Jester 0 Postad 9 Augusti , 2012 Jeg har for nyligt købt en Triss kryssare fra 1975. Den minder om Dracoen med alu-vinduer og skeg foran roret. Skegen er i rustfri og ser ud til at være værftbygget. Den er lidt løs, der hvor den er fæstnet til skroget, som om man skulle stramme et par bolte. Men indenfor er der ingen bolte at stramme. Er der nogen, der ved noget om rorkonstruktionen og om hvordan jeg kan få strammet skegen? Også andre tips til vedligeholdelse m.m. er meget velkomne. Mange hilsener, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 10 Augusti , 2012 hej, vad betyder : minder, dracoen ,alu-vinduer,skeg, foran, roret, skegen, vaerftbygget,skroget, stramme, bolte,nogen, vedligeholdelse och hilsener? mvh jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Augusti , 2012 Så besvärligt var det väl inte. Kan i och för sig inte danska, men det står väl ungefär: Jag har nyligen köpt en Trisskryssare från 1975. Den påminner om Dracoen (Enligt uppgift har Trisskryssaren även sålts under namnet Draco Summerwind. http://www.sailguide.com/Triss_kryssare.htm )med aluminiumfönster och skädda famför rodret. Skäddan är i rostfritt och ser ut till att va varvstbyggt. Den är lite lös, där den är monterad till skrovet, som om man skulle kunna dra åt med ett par bultar. Men inanför finns det ingen bultar att dra åt. Är det någon som vet något om roderkonstruktionen och hur jag kan få stagat upp skäddan? Också andra tips om underhåll m.m. är mycket välkommet. Med vänliga hälsningar Lätt som en plätt - om man är seglare, bor i bohuslän, har lite sunt förnuft och kan söka på Sailguides båtfakta och Googles. Vänligen rätta det jag ev har översatt fel. Senast ändrad av toaen | 11 augusti 2012 | 05:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 11 Augusti , 2012 du är en kunskapsbank utan dess like, och jag inser att jag verkligen inte förstår danska eller har svaret på herrns fråga. därför lämnar jag tråden gåendes baklänges med hatten av. mvh och ödmjuka bugningar////jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Augusti , 2012 Hittade en bild på en trisskryssare (enligt uppgift) På bilden ser det ut som om båten har spadroder. En skädda av rostfritt är nog nåt som nån ägare låtit tillverka för att skydda rodret. Senast ändrad av toaen | 11 augusti 2012 | 17:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jester 0 Postad 12 Augusti , 2012 Jeg beklager eventuelle problemer med mit danske. :-) Jeg håber, at det går og takker for venlig oversættelse. Jeg forsøger at bruge alle de svenske ord jeg kender. Jeg tror, at Triss kryssaren blev bygget både med skädda og uden. I original brochyren er den vist med spadroder, mens den i Draco brochuren er vist med skädda. Se her: http://horizonblue.dk/Draco/Brochurer/Summerwind.pdf Original brochyren har jeg i papir og desværre ikke scannet ind. Mange hilsener, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Augusti , 2012 Det är inget större problem att förstå din danska. Det var ett ord jag inte förstod - vedligeholdelse - men vi har ju Googles. Det kan ju va en fördel ibland att va bohuslänning och aldrig riktigt ha lärt sig svenska. Rodret sitter ju mycket mer skyddat om det är en skädda som skyddar. Har man otur med ett spadroder så missar kölen grundet och rodret får ta hela smällen. Hoppas att det löser sig för dig. Lyfter i alla fall tråden utifall nån annan känner till problemet. Ställ din fråga även på Sailguide. Där finns många kunniga seglare och segelbåtsägare. http://www.sailguide.biz/forum2/viewforum.php?f=3&sid=60d4cb2fba52437aee09bcc4c4019da3 Om du vill kan du ju kopiera min översättning och klistra in. Å andra sidan är moderatorn på Sailguide från Malmö. Dessutom är han den som gör flest inlägg och är mycket kunnig i båtfrågor. Bifogad bild är hans avatar - den lille bessevissern http://horizonblue.dk/Draco/Brochurer/Summerwind.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jester 0 Postad 23 Augusti , 2012 Tak for svarene. Jeg har et andet problem med sejlene. Med min båd fulgte kun uorginale segel. Storsejlet er således fin i højden, men underliget er kortere, end det skulle være. Det er 2, 32 i stedet for 3,0. Hvor meget tror I det betyder? Jeg tænkte, at moderne sejl ofte er smallere, end man lavede dem i gamle dage. Og så bliver de fleste både luvgerrig ved krængning....der kunne det måske også være ok at have et lidt smallere sejl. Måske er der nogen, som har målene på det originale storsejl m.m.? Mange hilsener Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser