Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
inan

Motor rusar och samtidig uppstår ett oljud

Rekommendera Poster

Hej,

Här kommer något att bita i :)

Har ett problem som jag hoppas någon duktig tekniker kan hjälpa mig.

Har en båt med innombordsmotor: Volvo Penta V8 5,7 Gi-E med SX drev 2005 års model.

Motorn har hela tiden gått bra förutom att den ibland kan stanna då den går på tomgång. Normal tomgång ligger på runt 700v/min. Har fått ställa upp gasreglaget något vid start och sedan motorn varit igång en minut ställa ner det. Detta tänkte jag avhjälpa med insprutningsrengörning som man häller i tanken typ STP. Detta gjorde jag också och följande händer:
Fyller på bensin så att tanken är halvfull ca 125liter.
Fyller på två flaskor STP insprutningsrengörning för bensinmotorer.
Startar motorn med lite gaspådragmotorn gör då ca 1000varv/min.
Motorn låter som vanligt inga missljud.
Varvtalet ökar något när den blir varmare ca 1200varv/min när motorn varit igång 30sekunder.
Sänker gaspådraget till tomgång motorn går ner i varv till normal tomgång på drygt 700v/min
Så här långt är allt som det varit tidigare, men nu händer följande:
Helt plötsligt ökar motorns varvtal till ca 2200v/min samtidigt uppstår någon form av missljud som på minner om ett skuret lager.
För gasreglaget fram och tillbaka men motorn fortsätter att varva för gasreglaget fram och bak med växel inkopplad det finns kraft i propellern i båda riktningar.
Motorn fortsätter varva på samma varvtal 2200 varv/min.
Stänger av motorn.
Kollar gasreglagevajer och att luftintaget som är i viloläge, spjället var opåverkat när motorn varvade.
Kollar så att inga slangar är lösa eller skadade som är kopplade till insugningskåpan/röret.
Plockar bort drivremmen och kollar genom att med handen snurra och vicka på alla remhjul, generator servostyrning vattenpump men alla lager verkar riktiga.
Startar motorn utan drivrem under 5 sekunder och oljudet kvarstår vilket visar att alla lager som ligger på drivremmen är riktiga.
Kollar packningar i insugningsspjället och alla skruvar som finns i anslutning till insugning och överkåpan vid insugningen. Allt verkar vara som det skall.
Fick ett tips av en verkstad om att starta motorn med MAT/MAP givarens kontakt urkopplad.
Gjorde detta och varvet gick då ner till 1200v/min. Vad detta vill säga vet jag inte?

Finns det kullager vid utgående axel som har gått sönder eller uppstår ljudet på något annat sätt? Vilket sammanhang finns mellan förhöjt varvtal och oljud?

Kan inte tänka mig att rengörningen med STP skulle ha något samband med förhöjt varvtal och oljudet?

Har lagt upp två filmer med bild och ljud på Youtube:

Med MAPgivare motorn varvar 2200v/min   


Utan mappgivare motorn varvar 1200v/min   

Skulle vilja ha tips om vad jag mer kan kolla för att hitta felet på min motor.

Min båt ligger i Bolmen så jag har en bit till närmsta verkstad. Hoppas på att hittafelet och att jag kan byta ut delen på egen hand eller med hjälp av någon lokal mekaniker.

Tacksam för tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som den drar rejält med tjuvluft vilket också kan förklara förhöjt varvtal. men det är lite svårt att avgöra på filmen. Spraya startgas runt all packningsområden på insuget var dock lite försiktig då det är eter som är brandfarligt, Ide att ha fläkten igång.

Får du ökat varv vid något tillfälle där du sprayat startgas så har du hittat felet.

Jag kan inte se något samband mellan lagerhaveri på drivaxeln och förhöjt tomgångsvarvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat skruvar och packningar runt insugningskåpor allt ser väldigt fint ut men jag skall testa med startspray för att se om det ändå kan vara tjuvluft. undrar hur stort hål det behöver vara för att motorn skall rusa? 

 

Har funderingar om det kan ha med styrboxen som sköter motorn att göra?

 

Stort tack för tipset =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar oxå på tjuvluft men tycker mig höra något plåtskrammel/skav med?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett klipp på Youube som någon lagt upp verkar som det är samma oljud.

http://youtu.be/uVyYKU58d7Y

Undrar omtjuvluften skall testa i morgon tack för all hjälp.

Pratade med en mekaniker nyss han pratade något om en servoventil för tomgången. Det står sensor på den givare som sitter i spjället bredvid vinkelgivaren för sjället men jag vet inte vad denna sensor gör eller om det är denna som är servot som reglerar tomgången?

Bra att ha lite olika tips inan man åker till båten. Tack snälla för hjälpen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag haft en servicetekniker tittat på min båtmotor. Det visade sig att tomgångsservot inte fungerade. Detta skapade också oljudet. Ljudet var en kombination mellan luftflödet och flamskyddet. Undrar var man får tag på ett tomgångsservo till en Volvo Penta 5,7 Gi-E vilkren motor är denna motor uppbyggd från, Cheva? Vet att Marine parts har prylar men finns det biligare ställen att köpa ett tomgångsservo? Tacksam för svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...