusti , 2012 När det går snett inom yrkessjöfarten eller inom proffesionella sammanhang i allmänhet är det ofta materialfel... Vet flera som råkat ut för att växelvajern gått av när de lagt till. När backen inte tar gasar man mer, vilket gör att du kör på ännu hårdare:/ Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva detta. Till motsatsen bevisats tror jag att Djurgårdsfärjan gick på pga materialfel. Men Ane_anka kasta inte skit på oss som vill ta 2 glas vin på skäret och åka hem, även sånna som jag har vett nog att inse att olyckan med Djurgårdsfärjan hade med helt andra saker att göra:) Tragist är det och jag hoppas att de reder ut detta fort och att ingen vart allvarligt skadad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 11 Augusti , 2012 Jag kastade skit på en person, inte dig. Eller något kollektiv. Jag respekterar din åsikt. Och jag tror inte att du (eller labbibia eller crabfish för den delen) är faror på sjön efter 2 glas vin. Jag var ute med en kompis och tog ett par glas vin igår. Drack tre glas. Och då jag dricker sällan kan jag erkänna att jag nog inte skulle ha framfört en båt. Och jag anser att även de med mitt ölsinne ska kunna vistas på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 11 Augusti , 2012 Jag har sett in i detta och letat och sökt och kommit fram till följande: Jag har sett ned på fel person!!!! Pinsamt men sant. Du har rätt och detta är ytterligare ett bevis på att ibland är det bättre att vara tyst och verka dum, än att öppna munnen och bevisa det:) Jag accepterar detta villigt. Jag håller dock inte med Hanna Fahl oavsett. Jag förstår hennes principiella kritik mot folks reaktioner på inskränkt frihet och jag tycker själv att det ofta tar löjliga uttryck. När det gäller 0.2lagen tycker jag dock att det är en inskränkning. Jag tänker inte bre ut mina åsikter ännu en gång, men där håller jag inte med henne. Inlägget påvisar också enligt mig tendenser till den vänstermediala klick jag inte delar åsikter med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 11 Augusti , 2012 Jag trodde nog att det var så Jag inser att det finns problem med det att vi alla tål olika. Det är ingen lätt fråga enligt mig, det här med alkohol på sjön. Det jag vet är att jag var nöjd som det var, men jag inser att det fanns problem även då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 11 Augusti , 2012 Tack. För att du nyanserar. Har lite svårt att argumentera med andra där det bara är svart eller vitt. Att alla som inte tycker som dem är dumma i huvudet. Alla som tycker som dem är genier. Att all fakta som stödjer deras sak är saklig och objektiv. Att allt annat är antigen falskt eller desinformation. Och viktigast av allt; att avsaknad av information är detsamma som ett bevis för något. Jag fick blåsa idag. KBV låg utanför Viking Line-terminalen och hade rutinkontroller. Har inga problem med det, kan väl tycka att de verkligen hade lagt sig där det gick mest svall, men det gick bra. Jag instämmer att det finns problem. Jag har sett ett flertal polisingripanden under sommaren, i samtliga fall har båtföraren gjort något fel, så som kört för fort, men det har endast slutat med att personen fått blåsa. Jag hoppas verkligen inte att det har skapats en pinnjakt i stil med den som iaf tidigare verkade finnas för poliserna på land. Att ett visst antal blås ska utföras. För det har känts lite som att det är det enda de gör helt plötsligt. Och det är inte rätt heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser