Crona 4 Postad 9 Augusti , 2012 Är det någon som gått här? Vilken rutt är bäst om man kommer sydost ifrån och ska norrut mot Ijmuiden? Någon som har något kort över den delen? (Mouth of the Maas). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 10 Augusti , 2012 Det är inte några större konstigheter med stt korsa Maas entrance, men man måste ha tillstånd på VHFn. Jag brukar ropa upp Maas entrance på vhf 3 när det passar( beroende på radiotrafik) cirka 2-3 distans söder om( eller norr om man ska åt andra hållet). De brukar då svara ropa när du är en 0,5 distans ifrån, eller det finns igen rapporterad trafik, vänligen fortsätt, detta tillhör dock ovanligheten. Allt snack på vhf går bra på engelska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 10 Augusti , 2012 Tack för infon Happysix.. jo jag läste om raporteringen på Reeds almanac.. Det står dock något om att följa a track close W of a line joining bouys MV, MVN and Indusbank N. See VTS Chart No 4. Då jag inte har något sjökort över området blev jag undrande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 11 Augusti , 2012 Alla dessa märken är kardinalmärken väster om grund. Nu rekomenderar jag ingen att korsa utan sjökort,men det brukar vara mycket fritidsbåtar som går denna stäcka vid fint väder och då är det inte svårt att se var man ska korsa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 11 Augusti , 2012 Vilken dag ska ni segla norr ut? Jag bor i Rotterdam(på båten) men sitter nu i Amsterdam(i båten),om några dagar hade vi tänkt att vara tillbaka i Rotterdam. Om ni inte har seglat förbi när vi är tillbaka kan jag svänga förbi med sjökort. Vart tänkte ni starta den dagen ni ska förbi Maas entrence? Om det passar kan jag hänga med en bit...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 11 Augusti , 2012 Båten ligger i Sluispad Noord 1,Willemstad, en försäljningsmarian som heter Kappers. Men först ska vi gå igenom en bro och sedan segla ner till Stallendam marina där vi övernattar för proviantering. Sedan slussar vi ut på Nord sjön i Stallendam slussen. Har tyvärr inga exakta dagar ännu. Vi måste boka bussen ner och det hänger lite på vädret också. Tror det blir någon gång mellan den 13-15 sep. Jag skriver ett personligt mail till dig så håller vi kontakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser