Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Mauritx

Båten drar kraftig åt BB när man kör med motorn?

Rekommendera Poster

Båten är en långkölad Hurley 18, När jag kör med motor måste jag hålla ordentligt på rodret. När man släper rodret sticker den kraftig mot BB sidan. 

När jag seglar båten går spikrak.   Jag tror att det beror på att motorn sitter på BB sidan och förvaringslådan/kojan med.  Jag har försökt kompensera detta genom att vrida motorn mot styrbord men det hjälper inte. 

Det är också så att när man ska iväg och startar motor och lägger i fram drar båten okontrollera mot BB sidan och det tar en liten tag innan den reagerar på rodret. 

Igår på grund av detta när jag bakade ut från min plats och skulle iväg körde jag på en  Y bom och en båt som stod parkera på BB sidan, tur nog hände ingeting på båtarna (hade låg fart och fendrarna tog emot och hann i sista sekunden lägga i bak på motorn i full fart)

Båten reagerade inte på rodret (otäck), fast det var full utslag på den, ska det vara så?   jag har känd på detta fenomen förut med, att den drar mot BB och sedan efter en tag reagerar den på rodret och svänger. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att backa med roder och utombordare brukar gå bra om man vfider på motorn samtidigt. Jag har nu inte testat detta på en långkölad båt men en tanke är att helt enkelt vrida MYCKET på motorn.  Att båten behöver fart för att få roderverkan är normalt, när du då har en utombordare tillgänglig är det ju smidigt att vrida på den för att kunna vrida båten lite snabbare utan styrfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inget problem att backa med den, Jag låser roder och använder bara motor och det går jätte bra och smidig. 

Problemet är framåt, precis när man ska iväg,  att det spelar inget roll hur mycket man vrider på motorn eller rodret går båten alltid mot BB. otäck. 

Tycker att detta är jättejobbit, det som jag ska försöka är att backa ut så lång det går så att jag inte krockar igen innan jag får styrfart.  Märker också att det blir sämre om jag gasar på full i motorn. 

Kan de inte vara så att vattenstråle från propellen på någon viss påverkar detta och att det mesta vikten ligger också på BB sidan? Jag brukar sitta på BB eftersom jag måste hålla på med motor. 

vad tycker ni med långkölade båtar. 

Tack 

Senast ändrad av Mauritx | 08 augusti 2012 | 17:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

så om du styr motorn max åt SB och rodret rakt, då drar den fortfarande BB?

mvh jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men bara när man startar från stående, eller när man backar och lägger i framväxel.   Om jag vrider motor åt styrbord max och roder är rak borde båten gå åt styrbord men det gör det inte utom den vill ändå dra åt BB. 

Sedan när jag åker som vanlig måste jag håla hård i rodret rak, om jag släper rodret drar den direkt mot BB even om motor är vriden mot SB. 

Konstig vad?  

När jag seglar  går båten spikrak även när jag släper rodret, så det borde bara någon konstig med motorplacering, båttyp och viktfördelning, när jag sitter på styrbordsidan märker jag att den drar mycket mindre. 

Ja det är bara att vänja sig. och ta detta i hänsyn när man lägger till/kör iväg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det du beskriver uppfattar jag som normal propellerverkan, alla båtar vrider sig mer eller mindre åt ena eller andra hållet vid start. Effekten brukar inte vara så stor med snurra, men...

Du får lära dig att leva med detta. Om du är medveten om det så kan du faktiskt utnytja effekten istället för att se den som ett problem.

Tänk på att propellerverkan vrider båten åt olika håll när du har framåtdriv resp. bakåtdriv på motorn.

Även att båten inte reagerar på roderutslag när den nästan inte rör sig är normalt, det finns ju ingen fart som gör att rodret kan ändra riktning på båten. lika så brukar segelbåtar med rorkult löätt svänga iväg åt ena eller andar hållet när man släpper rorkulten vid motorgång. Då har man god hjälp av ett roderlås. Enklast är att bara ta ett rep som man binder fast på ena sidan, lindar ett varv run rorkulten och sedan binder fast det på andra sidan. Repet ska vara relativt spänt.

Om a vill lyxa till det kan man använda gummisnöre eller ännu hellre ett roderlås. Jag använder ett sådant här

http://www.arolyth.se/txrl.html

Nu gissar jag bara...
Kan det vara så att det hjälper att flytta motorn till andra sidan?
I sådana fall skulle jag välja att ha motorn på den sida som gör att båten går mest rakt när jag backar. Det är alltid svårt att styra båten rätt när man backar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vrider motorn 90 grader, menar du att den då fortfarande styr åt fel håll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har en som roderlås med men det fungerar inte?  Det står att man ska med en kort ryck uppåt låsa roder men min roder stannar inte kvar i den position,  den går ner på golvet.  Antar att man måste på någon sätt skruva åt ordentlig roder så att den stanna där man vill? 

Det går rätt så rak när jag backar problemet är som sagt precis när man ska iväg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har vrid motor 90 grader (försök kompensera) och släp rodret vid gång och den drar endå till BB sidan. 

Så det måste vara någonting med båtdesign och motorplacering. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har vridit motorn 90 grader så att propellern blåser åt styrord och fören ändå sticker åt babord skulle jag tro att propellern är felvänd, det låter märkligt... Om propellervinden riktas bakåt kan jag förstå att båten drar lite innan den får styrfart men inte tvärskepps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är riktigt, dra åt skruven som fäster rorkulten (pinnen man styr med) i roderstocken (axeln som sticker upp från rodret, rodret är den del av styrinrättningen som sticker ner i vattnet).

Sedan stämmer det inte riktigt att man ska göra ett kort ryck, det är bara att lyfta upp rorkulten försiktigt (eller med ett ryck) till det läge att roderlåset låser rorkulten. Genom att välja längd på linan kan du själv välja om det ska vara ett kort ryck eller om man ska lyfta upp rorkulten ganska långt.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...