explano 0 Postad 9 Augusti , 2012 Jag tillhör den äldre stammen av båtfolk som fått lära sig att nationsflaggan ska ner kl 21.00. Men nu upplyser yngre seglare mig om det inte alls gäller längre. Flaggan ska sitta uppe så länge någon är ombord, hävdar dem. Alltså ska flaggan sitte uppe även under mörker! Jag vill inte tro att det är så men undrar om någon som verkligen VET kan ge mig rätt svar på frågan om när flaggan ska vara hissad på en båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 9 Augusti , 2012 Hissa flaggan så länge solen är uppe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 9 Augusti , 2012 I sverige finns ingen skall längre, i den nuvarande flagglagen står endast beskrivet hur flaggan skall se ut. Traditionsenligt är dock att hala flaggan i solnedgången, dock senast kl 21. Senast ändrad av Gaidin | 09 augusti 2012 | 16:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 9 Augusti , 2012 Flaggan hissas kl 08 den 1 mars-31 oktober och i övrigt kl 09. Flaggan halas mycket riktigt vid solnedgången dock inte senare kl 21. Sen gör vi alla hur vi vill....det är skillnad på enflagga på våra frititdsbåtar och den svenska flaggan på det kungliga slottet ...där är det lite petigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 9 Augusti , 2012 Enligt en lärobok i navigering skall flaggan vara hissad under färd*/alltid inom EU. * Under färd definieras som såväl under gång som vid tillfällig förtöjning om jag inte minns fel Jag har för mig att jag för länge sedan lärde mig att flaggan på fartyg ska vara uppe när kaptenen är ombord och tyckte mig se att flaggan halades när kaptenerna gick iland under Tall Ships Races uppehåll i Stockholm för några år sedan, men kan minnas fel. Annars är jag strikt med flaggningen på land men på båten är den uppe dygnet runt när jag är ute eller ligger i natur-/gästhamn. Ett undantag är för några år sedan på Fifång och i år i Trosa när någon (jag tror det var samma person) blåste tapto på trumpet kl 21. Då tog vi ner den för att hedra den duktige trumpetaren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 9 Augusti , 2012 Det där med att hala flaggan när kapten går iland tillämpas med befälsflagg på marinens fartyg. Det är en speciell flagga/vimpel som hissas o halas. Det är inte den vanliga nationsflaggan utan befälsflaggan sitter för sig själv någonstans ombord (vet inte riktigt var). För att hålla koll på solnedgångstider när det är mulet så finns det ofta solnedgångstid för aktuell position i GPSen om man vill följa halningstraditionerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 9 Augusti , 2012 Under midsommarnatten hålls flaggan hissad hela natten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Augusti , 2012 Jag hissar flaggen när jag flyttar ombord på våren och halar den när jag flyttar iland på hösten. Det enda undantaget är som någon annan här oxo tillämpar, om någon spelar ner flaggen så gör jag det med. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Augusti , 2012 Min är uppe (flaggan alltså) dygnet runt förutom när det är jobbveckor och båten ligger i hemmahamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 Augusti , 2012 Som sagt, det finns inga regler, endast rekommendationer. Den tradition som finns är en kvarleva från marinen. De tidiga fritidsseglarna på 20 talet tog efter och höll traditionen levande. Dt finns en å annan surgubbe i vit sjömanskostym med mössa och träns lite här å där som blir ursinnig om man inte tar ner flaggan i hamn senast kl 21. Mn de ät ett utdöensde släkte. Har fått utskällning av en sådan person för många år sedan. Själv knuter jag, hissar, flagan i akterstaget numera 3/4 dels väg upp och den sitter hissad dygnet runt överallt. Den som ondgör sig över det kan få komma ombord och hala den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Juggs 0 Postad 10 Augusti , 2012 Tycker om traditioner och försöker gärna hjälpa till så att dom lever vidare. Tillhör dom som skäms av att flaggan sitter uppe för länge. Barnen älskar att reta mig för det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 10 Augusti , 2012 Jag har oftast flaggan uppe dygnet runt när jag är ombord. Är vi ett sällskap kan jag ta ned den på kvällen, för att på det sättet meddela att vi inte är vakna förrän flaggan kommit upp igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 10 Augusti , 2012 Bara flagga uppe under gång kör vi. Men det är viktigt att den är hel och ren,har en extra med vid mista skavank bytes flaggan. Gillar inte trasiga och solblekta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser