Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
BengtC

Köpa i tyskland -Banköverföring hur jämföra växelkurs

Rekommendera Poster

Tänkte köpa (en bil) i Tyskland. Det finns en europeisk banköverföring som kan vara upp till 125 000 kr. Visar sej att Swedbank ger en växelkurs vid växling till Euro vid överföring på 8,59 ( avgift på 150 kr) dagens kurs är annars 8,19. Man vill alltså ha 5% dreygt 6000 SEK!!!!

Finns något bättre sätt att flytta över pengar???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag går själv i samma tankar och jag har redan tagit hem en bil för ett par år sedan då EUR var nere i 9,50.

Nu kanske du har brådis, men ICA-banken har bra villkor.

Nästa gång kommer jag nog ha ohälsosamt mycket kontanter med mig eftersom det ger en större kraft i förhandlingen samt att jag slipper en onödig natt i väntan på överföring från Sverige.

Resten av proceduren i Sverige är tämligen enkel även om det kan ta lite tid. Boka registreringsbesiktning på en gång

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog försöka betala med mitt Nordnet-kort (inget växlingspåslag) när jag hämtar bilen.

Vet inte om man kan sätta uttagsgränsen så högt, men 100000 finns i alla fall som alternativ.


Använder alltid det kortet utomlands, de runt 2% som man får betala på en del andra kort gör mig riktigt förbannad eftersom man kan anta att beloppen clearas samma eller nästa dag och banken alltså inte tar någon risk.

Att det tar tid att genomföra en betalning är idag sanslöst, hört talas om datorer?



Senast ändrad av trewq | 10 augusti 2012 | 23:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha fått fel info. Jag jobbar på Swedbank och gör detta mycket ofta åt kunder som köper båtar, bilar, husbilar m.m. Växlingskursen ligger ca 3öre över den som du ser på tex text tv. Denna kurs kallas för checkkurs och används vid utlandsbetalning. Det bästa är att när du är i Tyskland och har bestämt dig för en bil så ringer du telefonbanken och ber de göra en expressbetalning (kostar 300kr), gör du betalning innan kl 12.00 så har mottagaren i Tyskland pengarna inom någon timme samma dag. Ta net med kontanter, mycket sämre kurs och en stor säkerhets risk för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara ringa till banken ??!! normalt använder man dosan via internet o.s.v så hur fungerar det rent parktiskt  med identifiering o.s.v ??

/Kenbja

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...