Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
petwes

Aq 130 som stannar på tomgång när den är varm

Rekommendera Poster

Någon som har koll på fler förklaringar till att Aq 130:an stannar när den är varm än att tändspole och kondensator är kass? Har bytt spole, kondensator, brytare, rotor samt gjort tändinställning. ..men fortfarande stannar den på tomgång när den är varm....?

Drar också 2,5 l/distans ...lite mkt, typ.... Något samband tror ni? Förgasarinställning? Annat?

Tacksam för goda tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

OK, vad har Du för båt? vad väger den? Vad varvar den på topp och vad blir det för toppfart? Har Du justerat ventilerna? Vad är tomgångsvarvtalet? (folk har en tendens till att ha det för lågt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en Solö lyx, 1800 kg. Tomgången ställdes på 8-900/min av mecken senast, men sjunker betänkligt när den är varm.  Topplocket är renoverat 3 år sedan men ventilerna kanske behöver justeras då det låter lite slamrigt.

Har ärligt talat ej kollat toppvarv (5000?)och toppfart (18knop?) och den verkar kunna varva upp bra.

Vad gäller bränsleförbrukningen är en teori att motorn går lite för kallt. Sötvattenskylning . Går trots 80 graderstermostat aldrig över 70 grader....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Nu vet jag inte hur mycket båten går per år men jag tolkar det som om ingen sett på ventilerna sen topplocket monterades?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...