SvenA 0 Postad 22 Januari , 2005 Finns det någon som har erfarenhet, kunskap om elektrisk utombordare? Jag skulle vilja ha det i min 20 fots segelbåt istället för dagens bensindrivna. Vilken styrka behöver man? Bensinmotorn jag har nu är på 6 hkr, men jag tror att 4 hkr räcker gott. Inombords elmotorer anges ju i Newtonmeter, hur räknar man om från hkr? Det finns en svensk?el inombordsmotor, Oz, men då priset börjar på 35.000 kr är den tyvärr dyrare än hela båtens värde. Kan man hitta en el utombordare i lämplig prisklass? Borde ju egentligen vara klart billigare än en bensinmotor. :-/ SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 22 Januari , 2005 Har man tillgång till landström så är det perfekt med el. oftast kör man väl motor när man lägger ut och till. Den billigaste jag sett låg på ca 2200:- och hade 5 effektlägen och finns hos vår lokala handlare men även på Oz sight fanns små utombordare för att räkna om kw till hk kw x 1.36 men dragkraften Newtonmeter det vet jag ej jag, ska se om jag hittar lite mera på ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 22 Januari , 2005 E-Drive Features: Motor Selection Chart E-Drive’s efficient 2 hp electric outboard will move a pontoon boat up to 5 mph and maintain that top speed for up to 2 hours http://www.minnkotamotors.com/products/motors/electric_outboard/e-drive.asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 22 Januari , 2005 Här har du en svensk butik du säkert kan ringa till http://www.watskierstagatan.com/minnkota.htm Ja tror en solpanel i samverkan vore perfekt då elmotorn används så lite och solpanelen laddar hela tiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 22 Januari , 2005 Iwar, tack för länken till Watski! Enligt prislistan finns det 5 modeller, enligt datatabellen finns det bara 4! Magnum behöver troligen den största motorn, Endura 55. Den näst störst, Endura 50 drar 10A på lägsta hastigheten, 40A på den högsta, lika med 480W. Det är ju inga problem att plocka in 2-3-4 bilbatterier i båten. 2 st ger då 140 Ah(Amperetimmar), skall då gå att köra 2 timmar (80 Ah) full fart innan spänningen sjunker... räckvidden är fullt tillräcklig för insjösegling. Precis som du säger är en solcell perfekt, underhållsladdar ute vid bojen hela dagarna :-)). man behöver inte krångla med sladdar etc. Frågan är vilken verkningsgrad har en bensinutombordare? En eldriven bör ju ha mycket hög verkningsgrad, 80 -90%? Blir hursomhelst klart mindre än 1 hkr. Man måste orka köra dit man behöver vid riktigt hård vind. SvenA :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 22 Januari , 2005 På den engelska länken var motorn ju på 2 hp men vid 48 volt (tungt batterilass) Men den stora vinsten har du ju när du sänker effektuttaget då förlängs ju gångtiden så mycket mera. Men om vi ställer frågan i motorbåtsforumet kanske fler vaknar till jag såg ju att de kallar elutombordarn för trollingmotor!!! Har för mig att bensinmotorn har ca 15% i verknin... & diseln ca 3 % högre men de har kanske stigit sen jag gick i skolan :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser