Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Gäst Robin

Badkarsrally (behöver verkligen hjälp)

Rekommendera Poster

Gäst Robin

Hej hej... Detta kan verka rätt så oseriöst, men jag behöver hjälp på riktigt. Jag är med i en scoutkår och vi skall vara med i ett badkarsrally. Vi får använda så många badkar vi vill och dem skall vara drivna med handkraft (antagligen med åror). Jag antar att rallyt går ut på att vara snabbast in i mål, problemet är att vi inte vet hur vi skall bygga våran farkost, den skall ju inte välta om den hamnar på diagonalen, eller på bredsida. Jag tror inte att det är särskillt djupt där tävlingen är (kanske 2 meter). Vi skulle även behöva någon form av skydd emot attackerande lag som försöker borda eller kanske välta oss. Jag sökte mig till detta forum eftersom det verkar finnas mycket båtkunnigt folk här. Jag vill alltså ha hjälp/tips om hur man bygger en [RÖD]snabb[/RÖD] och [GRÖN]stabil[/GRÖN] badkarsrally-farkost utav 3 eller flera badkar. Tack på förhand /Robin Giesler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt varit med om ett liknande projekt. Vill ni vinna så skall badkaret vara långt och smalt = Ta 3-4 badkar. Skär av båda gavlarna förutom på dom badkar som sitter längst fram och bak (där skär du bara bort den ena). Svetsa ihop alla bitarna, så att du får ett lååångt badkar. Ju längre, desto bättre. Sätt lämpligt antal roddare efter varandra. Obs Du måste svetsa på utriggare för årklykorna, så att dom kommer lagom långt isär. 1,5 m kanske är lagom. Träna innan, för ekipaget blir ganska rankt innan man vant sig. Någon oro för konkurrentattacker behöver ni inte ha, eftersom ni är i mål innan dom drivit över startlinjen. Och en sak till. Använd inte gjutjärnsbadkar! och glöm inte sätta i proppen! :-) Bifogad bild kan illustrera mina ideer /Lod

post-4160-1394234329,7658_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! för att motverka den extremt ranka konstruktionen kanske det kan vara en god ide att placera barlast (typ sand) i botten, så att ni får en låg tyngdpunkt på ekipaget :-D mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

Kan man inte svetsa dit pontoner som sticker ut en 2 meter på varje sida (så man får en trimaran typ), då borde den heller inte gå att välta, inte sant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall inte tänka så mycket på stabilitet. Då hamnar man lätt där många badkarsracebyggare hamnar - en överstabil farkost som är svår att få fart på. För att maximera stabiliteten bör man sitta på botten av badkaret (glöm inte fotstöd). Ev kan man svetsa fast en bit järnvägsräls i botten, på utsidan. Tycker man att det är för meckigt att få dit utriggarna för årtullarna, eller om man vet att det blir trångt på startlinjen kan man köra canadensaprincipen - paddla. Oavsett vad man väljer för lösning så är det långt, smalt och viktigast - träna innan som gäller :-)

post-4160-1394234329,8712_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robin

Hej! Tack för alla svar så snabbt :D Vi har kommit fram till en lösning som vi tror på. Vi skall hade tänkt att använda 4 badkar, vi kommer inte att ta bort ändarna på de mellersta badkaren, eftersom badkaren kanske skall användas fler gånger, samt att vi inte är tillräckligt bra på att täta emellan. Som extra flythjälp skall vi använda ventilationscylindrar som vi fäster under en ram på sidorna utav badkaren. Ramen kommer att vara gjord utav stål och den kommer att omsluta hela farkosten, det kommer även att finnas paddelklykor på ramen, samt ett roder i aktern. Ramen kommer att fästas på ovankanten av badkaren. /Robin Giesler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser vettigt ut. Om ni har möjlighet, så försök att fylla ut mellanrummen mellan badkaren så att utsidan blir någorlunda slät. Ni tappar mycket fart om vattnet kommer in mellan badkaren och orsakar turbulens. Fogskum borde funka. Ev kan man nästa fast ett plåtsvep över mellanrummet. Det räcker med några punktsvetsar eftersom det inte måste vara vattentätt där. Lycka till med projektet, och se till att testa/träna innan. /Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tjenare! (lång text, be warned!)

 

Nu var det ju ganska längesedan jag kom in här och bad om hjälp men jag tänkte att det kanske skulle vara trevligt med lite uppföljning så att ni kan få veta hur det gick med rallyt till slut!

I det första rallyt vi deltog i, 2005, var vi ganska dåligt förberedda, veckan innan rallyt jobbade vi dygnet runt med att hitta badkar, material och med att bygga. Kvällen innan rallyt var badkaret klart. Vi hade gjort fyra ramar som man bultade rakt på badkaren och sedan med varandra. En riktigt robust konstruktion blev det. På ramarna fäste vi långa flytmoment och med lite matematik räknade vi ut att vi bara med flytmomenten hade en flytkraft på ungefär 2 ton!

Morgondaggen låg fortfarande kvar i gräset när vi glada i hågen packade åbäket till räserbadkar på en släpkärra och for iväg till startplatsen för rallyt - kåhögsbron vid säveån.

Vi var nästan första laget där och började direkt med monteringen av badkaret. Vid det här laget hade vi fått in lite rutin på monteringen så det tog bara en timma att få badkaret färdigt för inspektion.

När inspektören väl kunde komma hade flera lag tagit sig till platsen, helt seriöst så såg många av de andra ekipagen riktigt risiga ut! Vi klarade iallafall inspektionen och fick en starttid.

 

Man startade två ekipage åt gången och det var snart våran tur. Vårat lagnamn ljöd i högtalarna och vi ställde upp vårat badkar på startlinjen, någon meter ifrån vattnet.

 

När starten gick fick vi slänga ner badkaret i vattnet så fort som möjligt och sedan påbörja våran 18 kilometer långa färd i säveåns våldsamma forsar (lite våldsamma iallafall....)

 

De första metrarna går bra, sedan dunkar det till, vi har kört rakt in i en sten! I samma veva som vi kör in i stenen så tappar vi våran hembyggda musköt (en avsågad wettex-mopp med en bult i ena ändan) i vattnet vilken vi sköt salut med efter start, den återsågs aldrig igen (vi är lite ledsna för det...)

 

Efter att ha plaskat lite i vattnet kommer vi loss och kan fortsätta rallyt. Resten av resan är ganska lugn och vi kommer till sist in i mål. Även målgången var lugn även om vi var tvugna att akta oss för virvelströmmarna några meter efter målet, men det gick bra!

Det slutade med att vi kom på 6e plats, inte allt för dåligt med tanke på att badkaret aldrig hade testats om det flöt ens!

 

Året därpå hade vi väl lite blodad tand och tänkte att nu är det dags att ta hem förstapriset!

Vårat ekipage i från året innan släpades fram och det var inte utan entusiasm vi monterade ihop allt igen!

Vi gjorde några förbättringar och bytte ut ett badkar som tog lite stryk i samband med krocken i det tidigare rallyt. Vi monterade även in säten så att vi hamnade högre upp och inte behövde sitta på golvet.

 

Jag själv kunde tyvärr inte deltaga i rallyt (deltog bara i bygget) det året, (vilket kanske är lika bra, eftersom detta inlägget hade blivit väldigt långt om så vore fallet!).

 

Med tidigare erfarenheter och en takthållare i bagaget klarade sig laget till pallen som silvermedaljör!

 

Här är en bilder ifrån 2006 års rally!

 

Montering vid start:

http://scout.poller.se/albums/2006/DSCF0697.sized.jpg

 

http://scout.poller.se/albums/2006/DSCF0698.sized.jpg

 

I vattnet!

 

http://scout.poller.se/albums/2006/DSCF0798.sized.jpg (stolen är inte våran :P )

 

Har papparazisarna i bakgrunden redan förutspått vad som hända skall med detta ekipage tro?

 

http://scout.poller.se/albums/2006/DSCF0800.sized.jpg

 

:)

 

http://scout.poller.se/albums/2006/DSCF0804.sized.jpg

 

Lördagen den 28 April i år är det dags för rallyt igen! (bor ni i Göteborg med omnejd får ni gärna komma och titta!)

 

Vi använder samma ekipage som tidigare, just nu är vi på jakt efter nya spirorör att använda som flytmoment då dom vi använder nu börjar bli lite sletna!

 

Tack för mig!

/Robin Giesler

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

härligt att läsa om i vintemörkret!

 

21.gif\

 

med den farkosten platsar du ju garanterat på stålbåtsforumet! 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se att projektet fungerade. Kanske kommer o kollar på rejset till våren.

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hehe! Ja, det är en väldigt stabil farkost, man kan (eller kunde, innan julhelgen =P ) ställa sig på ena flytmomentet utan att riskera att släppa in vatten eller välta över!

 

Jag får tacka så mycket för hjälpen jag fick här också! :D


 
Ps: Om någon har lite åror och/eller flytmoment att överlåta till en snäll scoutkår så tar vi gärna en titt! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...