Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Cannehag

Båt till familjen, kostnader och funderingar. Hjälp oss i djungeln :)

Rekommendera Poster

Hej på er (igen). Vi letar förstabåt till familjen. Tänker oss en dc på runt 23-26 fot. Dels undrar vi lite om våran kalkyl är rimlig eller om vi tror det är glädjesiffror... :) Så här har vi tänkt runt årskostnader för de olika delarna. Bryggplats är i Kristinehamn så där bör det inte hamna mer än så. Lånet är på 200 000:- på ICA banken med 10 års amortering. Drivmedel är beräknat på ca 2 tankar. Transport är enligt grannen (nån han känner som borde ta runt 1000 spänn för att få hem båten till Karlskoga). Servicen är beräknad på att göra oljebyten, filterbyten och konservering själv.

Lån  26400
Försäkring 3100
Sjöräddningen 600
Drivmedel 8000
Service  1000
Båtplats 1700
Transport 2000

Detta skulle ge oss en månadskostnad på 3600:- (totalt 42800:- per år). Är det här rimligt eller tillkommer det massvis med andra saker ?

 

En annan sak som rör mest mig (mannen i familjen) är motorn. Jag är övertygad om att motorn kommer haverera första turen på sjön. På något sätt verkar det vara rätt mycket problem med motorer på båtar, eller är jag bara paranoid ?! :)

Vi är riktigt sugna på att ha båt, men inte till vilken kostnad som helst så klart. Det finns även de som frågar om vi inte har kollat på billigare båtar, snipor osv. Men det är inte den typen av båt vi ser oss själva i...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak jag direkt reagerar på är punkten Service en nolla till på den är nog närmare sanningen sett över några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det finns en hel del trådar om att köpa båt för första gången men jag förstår om de är svåra att hitta.

Mitt generella råd till förstabåtsköpare är att räkna HÖGT när det gäller kostnader. Det ni listar upp är faktiska, fasta, kostnader och det är ju bra...men sen tillkommer i princip alltid en massa andra kostnader där motorn är största pengaslukaren. Ni har lagt 1000 kr på service, då måste ni utföra den helt själv och även då blir det svårt att komma undan med en tusenlapp. Bara olja och filter går på 1000 kr.

I månadskostnaden måste även kommande investeringar räknas in, limpor och knän efter några år runt 10.000, nytt kapell 10-15.000, drevrenovering 10.000 etc etc.

Jag är inte ute efter att skrämma er från att skaffa båt men jag tycker att det är viktigt att man är mentalt förberedd på att det är DYRT att ha båt. Det är inte som att köpa en bil som bara rullar mil efter mil bara man gör servicen varje år.

Man brukar säga att en båt är ett svart hål för pengar och jobb och det stämmer ganska bra för många. För mig personligen är det glädjen med att ha båt som kompenserar upp för detta och då menar jag inte bara när jag är ute på sjön utan för mig är båten konstant närvarande i mitt medvetande året om. Jag funderar ut projekt, ritar ritningar och elscheman, letar runt på nätet efter prylar, hänger på båtforum och drömmer om kommande somrar! Det är värt alla pengar som virvlar ned i det svarta hålet! laugh Som tur är har jag en sambo som gläds åt att jag har detta intresse så hon accepterar att det går åt pengar, trots att hon egentligen bara njuter av båten när den ligger i sjön.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör vara beredd på att lägga en slant på löpande uppgraderingar och reparationer. I detta ingår också kapell, som måste förnyas lite titt som tätt. Räkna med minst 10 procent av båtens värde per år och en större slant första året när du sannolikt vill anpassa båten lite efter dina behov. Räkna också med sådant som flytvästar, tampar, sjökort mm, som också kostar en slant.

Ja, det är är ofta strul med båtmotorer. Motorerna är ofta äldre än i bilar och inte sällan har båten haft många ägare som inte alla vare sig haft förmåga (ekonomisk eller praktisk) eller ens vilja att hålla alla grejer i tiptop. Inte minst när det gäller motorbåtar så krävs medel inte bara för inköp utan också för det löpande underhållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Vi har diskuterat lite om det här med rörliga kostnader för servicar och underhåll (för att skräddarsy som vi vill ha det). Frågan är hur man ska tänka vad gäller sådana pengar. Om motorn totalhavererar så är det ingenting vi räknar med och sparar till varje månad på båtkontot utan det får snarare gå på den totala hushållsbufferten som även inkluderar om bilen säckar ihop eller tvättmaskinen pajjar. Självklart ska man ha det i åtanke och ta höjd för sådan situationer, men räknar man med sådant på vad båten kostar? Servicen kan jag köpa med att man framgent behöver byta limpor, knän, lager och elände, det ska nog tas med i månadskostaden som service, det håller jag med om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett totalhaveri på motorn i den typ av båt ni funderar på kommer kosta mycket pengar, säkert 200.000 om ni vill ha en ny motor monterad, så att räkna in det i månadskostnaden är ju inte vettigt. Hittar ni en båt med bra motor och sköter den väl så ska den ju inte heller totalhaverera.

Min poäng är att nu när ni listat de faktiska, fasta, kostnaderna så måste ni räkna upp budgeten rejält utöver det eftersom det är så otroligt mycket mer som kostar på en båt utöver dessa. Har ni räknat in bottenfärg, vax och polish med maskiner, kapellimpregnering, ny propeller om den råkar skadas, ny presenning när den ger upp, batterier som kanske behöver bytas vart femte år, bockar och täckställning osv osv...ja ni ser, det drar iväg...

Ursprungsfrågan var ifall er kalyl är glädjesiffror. På det måste jag svara tveklöst Ja. 42800 kr per år räcker inte på långa vägar...speciellt inte första åren. Räkna med det dubbla så kan ni bli glatt överraskade ifall det bara blir 50 % mer. Hellre bli överraskad åt det hållet än åt det andra, så resonerar i alla fall jag.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostnaden för motorbyte ska återspeglas i form av en snabb nedskrivning av båtens värde (lämpligen bör båten vara avbetald/mentalt och ekonomiskt avskriven på som mest 10 år), men jag antar att detta syns i din kalkyl genom att amorteringar är inräknade i lånekostnaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om att det helt klart ser ut om en glädjekalkyl. Nu framgår det ju inte hur mycket ni tänker lägga kontant. Din lånekostnad innebär ett lån på runt 200 000 SEK och är det den peng ni tänker lägga på båtköp så räcker det inte till en DC på 23 - 26 fot i det skick som en förstagångs ägare bör köpa. Låt inte era första båt år bli ett mekano och ekonomiskt kaos! En DC ska var snabb, närmare 40 Knop vilket kostar i försäkring. Säkert det dubbla mot din kalkyl. Sjöräddningen kostade mig häromdagen 700 SEK. Drivmedel kan nog hålla beroende på hur långt du tänker åka per år, för din budget kommer du runt 300 Nm. Själv åker jag runt 600 Nm per år. Service är på tok för lite pengar, det räcker knappt till bottenfärg. Som tidigare skrivt en nolla till så är du närmare sanningen. Båtplats låter billigt men kanske stämmer. Det brukar komma till kostnad för depositionsavgifter för medlemskap och bommar. Brukar vara ett antal tusenlappar. Antar att du tänker transportera båten och förvara den hemma, känner du någon så håller nog din budget. Till detta har du alla båttillbehör som ni vill köpa, flytvästar, båtservis, tampar, grill, nya sjökort, solpanel, mm mm . Det känns som det aldrig tar slut, man bränner tusenlappar varje år.

 

Senast ändrad av Havskatt | 10 augusti 2012 | 22:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att vi helt ska skippa våra planer på att hitta en Bayliner Ciera, Crownline, Searay? Det är de typerna av båt vi kollar efter och det finns en uppsjö för mellan 180 000 och 220 000. Självklart köper vi inte ett lik, men är de av så dålig kvalitet och kommer ge oss problem ?

Att en dc ska vara snabb är väl ändå upp till oss som ska köra den? Med två barn på 3 och 5 år, måste det inte gå i 40 knot. Jag ser en marsch runt 20-25 och även möjligheten att smyga omkring i 6-7 för att bara njuta av sjön. Försäkring hos SvenskaSjö på exv en crownline 262 som vi kollat på ligger på 3900 (utan förarbevis, 3100 om man har det)

Vi har resonerat lite som så att man kan köpa båt, sommarstuga eller husvagn. Om vi som exempel säger att vi köper en sommarstuga så kommer vi garanterat vilja renovera och köpa utrustning för att göra den till vår egen. Detta är knappast något som vi räknar med i en total månadskostnad på en sommarstuga, det går som investeringar (med det sagt så är det bra att vara medveten om alla dessa saker och vad de faktiskt kostar). Att däremot servicekostnad behöver höjas för att ta höjd för framtida större ingrepp är vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ni inte ska tveka att köpa båt! Det som skrivs att det troligen blir dyrare än eran budget stämmer nog väl men har ni i eran ekonomi råd att ta den kostnaden så köp och testa, tycker ni inte att det är värt pengarna kan ni sälja alternatvit byta till en mindre/billigare båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi känner nog att pengarna finns, dock ska de användas till andra saker än båt också (utlandsresor, huset och övriga familjegrejer). Det är därför vi försöker hitta en så rimlig månadskostnad av de fasta kostnaderna som möjlig för att veta på ett ungefär vart vi hamnar. Sedan blir det ju såklart en hel del fluff-pengar, men det är ju pengar som man kan styra lite mer över när man vill ta den investeringen.

Det är mest det här med motorhaverier som håller mig vaken om natten när man funderar på båt. Kan vara för att jag inte är nån motorguru också, även om jag tycker det är kul att lära mig så jag gör gärna servicar och byten själv, med lite hjälp från någon som kan såklart tills man känner sig trygg med det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att minimera ras av olika anledningar så uppdaterar man det mekaniska så långt som möjligt ... Ex på hur jag hade gjort innan båten tas i bruk...... -lämnat indrevet för genomgång , bälgar mm, remmar och tänddelar , ny olja och nya filter , kompprov INNAN ni köper båten , kollar skicket på limpor och knän genom att sära på dessa , är anläggningsytorna till belåtenhet så dit med nya packningar . Så ..första året kostar mer beroende på hur mycke man måste städa efter tidigare ägare! Jag har ägt en del Usa båtar och detta har jag har jag aldrig tummat på och det har visat sig vara en bra regel ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är den typen av båt du letar efter så akta dig bara för privatimporterade med falsk eller saknad CE-märkning. Samt att dessa båtar många gånger är penselrenoverade Floridavrak. Köper du en sådan båt så skall då mångdubbla service/repratinskostnaden samt att du har ett betydligt lägre andrahands och försäkringsvärde



Senast ändrad av sea-ray_230 | 11 augusti 2012 | 10:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur händig du är med att meka motor och reparera båtar. Men känner du att du kan fixa det som pajar själv så varför inte. Vill du använda tiden till att vara ute på sjön och ha ett mer bekymmerfritt båtägande så titta på en mindre och nyare båt. De flesta börjar med en mindre båt och byter upp sig till större allt eftersom ekonomin tillåter. Typ av båt och båtliv, hur man vill vara på sjön, DC eller HT mm ändras ocskå med tiden. När jag säger att en DC ska gå i 40Kn betyder inte att man behöver köra så fort, men det är vad de flesta förväntar sig som letar efter en DC den dagen du vill sälja. Det är liksom det som är själva grejen med en DC. Titta på en HT eller en halvplanande båt om du är nöjd med 20Kn. Ska du senare sälja din båt och det är en DC som gör 20-25 kn och dessutom med en bensinmotor så kommer den garanterat att vara väldigt svårsåld. Varför tänker ni en DC? Är ni ute efter dagsturer i första hand kan ni börja med en betydligt mindre DC, typ en Yamarin 64DC eller motsvarande. Är ni ute efter att ha en bobåt finns betydligt mer lämpliga båtar att välja en än DC. Lycka till och jag hoppas att ni köper en båt och provar på båtlivet, det är dyrt men fantastiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi tänker oss en båt så är det en snygg (strömlinjeformad) båt som vi dels kan ta dagsturer med men samtidigt också kunna åka ut och sova 3-4 nätter (kanske mer längre fram när man vant sig lite mer). Åka från Kristinehamn ner till exv Sjötorp och ligga i gästhamnen där några nätter. Min mor och styvfar har stuga på en ö utanför Gullspång, åka ner dit ett par nätter och sova i båten.

Den typen av båtägande är det vi söker. Och eftersom barnen är 3 och 5 så är det rätt smidigt om toalett finns på båten i nödfall.

Eftersom det är första båten så finns det ändå en viss form av trygghet att man kan stå på lite om det drar ihop sig till risigare väder, men samtidigt har vi inget emot att ligga och mysåka i lägre hastighet heller.

Vad ska vi välja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och varför skulle en DC vara svårsåld bara för att TS köper en sån ?- TS...Jag tycker du ska köpa den båt du blir kär i ...... resten löser du under resans gång:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS nämnde motorhaverier som en oro och det är väl kanske bland det dyraste man kan råka ut för med en båt. När vi köpte en 21-fots DC från 2003 i juni ville jag helst ha den försäkrad med maskinskada. Här skiljer det sig en hel del mellan olika bolag gällande villkor och vissa försäkrar inte mot maskinskada. Jag vet att IF gör det (10 000 kr självrisk) och Svedea som vi valde (5000 kr självrisk). Premien blir något högre, 4600 kr per år, säkert lite till för TS båtstorlek och kravet för att maskinskadeförsärkingen skall gälla är att den är servad enligt tillverkarens rekommendationer. Jag har ingen uppfattning om hur försäkringsbolagen är att ha att göra med när det gäller maskinskada i ett skarpt läge men om man i det läget har kvittion på varvsservice borde det ju gå vägen. Hur som helst innebär det ökade kostnader men man sover lugnare.

 

 



Senast ändrad av Marw | 12 augusti 2012 | 22:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. En DC med maxfart på 20-25 Kn, Hmmm. Jag skulle aldrig köpa en sån DC. Meningen med en DC är ju att snabbt kunna förflytta sig från A till B, right? Har ju ingenting med TS att göra, det inlägget kändes väldigt märkligt. Båtliv är väldigt mycket känsla och där håller jag med om att köpa den båt man blir kär i. Av egen erfarenhet vet jag hur man ändrar sig med tiden och vill byta både båt och båttyp, då är det oftast en bättre affär att ha en båt med känt fabrikat och motor som ger en prestanda i modellens övre register.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxfart 20-25 .... Det la jag inte märke till ! Sorry ..ja , vem vil ha en sådan ?Ha..nu läste jag allt igen , det va inte max utan marschfart 20-25 som Ts skrev !

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 12 augusti 2012 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övernattning på 3-4 nätter är rätt mycket och inte det en typisk DC är bra på. En DC kan nog passa er om ni vet med er att 90% av båtturena är dagsutflykter och den där utflykten på 3-4 nätter är typ 1ggr/år. Det finns ofta en kemtoalett i de mindre DC båtarna, så även till Yamarin 64DC. Flipper har trevliga HT båtar som är utmärkta båtar att börja med för att senare hoppa vidare till en ny båt när ni bättre vet vad ni har för behov. Borde finnas i bra skick till er budget. Det finns så klart många andra fabrikat att välja på också. Jag har själv dilemmat med en sommarstuga som gör att jag bara är ute på dagsturer, kör vattenlek eller åker till gästhamnen och handlar på fiskaffären. Ofta blir det turer över dagen med gäster. En gång per år åker vi på långtur till min barndoms skärgård och sover 5-7 nätter, och då funkar vår DC Yamarin 76DC helt OK, men inte mer. Man är lite avundsjuk på dem som har riktiga bobåtar Fundera på vilken typ av båtturer ni oftast kommer att göra och välj båt efter det. Det blir alltid en kompromiss hur man än försöker träffa rätt. Så ska det ju vara till rätt peng också vilket är ännu svårare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha det var jag som snöade in på maxfart när TS ifrågasatte mitt inlägg om att en DC bör göra runt 40Kn. För att få en marschfart på 20-25 Kn bör nog båten toppa 30-35 Kn då känns det som DC konceptet hänger hygligt ihop igen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver lånekosntad 26400, jag vet inte vad du tänkt.  Hur mycket ska du låna hur mycket ska du amortera.

Mitt tips om det är första båten spara pengar. köp en billig båt, typ beggad HT-båt. Gillar då båtliv så byt upp dig.

Att köpa ny båt och ha långa lån med låg amortering blir kostsamt, och att få till baka pengarna genom att sälja båten är svårt i dag när marknaden är full av begbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite åt det hållet vi resonerat också, att spara ordentligt och kolla igen framåt vårkanten.

Det där är räknat på ett lån på 200 000 med 10 års amortering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinterförvaring är en kostnad som saknas i din kalkyl. Första året behöver du skaffa bockar, täckställning och presenningar. Nytt kostar detta totalt cirka 20.000 men går att hitta begagnat eller kan ingå när du köper båten. Båtklubbar ta en avgift för lyft och vinterplatsen per år, eller om du ställer båten hemma på tomten under vintern så kostar transporten eller båtvagn en slant.

Du har med amortering på 20.000 i kalkylen, det är bra, då täcker du ett sparande för motorreparationer. Och risken för värdeminskning, om ni säljer båten om några år för ett lägre pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer att tillkomma saker, om inte annat för att man tycker att det är roligt och inte bryr sig så mycket om det ekonomiska. I sommar har vi tex lagt ca 2000 på gästhamnsavgifter och slussavgifter... Som en grov kalkyl ger den en fingervisning dock.

Samtidigt tycker jag att det blir lite märkligt att räkna per månad/år med tanke på att man bara använder den ett par månader om året. Egentligen borde man räkna per utflykt eller per nautisk mil för att få en uppfattning om det är värt det. Köper du en DC med en V8  som drar 1,5 per nm i så kommer du ca 360 nm för dina 8000 kr vilket skulle innebära att båten enl din kalkyl kostar cirka 118 kr per nautisk mil. Ett annat sätt att räkna är hur ofta man är ute per säsong. Är man ute 15 gånger kanske (drygt en gång i veckan)? Ca 2853 kr per gång då.    

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men jag tycker ditt sätt att räkna är märkligt och kostnad / År är väl ändå det lättaste sättet att ringa in storheten av kostnaden och hur stort utrymme i budgeten det tar. Ska man jämföra båtlivet ex mot årliga utlandsresor eller en sommarstuga så måste man ju titta per år. En krona är en krona hur man än räknar. Inte slår man väl kostnaden för Tailandsresan per mil till Arlanda eller kostnaden för sommarstugan på antal helger man är där?
Eller missar jag något smart här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det är rimligt att jämföra månadskostnaden för båt med andra kostnader. De flesta har väl bra koll på hur stor lön de får insatt på kontot varje månad och då vill man se hur stor del av lönen som går åt på olika områden (bil, bostad, mat, semester, kläder, telefon, mm).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årskostnad är en sak, men frågan är väl vad man vill uppnå med att slå ut det per månad och vad man vill få syn på med att göra så när man bara har amorteringen som faktisk månadskonstnad och flera av de andra kostnaderna som engångskostnader. Det blir en abstrakt summa som bara blir relevant i förhållande till hur mycket glädje man har av båten. Använder man båten fem dagar om året, exempelvis, så låter 3600 kronor i månaden som en sjukt stor summa, även om den visar att man har råd inom budget.

För övrigt finns det ett antal indirekta kostnader som inte kommer med i en sån kalkyl, tex vad det kostar att köra bil till och från båten varje gång om det behövs. Det behövs helt klart en Diverse-post på 3-4 000. Jag håller själv noga koll på allt jag lägger ut och ett par hundralappar här och var blir snabbt till summor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och för oss dödliga som inte har hur mycket pengar som helst så är det ett perfekt sätt att slå ut det per månad för att på så sätt avsätta den kostnaden varje månad så att de pengarna finns utan att det svider till för mycket när man väl måste använda dem.

På samma sätt som vi gör med huset och allt vad det kostar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...