Mackey 4 511 Postad 9 Augusti , 2012 Hej! Jag är otroligt nöjd innehavare av en USB-TV-mottagare som heter ZAP USB DVB-T Digital-TV mottagare som säljs på Teknikmagasinet, http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?kp=004147&offset=0&id=147&template_file=listing.html&katname=TV-mottagare Kopplad till antennen i masttoppen fick vi under semstern på Åland in alla fria kanaler på Åland, i Finland och i Sverige. Ibland fick vi även in Estniska kanaler. Mackey PS Jag jobbar inte på Teknikmagasinet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Augusti , 2012 Nackdelen är ju att datorn slickar i sig ganska mycket ström. Det finns fö TV-dongle till iPad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 9 Augusti , 2012 Det som är intressant tycker jag är att man nästan utan kostnad (som ett Mc Donaldsbesök för tre) kan få en tv i båten till utrustning man redan har ombord. Mackey PS Jo, vist är det så att många bärbara datorer drar en hel del ström, det gör bl.a. min gamla Dell som jag har ombord. En nyare bärbar dator av strömsnål sort dra väl sådar 10 - 15 W. Vi har en 50 W solpanel, 3 x 80 Ah batteribank, kompressorkyl och använder inte datorn (tv:n) mer än någon timme per kväll (kör med omformare) i snitt. Har inte haft någon brist på el trots att vi max kör motor i 2 x 15 minuter per dag (35 A orginalgenerator till MD 11). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 9 Augusti , 2012 En utmärkt idé! Men - vi har i någon sorts demokratisk ordning infört TV-fri zon i båten... Fungerar faktiskt väldigt bra, TV kan man ägna sig åt på den båtfria delen av året, men det är vi det. En filmvisning en regnig kväll räknas inte som TV... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Augusti , 2012 Ok, dongle istället för donken, nyttigare i alla fall. Min båt är också TV fri zon utom i nödfall, tex när befälhavaren har tråkigt. Men jag har en 9 TV som inte inbjuder till massivt TV-tittande. Film och SVT Play på paddan räknas inte som TV. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 14 Augusti , 2012 Samma här, i princip tv-fritt! USB-tv:n är ett billigt komplement för att kunna titta någon timme vid ytterst enstaka tillfällen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 14 Augusti , 2012 Fusk! SvtPlay är visst tv För oss som behöver tänka på familjefriden är tv-fritt inget alternativ. För den som vill se boxers betalkanaler i datorn ska denna kunna användas: http://www.dustinhome.se/product/5010104254/hauppauge-wintv-ci-usb/ Någon som testat den eller liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Augusti , 2012 Hej, Har också testat ZAP-tv'n, och den funkar säkert utmärkt om man har bra antenn tex i masttoppen som TS. Har inte monterat någon riktig TV-antenn i båten, men kan konstatera att den lilla antenn som följer med ZAP-kittet inte duger alls i skärgården, men det funkar i stadsmiljö. Kankse inte helt förvånande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 14 Augusti , 2012 Kan ju nämna att jag tittade på tv på Kallskär i Stockholms skärgård med ett liknande kort för några år sedan. Antennen dög inte, men när jag satte den på ett grillgaller (magnetfot) och riktade åt rätt håll så fungerade det utmärkt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser