Gå till innehåll
lördag 19 april 2025
Mange_80

Propeller till yamarin 63dc

Rekommendera Poster

Ja som rubriken lyder. Har en yama 150 hk. Vid toppfart, 2 pers och halvtank gör den 45 gps knop men varvar endast 5500 rpm och det är vid max uttrimmat, jag tycker varvet är lite lågt den ska väl ligga väldigt nära 6000 rpm?? Proppen nu, är standard propp. Ska man ha större diameter och mindre stigning, eller vad? Vill juh få ut så mycket jag kan av motorn så klart....

MVH / Mange

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På länken finns en lång tråd om systerbåten Yamarin 63 BR och i den diskuteras mycket om proppar till den. Slutsatsen som dragits där är att båten för de flesta inte riktigt orkar med 21 tums stigning som de oftast levereras med utan bör köras med 19 tums propellrar. Detsamma verkar gälla även din 63 DC. En F150 bör varva minst 5700 rpm med normal last för att prestera bra och även må bra i längden..

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=319385

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

45 GPS-knop är ju riktigt bra siffror.

Min 64 dc gör ungefär 45-46 gps-knop med en F200.

Tips: Sea Sea har Rea på rostfria proppar, under 4 000 kostade de för någon vecka sen. Där kan du säkert hitta en som funkar till din båt. Turning Point Express t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaee.. Det är inte så bra siffror.. Eller åtminstone inte så bra siffror som Yamarin vill att båten ska göra. För att kunna dra en 21 tums propp till vettigt varv bör båten göra åtminstone 47 knop.

En 63 BR med F150 brukar inte klara mer än 42-43 i praktiken. Mange 80's 63 DC verkar gå lite bättre, troligen pga att det stängda fördäcket ger lite bättre aerodynamik. Om du köpt båten ny i år tycker jag du ska gå på säljaren om att få testa en 19 tummare och om det blir bra få byta till denna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan juh också säga att båten är ny för i år plus att jag inte har bottenmålat än. Ja det känns som om proppen har lite väl mkt stigning. Likaså att när man kör på smygläget så går den väldigt snabbt, typ 3 knop...

MVH / Mange

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...