Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
mha0221

Kan en tändspole ge för svag gnista?

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder. Kan en tändspole ge för svag gnista? Jag har en volvo penta 7,5hk 70-talare (honda) som inte vill gå som den ska. Gnista finns men jag tycker att den känns svag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är ju möjligt men har du gnista så att den klarar av att starta när du drar i startsnöret så borde det kanske inte vara det första jag skulle misstänka. Vad händer när den inte går som den ska? Har du kollat hur brytarspetsarna ser ut och att brytaravståndet är ok?

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA, tändspolen kan få inre kortslutning mellan lindningsvarven och mista en del av sin effekt. Jag har en likadan motor, men den fungerar fint. Jag har dock fått renovera den och byta avgasventiler för en hade rostat så mycket så ventiltalölriken gick av, men som tur var häbde det när jag skulle starta den. Inga allvarliga skador hände då.

Observera att ventilspelet på den motorn är bara 6 hundradels millimeter!! Verkstadshandbok finns att hämta på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den startar och går men man får ingen effekt vid gaspådrag. Den har varit inlämnad på verkstad och dom påstår att det är tändspolen (finns naturligtvis inte att få tag på).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tändspolen går ju att mäta, det gäller dock sen att ha fakta på vad spolen har för spec så att man har något att jämför med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Archimedes S20 som inte varvade ut. Svag gnista, berodde på att magneten var urladdad, magnetiserade om den och motorn gick bra igen.

post-571-1394237209,5185_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju mäta resistansen i tändspolen och jämföra med originaldata som bör gå att hämta från Hondaverkstad, men jag tror mer på att ventilerna har för dåligt spel, det är ju lätt att kolla. Spelet kan vara lite för stort men absolut inte för litet eftersom dom då inte stänger utan kompressionen uteblir och därmed kraften av förbränningen. Alternativet är att ta ett kompressionsprov,  det är lätt gjort, likaså att kolla så tändningen är rätt inställd.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... kan tycka att en proffsig firma borde ha kunskap/ mätmöjligheter nog för att kunna mäta en tändspoles egenskaper på ett i praktiskt hänseende fullt tillförlitligt sätt?
Kanske naivt, men säger din förmodade proffsfirma att spolen faktiskt är kass så är jag benägen att tro på detta. Åtminstone som utgångspunkt till motsatsen är bevisad.

Även proffs fuskar eller klant-schabblar naturligtvis ibland, men de har förmodligen fler och bättre mätinstrument?
Förutom ren ohm-mätning av tändspolar kan nog exempelvis isolationsprov (sk meggning med hög potentiellt gnistskapande mätspänning) förmodligen ge bättre besked än amatörens enkla multimeter-ohmtest? Är knappast raketteknik för en seriös firma med normala mätresurser att definitivt och spiksäkert upptäcka brister i tändspolar?

Vete katten, men givet att firman inte slarvat så har de förmodligen alltså helt rätt. Vad har man annars verkstäders ansamlade kunskap/verktyg/ instrument till? ;)
Skulle därför själv som sagt inriktat mig efter detta. Alltså prioriterat försök att fixa en ersättningsspole, begagnad eller inte.



Senast ändrad av Thomas-1 | 12 augusti 2012 | 20:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...