clarre 0 Postad 22 Januari , 2005 Hej Jag har en lucka till motorrummet som är murken. Jag har tagit bort det översta plywod lagret samt spaklat och slipat. nu så ska en ny plywood skiva monteras. Fråga= går det att betsa en vanlig furu plywoodskiva så att den blir mörk och fin som tex en mahognyskiva? Hur göra? Tack för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kapten Haddock Postad 22 Januari , 2005 Visst kan man det! Dels finns brytpasta att köpa som du blandar i oljan eller lacken, men jag brukar köra med kaffe. Nescafé blandar sig lättast. Låter dumt kanske men funkar jättebra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
clarre 0 Postad 22 Januari , 2005 Tack för tipset, ska prova. hade för mej att jag hört att man kunde använda kaffe men det verkar ju lite knasigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 22 Januari , 2005 jag har använt meranti o på den strukit utspaädd trälasyr ser kanon ut lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
clarre 0 Postad 23 Januari , 2005 Klart att mahogny plywood är snyggare men den kostar ungefär 3ggr så mkt som furuplywood Mahogny pluwood 5 mm= 1460 kr Hjertmans Kan tydligen köpa halv skiva mot kaptillägg 100kr= 830kr Furu Plywood kostar knappt 200kr för en 200* 100cm skiva :-) Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 23 Januari , 2005 Svar på frågan går det att betsa en vanlig furu plywoodskiva så att den blir mörk och fin som tex en mahognyskiva? Ja, det funkar Kommer den att se ut som mahogny. Nej, inte för fem öre - den kommer att se ut som mahognybetsad plywood eftersom träets struktur är helt olika, se bilden. Jag har ett hemmasnickrat bord med en skiva av mahognybetsad furu som förra ägaren gjorde, och så fort jag orkar skall jag byta ut den. Mitt råd är att köpa mahognyplywood även fast det är dyrare, alternativt köpa furuplywood och lägga på ett fanérskikt med mahogny på 3 mm. Tänk också på att du bör ha marinplywood, vanlig byggplyfa håller inte - den gamla plywooden har ruttnat... Jämför priserna marinplywood i mahogny och furu så upptäcker du att skildnaden inte är så stor längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser