Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Riro

Kablar på trämast

Rekommendera Poster

Någon som har ett bra förslag på hur man snyggast drar kablar på en icke ihålig trämast?

/Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

På min förra trämast satte jag fast kabeln till lanternan samt vindmätaren med vanlig smältlim-limpistol. Det funkade bra. Lossnade lite vid bommen en gång bara. Drog den på babords sida.

Se bara till så skotet inte kan fastna.

Spika med små klips så förstör man masten. det blir hål efter dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också ofta använt smältlim att fästa kablage i andra sammanhang, och jag håller absolut med föregående.

Kanske inte snyggast men enkelt, billigt och framför allt som sagt reversibelt så att man ej behöver ångra en massa spikhål och andra förfulande detaljer.

Mässingsrör hade varit snyggt men jag vet inte hur bra det skulle vara ur tekniskt hänseende.

Det finnes ju även system med svarta kabelskydd av både hård och mjuk plast på metervara hos yrkesbutiker som säljer lastbils och maskintillbehör, tror dessa bör fungera för fritidsbåtar om man av någon anledning behöver samla kablage.

Vet inte om det går att limma, men jag har med framgång (smält)limmat även mjuk TP kabel inomhus tidigare och den sitter fortfarande som berget (frånsett vissa punkter där limmet fäste dåligt men det är som sagt fort gjort att fixa till)så det borde gå tycker man.

Edit, blir du inte nöjd med resultatet så är det bara att peta bort limmet från sladd och mast med litet tålamod.

Lycka till!

_

Senast ändrad av Mizzarrogh | 09 augusti 2012 | 15:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ skulle ju kunna dra kabeln via något av vanten och sedan in till masten via en spridare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken att dra kabeln via vant har slagit mig, men det skylle inte bli snyggt och dessutom är vanten bra att hålla sig i när man vinglar omkring på däck.

Att klamra vill jag inte heller. Som Kalman sa så perforerar man hela masten. Funderar på att prova smältlim eller ett smalt mässings eller kopparrör. Det behöver ju inte klamras fast på så många ställen.

/Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fräs ett spår i masten på ca 15 mm brett  ca 5 mm djupt. Fräs ett spå i centrum på spåret som passar till kabeln. Lägg i kabeln och limma dit en list i det ytter spåret.

Bara som ett alternativt förslag wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fräsa spår funderade jag också på att ge som förslag men sen kände jag att varje ingrepp man gör i masten minskar dess styrka och jag skulle personligen nog känna att det var lite läskigt att fräsa i min mast, om än så lite...

Min tanke med att dra längs vanten ger inga ingrepp alls och problemet med det estetiska resp. vingelstödet borde kunna lösas genom att använda ett vantskydd i en storlek för stort och dra kabeln innanför. Sätter man ett likadant skydd, kanske då i rätt storlek, på motsatta vantet så ser det ut som att de är där för att skydda vanten och ingen kan ana att motivet är ett helt annat! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror faktist inte att det ger nån försvagning att räkna med att fräsa i den mansten.

Masten är masiv enligt TS. Är det den masten som syns på den lilla bilden så är den dessutom ihoplimmad av en massa smala trälister. Jag byggde min första mast på det sättet.

Men det är klart att det är ju lite pyssel, men det blir ju väldigt mycket snyggare.

Lider ju av elalergi.wink  Särskillt starka rekationer får jag av elverkenas fula stolpar/linjer (jobbat på elverk i 35 år) och utvändigt förlagda ledningar - speciellt om de är amatörmässigt dragna ( ett antal år som installationselektriker)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har säkert helt rätt Toaen men som du säkert känner igen så har man vissa hang ups. För mig är masten helig och ska inte borras, sågas, fräsas eller huggas i hur gedigen den än är. cool Rationellt, nej, emotionellt, ja.

TS får gå till sin egen magkänsla ifall fräsning kan vara ett alternativ. Det kommer helt klart bli snyggast och säkert mest praktiskt också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig finns det inget på gamla båtskrällen som är heligt. Gamla - i den bemärkelsen - räknar jag båtarna som, när de lämnat tillverkningslokalen. wink Det gäller för att annat matriellt också. Båtar och mycket annat är ju kompromisser som skall passa många människor och därför egentligen inte passar någon.

Så det gäller att borra, såga, fräsa eller hugga så att det blir så bra som möjligt. Det är väl det man har båten till. Att man sticker ut och seglar är ju bara för att kolla att det man har gjort fungerar på avsett sätt och att man skall komma på vad man skall bygga om nästa gång. blush

I sista stycket har du helt rätt. Det finns så många ideer och tyckande och var och en skall ta till sig vad som passar honom bäst. Det som är otänkbart för mig är kanske en perfekt lösning för nån annan och tvärt om.

Alla sätt är bra - utom de dåliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggast blir att fräsa ett spår, lägga kabel och sen limma i en trälist. Men det är inte så enkelt att fråsa ett rakt spår hela vägen med en vanlig pinnfräs, trots stryningar och anhåll brukar det bli lite ojämt. En Duplofräs är betydligt bättre. Cirkelsåg går också bra men spåret blir bara ca 2,5 mm. Så gjorde jag en gång för att dra ström till en topplantärna men det fick bli två spår med var sin enkelledare. Spåren spacklade sen med brun Sikaliknande gegga. Såg väldigt avancerat ut. Men det enklaste är nog att fräsa spår i en lagom list typ 6x20 mm teak som sen skruvas fast och sedan lackas. Kabellist skulle kunna fungera men tål den UV-ljus?
Kabel limmad eller ännu värre, spikad ser förskräckligt ut. Längs vanten med gaffatejp är lite provisoriskt men det fungerar. Kolla bara att kabeln tål UV.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte gjort nåt liknande jobb själv, men en bekant köpte en gammal drake. Likrännan hade vissa skador, så han satte en riktbräda på sidan längs hela masten. Kompenserade med mellanlägg mastens avkoning, så att brädan  var parallellet med likrännan. Sen fräste han bort likrännan och limmade dit en ribba. Passformen var mycket bra.  När masten hyvlats, slipats och lackats skruvade han dit en rostfri mastskena från en kaserad glasfibermast till en FinGal.

Att köra på frihand med en överhandsfärs och få det bra är väl näst intill omöjligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst går det att fräsa ett spår med överhandsfräs och tex riktbråda. Men det kräver en van hand, det är så lätt att fräsen vandrar lite och det blir lite gilpor här och där. En Duplofräs eller cirkelsåg drar inte åt sidan av sig själv. Använder man styrskena så ökar hansen att få det bra. Man kan också fräsa ett litet spår och ha en list som täcker så syns inte ev misstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det är lätt att göra tabbar med handöverfräs är vi nog helt överens om. Gör ofta mallar och annat som styr när det är nåt viktigt.

Duplofräs var en ny bekantskap för mig - dessvärre kan man inte ha allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej igen!

Om man är ändå in på att fräsa eller använda maskin så varför inte gör så här istället.  Köp en träribba och fräs ett spår i den och limma sedan hela ribban på förkant masten. Bifogar en enkel skiss som jag slog ihop i all hast. Man får forma den bättre än jag gjorde på skissen.

Fördel, man kan dra in ny kabel eferåt. I synnerhet om man har en pilot lina som man drar samtidigt med kabeln. Varje gång man dra i ny kabel drar man in en ny piotlina samtidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej.

När man är inne på maskiner så kan man ha en annan lösning.

Köp en trälist och fräs ett spår i den. Limma sedan hela listen mot masten.

Drar man i en pilotlina samtidigt med kabeln så kan man dra in en ny lina senare.

Bifogar en enkel skiss jag slog ihop i all hast. Man får forma listen naturligtvis snyggare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hoppsan, fingrarna slant på tangentrna så det ble två olika versioner av misstag. Nåja.....

smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man sätta en utvändig list så fräs två spår så att man har plats med skruv i mitten. Fras går bra i en bordscirkelsåg. Skruva fast listen, ska den limmas så måste man slip/hylva rent på masten för att limmet ska bita. Skruvar man och sen lackar går det ganska bra att demontera listen i framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tja....då var vi där igen.

Skruva=hål i masten.

Jag skulle definitivt limma med Pl400 eller Tech 7 eller Byggmaxens Super7. Sitter som berg men går att spätta bort utan att skada masten.

Har nyligen satt fast och tätat motsvarigheten till övre fönsterblecket med Super7:an. Sitter ordentligt och går nästan inte att ta loss. Har provat på en liten träbit först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju knappast va nån större fara med några små skruvhål. 

Dels täcker ju listen över skruvhålen i masten och dels var ju finessen att lacka listen efter monteringen. Det ger ju en viss tätning om man följer Charlie Chaplins målningsanvisningar. wink

Ev öppning i överkant bär man nog täta med tex Sika så det inte kommer in vatten ovanifrån. I nedkant är det kanske en fördel om det inte är tät. Skulle det komma in vatten den vägen så kan det väl nästan kvitta.

Själv hade jag nog fräst ett T-format spår i masten och limmat dit ett lock. Men jag är ju fruktansvärt envis som lever efter devisen; varför göra nåt enkelt om man kan göra det komplicerat! indecision

post-945-1394237208,576_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle naturligtvis bli snyggast att fräsa ett spår och sedan limma på ett lock. Nu är tyvärr att göra listan lång, så jag får nog göra lite avkall mpå det estetiska och inrikta mig på enkelt och funtionellt. Vill dock inte att det ska se anskrämligt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...