Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Ohlin92

Propellern driver inte på min Mercury 20Hk. Hjälp!

Rekommendera Poster

Hej!

Är ny på detta forum och hoppas på hjälp med min motor jag har köpt.

Det är som sakt en Mercury 20hk från 80 talet tror jag. Och propellern snurrar inte på den, har kollat efter en brytpinne men hittar ingen på denna modellen tyvärr. Förra ägaren har gått emot en sten vid tomgångskörning, inget hände med propellern men den sluta driva.

Är ganska ny inom detta område så behöver hjälp! Tack i förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller så är drivaxeln av om du har otur eller så är det propeller navet de går att byta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercury har en gummibussning mellan navet och proppet som ibland torkar ur. gissar att navet snurrar men inte proppen och då är det ny propp som gäller.

Enklaste sättet att kolla är att snurra propellern för hand och se om mutterns som låer roterar, om muttern inte roterr så är det ny prop som gäller. Annars så är det mer allvarliga problem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har förstått att det ibland kan vara svårt att rotera propellern för hand och att det krävs större krafter för att den ska slira på navet. Då kan man göra en markering på muttern och motsvarande på propellern. Sen ger man sig ut och provocerar fram problemet varpå man kan se ifall de två markeringarna inte lägre stämmer överens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att byta navet. Finns nya att pressa i. Svårt att göra själv om man inte har rätt verktyg/utrustning. Men går man till en marinfirma eller propellerfirma så fixar dom det. Behöver inte köpa en ny propeller om den gamla är i bra skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba svar!

Jag har tatt av propellern och testat starta och lägga i växeln men inget händer då heller. Propellern hoppar till lite när jag lägger i och ut växeln. Och jag kan snurra på propellern när jag har växel i, det är inte lika lätt som när man har ur växeln men kolvarna rör sig inte när jag snurrar. kan detta fortfarande vara gummibussningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, Rör sig inte axeln när du snurrar på proppen så är det hubben i som släppt

Testa genom att vrida på proppellern, titta på axeln. är den still så är det hubben, rör sig axeln så har du allvarligare problem, tex axelbrott

Senast ändrad av sea-ray_230 | 11 augusti 2012 | 12:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat att snurra på propellern med växel i och du snurrar axeln med (låsmuttern snurrar) men man känner stor skillnad när man lägger i växel och när man har ur växeln. Om det skulle vara axelbrott skulle det inte gå jätte lätt att snurra propellern då med växel i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr verkar du ha allvarliga problem om du nu inte har sådan tur att växelföraren inte är rätt inställd. Kolla så att den rör sig som den ska uppe vid motorn. Är det styrpulpet eller rorkult?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag va ute nu och gjorde ett märke på muttern och på propellern för att se om nått ändra sig när motorn va igång men tyvärr så hade inget rört sig.

Det ser ut som det rör sig som det ska där uppe och allt rör sig. Ser att axeln ner till propellern rör sig också, den som man ser utanför under motorn. Kan du förklara vad det är för skillnad på styrpulpet och rorkult? Har aldrig grejat med båtmotor innan bara bilar och motorcyklar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför jag ville veta det var för att lättare beskriva för dig vad du ska kolla på om det är så att växelföraren krånglar

Styrpulpet har ofta separat växelreglage

Senast ändrad av sea-ray_230 | 11 augusti 2012 | 13:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej, jag vet inte vad jag har för som sakt har aldrig jobbat med det innan. Man växlar på utsidan av motorkåpan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu måste jag tyvärr logga ur detta forum för dagen.

Men snurra på proppen samtidigt som du rör axeln du ser utanför motorn (Växelföraren) och se om det hugger i om det gör det så går inte växlarna i ordentligt. Om inget händer så får du lossa underhuset (växelhuset) och ta bort det för att se om växlarna går i när du rör växelföraren då. Händer inget då så är det tyvärr totaldemontering av växelhuset som gäller. kolla även drivaxeln mellan motor och växelhus.

Lycka till och behöver du mer hjälp hoppas jag någon annan kan hoppa in här och vägleda dig då jag far ut på sjön nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...