Sagitario 11 Postad 8 Augusti , 2012 Hej! Hur pass försiktig måste man vara när man kör igenom näckrosblad? Tilta upp max eller? Ska ligga på en plats med mycket näckrosblad någon vecka.. Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Augusti , 2012 Jag skulle säga att det beror på vad du har för motor. En stor motor bryr sig inte så mycket medan en mindre inte orkar tugga sig igenom och riskerar att stanna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 8 Augusti , 2012 115hk utombordare. Är det ingen fara för propeller/axel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Augusti , 2012 Jag ska inte säga tvärsäkert men en 115 hk ska nog klara att tugga sig igenom stjälkarna alternativt vispa runt dem tills du är framme vid platsen och kan rensa bort dem genom att växla mellan back och fram några gånger. Fisklinor vet jag kan förstöra packboxar så man får vatteninträngning i växelhuset men näckrosstjälkarna förstörs nog innan de kan göra någon skada. Enda erfarenheten jag har av undervattenväxter och utombordare är när jag hade min 6 hk på Stortrissen. Utanför min plats så växer det någon typ av växter från botten som är typ långa stjälkar med bladgrupper varje decimeter. Dessa lindade upp sig runt propellern och kvävde den så motorn dog. Dock blev det inga skador på motorn vad jag kunde märka på 13 år. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 8 Augusti , 2012 Skulle inte tro att det blir några problem. I barndommen (glada -80 talet) var det något av det roligaste som fanns att gasa fullt med gummibåten rakt in i vass eller näckrosor, bara för att kolla hur långt in man kunde komma Men sen var det ofta ett satans jobb att få loss resterna runt propellern...innan man fick staka sig ut på öppet vatten. Hade bara en 9,9:a men den höll i måååånga år utan några haverier, så kör du med gott samvete in bland näckrosorna. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Augusti , 2012 Det där med gott samvete - det beror väl på vilken färg näckrosorna har! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 8 Augusti , 2012 Tack alla för bra svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 8 Augusti , 2012 Så sant så, de vackra röda ska man vara rädd om...de är ju importerade från småland efter vad jag hört. Mina föräldrar fick en del av en rot för många år sen som de slängde i vattenbrynet vid den sjö som de bor vid utanför Trollhättan. Den tog sig över all förväntan och blommar underbart varje år...på 2,5 dm djup Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Augusti , 2012 Min bild är i från Ramsö. Dammen finns längst upp i nordväst. Det finns på Sandö på Hasselön också enligt uppgift - den norra ön som en del mot bättre vetande kallar Smögen. Bilden är från Ramsö med utsikt mot Sydkoster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 8 Augusti , 2012 Har inte vart på Ramsö än i år Brukar alltid bli minst en natt där varje sommar, ska ju bli hyggligt väder närmsta dagarna så nu kanske det är läge att åka dit. Ska knata upp och kolla på dammen. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser