Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Pelikanen

Tips på hur man får mer seglarerfarenhet?

Rekommendera Poster

Skulle behöva lite tips och förslag på hur man kan gå tillväga för att få mer erfarenhet av att segla. Har gått grundkurs i segling och det är förstås kul men blir ganska dyrt i längden att gå kurser för att bli mer självständig. Finns det några andra sätt att samla på sig erfarenheter på sjön innan man skaffar en egen segelbåt? Har förstås försökt utforska egna kontakter för att hänga med andra som har båt, men känner helt enkelt inte särskilt många med seglarerfarenhet och/eller segelbåt.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en billig, enkel, liten segelbåt och ge dig ut och segla! laugh Det kan verka enkelt men varför göra det svårt för sig...?

Har du gått grundkurs i segling så klarar du dig utmärkt att ge dig ut på egen hand så länge du håller koll på vädret.

Du kan köpa en båt i Stortrissens storlek för bara några tusenlappar så du riskerar inga pengar, varesig om du mot all förmodan skulle råka förstöra båten eller om du snabbt vill sälja den igen för att t ex skaffa en större båt.

Skaffa gärna några bra böcker om segling också så du har koll på teorin.

Mvh
Fred

EDT: Toaen var lite snabbare!

Senast ändrad av Flintstone | 10 augusti 2012 | 14:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara kasta sig ut, jag hade seglet/följt med 2ggr när jag köpte min båt. det jag gjorde efteråt var att ta ut lite rikt märken på en stor öppen yta och sedan åka runt runt runt på en triangel så man lär sig handskas med båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EDT: Toaen var lite snabbare!

Men så har jag också varit komunalarbetare i 20 år. 

Kryssarklubben arrangerar 24-timmars seglingar. http://www.24-timmars.nu/  Seglingen kan göras under 12, 24, 48, 72, 96 eller 120 timmar.

Har själv många gånger haft svårt att få besättning. Det finns säkert många som skulle ta med sig en extra besättningsman bara man kunde få tag på. Det finns visserligen en gastbank http://www.sxk.se/forums/gastbank men på något sätt för den en tynande tillvaro. Det går att ringa till Stockholmskretsens kansli http://www.sxk.se/node/98

Synd att du bor i en sån avkrok av världen. indecision

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/12-timmars-varen-2010_03.html

post-945-1394237208,032_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Det mest intressanta för mig vore ju att få följa med som besättning, att få möjlighet att prata med någon och ställa frågor och på så sätt lära mig mer. Ska kika vidare på de möjligheter som finns.

Annars kanske det blir ett litet båtköp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ta mig an nybörjare som ställer frågan, och ska få med mig en under nästa helg. Men jag eller kanske du, bor på fel kust? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör som jag, köpte en maxi 68 och puttra ut med motorn. Plockade from orginal manualen för att läsa hur man skulle sätta upp seglen och efter det började jag segla :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som en del redan sagt, skaffa en båt och ge dig ut, så märkvärdigt är det inte.

För närmare 40 år sedan, utan erfarenhet, köpte jag en segelbåt, 8.30x2.40 och tänkte att vi får väl ha stormfock motor tills vi kommer underfund med hur man gör.

I slutet av första dagen hade vi haft alla segel uppe, inklusive spinnaker, och lärt oss att man inte sätter fast spinnakerskotet utan avlastning på en knap. Spännande med segling!

Så länge man håller sig en bra bit undan från land (även sådant som inte syns), så kan man kosta på sig många misstag, och då lär man sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två av mina tre uppslag är redan presemterade: Köp en billig båt respektive gasta på Kryssarklubbens 24-timmarssegling. Förslag nummer tre är att leta reda på någon båtklubb som kör kvällskappseglingar och snacka in dig eller sätt upp en lapp att du vill gasta. Kappsegling är bra på så sätt att man får snabbt får rutin. Och en kvällskappsegling är inte så stor risk för vare sig skepparen eller gasten. Om inte personkemin stämmer så är det ändå snart över. Om du vill gasta på en 24-timmarssegling kan du posta ett inlägg på https://www.facebook.com/24timmars. Det är en suverän segling för att lära sig. Mycket koncentrerad segling på begränsad tid. Jag brukar ha plats för en extra gast men när jag seglar 48-timmmarsvarianten nu första helgen i september så har jag full båt. Lycka till! ./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pseudonym - det låter ju förstås väldigt intressant! Jag bor i Stockholm...

brstfanp - kappsegling hos båtklubbar var ett bra tips. Tror jag ska kolla upp det och 24timmars lite närmre.

Det är förstås skönt att höra alla som säger att det bara är att kasta sig in i det och skaffa en båt, men även om båten i sig är billig tillkommer det en del kostnader runtomkring så när det blir ett båtköp vill jag gärna att det kan stå sig ett par år i alla fall. Alltså en båt som jag kan växa med på sikt. Men det kanske inte är så det fungerar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du för kostnader som tillkommer?

Jag betalade 8000 för min Stortriss när jag köpte den för snart 15 år sedan. Det enda som tillkom var en motor för 1700 sen var båten fullt sjövärdig och jag seglade den i 13 år. Jag sålde den förra våren för 16.000 men då hittade jag precis rätt köpare och marknaden hade inte kollapsat ännu.

Du kan få tag i en Stortriss eller liknande båt för 5000 kr som är fullt seglingsbar inklusive motor och som jag skrev ovan, vill du sälja den efter ett år så kommer du inte förlora speciellt mycket pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj

Jag borde kalla in dig som konsult. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exempel på kostnader som tillkommer:
Båtplats
Upptagning
Sjösättning
Försäkring
Vårrustning
Förbättringar 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ingen vän som har segelbåt?

Jag själv brukar snika med mig på min brors båt. Han tävlinsseglar mycket. ÅF etc. Så han är en bra mentor. Lite överdrivet i bland dock när man letar efter den där tiondels knopen smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...