Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Bowman

Mariner 2 takt till mercury 4takt?

Rekommendera Poster

Hej alla glada motorbåtskamrater!

Är det någon som vet hur det går att byta en mariner tvåtakt till en mercury 4 takt?

Jag tänker på reglage och kontakter osv? Borde väl egentligen bara vara gas och växel? 
Samt el till batteriet?

marinern är en 40hk -04, och mercuryn är en 50hk -05
Försöker hitta info själv men det verkar vara en djungel.
Sen tänker jag på vikten, hittar ingen info om det heller? Är det väldigt stor skillnad på vikten på dessa två tror ni?
Så är det någon som ser en varningsflagga med en gång?



Senast ändrad av Bowman | 10 augusti 2012 | 14:31



Senast ändrad av Bowman | 10 augusti 2012 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har en aning så hade jag blivit jätteglad om ni delade med er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på dina frågor men en bra ide är att även skriva motorstorlek i ämnet då det säkert påverkar viktförhållanderna en del

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, missade det helt.. :)
 

Det är40hk på den som sitter på, och jag vill ha 50hk fyrtakt i stället.
Båten är typad för en 30hk igentligen men det var på tok för lite.
alla har den uppfattningen, och senare modeller säljs med 50hk 4takt.

Vet inte om dom har ändrat i modellen för detta.

Jag har 40hk på nu och det är hyfsat lagom.
men jag vill ha en tystare motor som funkar bättre på låga varv med.



Senast ändrad av Bowman | 10 augusti 2012 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakterna för starten borde fungera. Det var inte förrän 2006 som Mercury/Mariner bytte till den 14-pinniga tjockare rundare kontakten: (a):

http://marinepartsexpress.com/Merc_Prod_Bull/New 14 Pin Key Choke and Engine Harness Features (non DTS) Bulletin No. 2005-16.pdf

Har du den 8-pinniga borde det funka. Batteriet går att använda om det är minst 70Ah och någorlunda friskt,

Reglagekablarna borde också passa. En Mercury 50hk EFI väger ungefär 110kg vilket kan vara lite tungt för båtar som inte är konstruerade för att bära den vikten så långt bak.

Vilken båtmodell hade du tänkt att hänga den på?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Det är en ryds 485 rsi. Typad för 30hk.men jag har en 40 hk på nu.
Men nya modeller har 50hk, men kanske har dom byggt om modellen då, ser likadana ut dock. Det verkar som en-00 mercury 40hk väger 92,5, då borde min med göra det ungefär.

Inte så stor skillnad då? Låter ju bra!

Senast ändrad av Bowman | 11 augusti 2012 | 22:02



Senast ändrad av Bowman | 11 augusti 2012 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du Ryds 485 (RSI) modellen som väger 435kg och är 203cm bred så kommer det nog fungera utmärkt. Hade tidigare en Ryds 480DL med en Mercury 40hk EFI där motorn vägde 112kg!

Motorn gick som en dröm men den var lite för tung för den båten som endast vägde 280kg och med en bredd där bak på endast 188cm. Gick rätt så bra om man var två stycken i båten. Vid göstrolling med endast en person så pekade nosen upp lite pga av tyngden bak. Stabiliteten var heller inte den bästa. Men det kan å andra sidan ha lite med designen på skrovet att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag har en ryds 485 rsi -04, men den verkar väga 250kg? http://arkiv.ryds.se/Historik/2005/Utombordare/Ryds_2005_utombordare.pdf Det säger sid 21 i denna broschyren. Kanske blir det för tungt då? /Edit, nej det var fel modell, kollade fel.. 480 rsi måste det vara, men således 250kg ändå. (det blir knasigt formaterat när man skriver fån en iPad,)

 

Senast ändrad av Bowman | 12 augusti 2012 | 10:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

480RSI har samma skrov som min 480DL hade. RSI har lite annorlunda planlösning så kanske är den tyngre fram. Denna kombination och tung fyrtakt kanske inte är idealisk. Men man kan alltid hänga på en och prova för att se hur den går. Beror kanske lite på hur mycket pengar som ska upp för motorbytet också. Är det mycket så är det nog bättre att köpa en annan modell där fyrtakten sitter på redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du har nog rätt i detta, 40 hk tvåtakt är ok, men att hoppa upp ända till 50hk fyrtakt blir en för stor kompromiss. Tack för att du tagit dig tid att reda ut detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack själv!

Notera vatten/smutslinjen på detta foto som jag hittade! Lite tungt som sagt!

post-10015812-1394237217,1693_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ser bra tungt ut.

Bättre att köpa en båt som klarar motorn istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...