Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
bat12345

Från finland till västkusten med RYDS 568 GTS

Rekommendera Poster

Nu är det så att jag planerar att köpa en Ryds 568 gts av en släkting i Danmark (Århus). Min hemmahamn är Smögen.

Jag funderar på att köra båten till havs. Vet att det är mycket öppet hav innan man når västkusten, men bara det är lugnt väder tycker jag att det ska vara lugnt. Båten marschar ju drygt 30 knop så är ju snabbt över.

Men hur hade ni gjort? Hade ni kört över båten?

Skulle vara fint med lite info av er som har en ryds 568 också. Hur går den i lite högre sjö? Oavsett om det bara blåser 5-6 sekundmeter lär det ju bli en hel del sjögång där ute.

Senast ändrad av bat12345 | 08 augusti 2012 | 23:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, kan inte hjälpa dig med den specifika frågan, men du skrev från Finland i ämnet... Finland till smögen lär inte gå lika fort. Ens om du sätter på en större motor laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska givetivs stå Danmark i rubriken, vet inte vad jag fick Finland ifrån :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De hade väl varit en pen tur - Från Finland till Smögen.

Du får äl avvakta tills en dag när det är lungt och fint  och stadigt väder. Sträckan är styvt 100 distansminuter och som Rune (bor du på Smögen så känner du väl Rune) alltid brukar säga: Det finns alltid två möjligheter

Antingen går du ut till Hals  (ca 17 distanminuter) och drar upp till Skagen (ca 50 distansminuter från Hals) och sen hem (ca 45 distansminuter)

Eller så går du ut till Hals  (ca 17 distanminuter) Därifrån till Läsö, Vinga och Bohuskusten norröver. Det senare alternativet blir en aning längre, men du har flera retträttmöjligheter på vägen.

Sen är det ju alltid lurigt med en okänd båt och eftersom det inte är nån riktig båt så har du ju ingen möjlighet att segla.wink Du kan ju ta med dig en optimistjollerigg om du vill va garderad. smiley

Fast en liten reservsnurra och medlemskap i SSRS är väl bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hyr en trailer för det är billigare och säkrare. Lära känna båten i havsjö kan du göra i Danmark innan köp eller hur mycket som helst hemmavid

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...