Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
BMoon

Hur långt kommer man i Dalävlen runt omkring Borlänge?

Rekommendera Poster

Var i veckan uppe en sväng till Borlänge. Slog mig att det fanns väldigt gott om förhållandevis stora båtar i älven och sjön. Känns ju dock lite segt om  man bara kör fram och tillbaka i älven och i Runn, måste ju gå att åka någonstans lite längre bort...

Så frågan är om någon vet hur långt upp respektive ner man kan åka i Dalälven? Tänker mig upp till Siljan kanske och ner en bit, antar man inte kommer hela vägen ut till havet, eller???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

I Dalälven så kan Du köra till Domnarvet i Borlänge och söderut kommer man ca till Säter. Och sen kommer man in i Runn via Torsång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Infödingarna här i trakten tycker ofta att Runn och Älven ämnar sig ypperligt för båtliv, främst motorbåtar men även en del segelbåtar, finns ganska många Maxi 77or t.ex. Jag har dock spenderat alldeles för mycket tid i skärgården för att uppskatta en liten dypöl som Runn, iaf seglingsmässigt. Att ha en liten styrpulpet och glida runt nån solig em och bada lite duger sjön alldeles utmärkt till, det är min personliga åsikt

Du kommer tyvärr inte upp till Siljan, och tyvärr inte heller ut till havet, som sagts tidigare. Ska du till havs är det Barken utanför Smedjebacken som gäller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag håller inte med, jag har alltid haft båt i Stockholms skärgård men aldrig åkt en meter båt i Runn trots att jag är född i Falun och har stora delear av släkten i Dalarna som jag besöker ofta. Men i somras la jag i lilla båten som jag har på trailer och tog en dagstur b la till Torsång. Jag gillade Runn så pass att jag funderar på att kanske ha stor båten där istället

smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...