rool 3 Postad 9 Augusti , 2012 Jag har troligtvis ett läckage på min oljekylare till min Ford V8 inombordare, då den drar onormalt mycket olja och oljan förljer med ut i vattnet. Frågan är, kan man på något sätt koppla förbi oljekylaren så att man kan köra båten fram till dess att man fått den bytt? Tänkte att man då kanske med säkerhet kan konstatera att det verkligen är den som spökar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 9 Augusti , 2012 Jag har nu fått hjälp med att fixa en koppling så jag kan koppla förbi oljekylaren, dvs kopplat ihop vattenslangarna samt oljeslangarna. Frågan är om jag vågar köra så några dagar? Någon sade till mig att jag kunde köra utan kylare för att se om det är det som är felet, bara jag inte belastar motorn för mycket, stämmer det? Tacksam för tips/råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 9 Augusti , 2012 Om du inte bealstar motorn så skall det nog inte vara några problem. När samma motor sitter i bil så finns där ingen extra oljekylare. Bara att hålla sig under tex sju knop. Så hade jag själv gjort iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 10 Augusti , 2012 Tack för det, jag brukar ändå oftast hålla mig under sju knop:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 10 Augusti , 2012 Tack för det, jag brukar ändå oftast hålla mig under sju knop:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Augusti , 2012 Hej, Antagligen blir första tecknet dåligt oljetryck på tomgång ifall oljan skulle bli för varm. Skulle därför testat med lite tomgång efter att ha kört en stund. Hade i.a.f. det problemet på min gamla stånka, oljetryckslarmet tjöt irriterande på tomgång. Bytte till en halvsyntet-olja med stabilare viskositet varm. Vete katten om det bytet är bra för motorns livslängd, men tyst blev det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 10 Augusti , 2012 Tack, skall hålla koll på detta:-) Jag använder Mineralolja, 20-50. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser