Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
majure

Volvo Penta D3-130 2006

Rekommendera Poster

Hejsan!

Skall de närmaste dagarna kika på en båt som har en D3-130 motor med SX drev, båda från 2006.

Skulle uppskattas med lite tips om vad man borde kolla på en sån före köp?

Finns det några typfel på dessa eller annat extra viktigt som man bör akta sig för?

Har inte haft båt med drev förut, dock en gammal Yanmar inombordare, och ett antal utombordare.

Motorn borde enligt försäljaren vara körd under 200h, och full service bälgen bytt ifjol.

Mycket tacksam för tips!

 

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bara ett tips. Håll dig borta från båtar med D3!. Listan kan göras lång på fel. Allt från felkoder (med motorstopp som följd) till totalras. Framför allt de tidiga modellerna. Penta tar som vanligt INGET ansvar trots att mer eller mindre allt är fabrikationsfel

Borde vara körd under 200h???



Senast ändrad av Capitan | 08 augusti 2012 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Capitan!

 

Tack för svar, men så dåliga kan de väl inte vara eller??

Har läst om diverse bränslefilterproblem (tar luft den vägen?), och nånting att luftfiltret varit för tätt (eller får för dåligt med färsk luft).

Dessa är väl problem som går att fixa med nyare delar eller?

Läste också nånting om att EVC ofta ger felmeddelande och motorn går i limp mode. Är detta nåt som skulle kunna repareras med ny programvara?

Försöker inte försvara mitt eventuella köp, utan vill gärna veta om de fakiskt är så himla dåliga?

Måste väl finnas massor av dessa motorer ute i använding, och finns säkert de som fungerat fint också eller?

Är det så att motorn faktiskt är riktigt dålig, antar jag att det blir att kika på andra båtar istället...

Mvh, Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med D3 är en riktig strulmotor och VP vill inte kännas vid problemen och är riktigt dåliga på att hjälpa till med dessa motorer. Tro mig, vi är auktoriserade på VP och vet hur drabbade ägarna och vi blivit av VPs ovilja att åtgärda allt strul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite känningar på både Penta testcenter och även installatörer

Givetvis så är inte alla D3 motorer kass men väldigt många strular och för många slutar det med totalras. Vid ett besök på Mitab för några årsen som stod det mängder av D3.or som rasat. Verkade helt sjukt men så är det tyvärr

En båt med en modern bensinare är mycket mer driftsäker än en Penta D3. D3.an går inte heller att köra på den lite tjockare dieseln som vissa ibland kommer över billigare. Om nu tanken var att spara bränslepengar med D3.an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...