Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Terrafobica

VARNING!

Rekommendera Poster

Detta hamnade i min inkorg i dag, avsändare ciaraud@hotmail.com

Varför skulle mg-medlemmen ciaraud skriva till mig på engelska?

I'm writing this with tears in my eyes, I and my family came down here to Madrid, Spain for a short holiday, unfortunately we got mugged at the park of the hotel where we stayed, all cash, credit card and mobile phone were stolen off us but luckily for us, we still have our passports with us.

We've been to the embassy and the Police here but they're not helping issues at all. Our flight leaves pretty soon from now but we are having problems settling the hotel bills and the hotel manager won't let us checkout until we have the bills paid.

We are freaked out at the moment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Det har hänt mig flera gånger, dock inte från denne avsändare. Kapade adresser är inte ovanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är du varnar för? Ciaraud tycks ju bara informera dig om sitt spanska predikament.

Detta är ett marinforum...Madrid ligger ju inte ens vid havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skriver hon ju normalt på svenska både när hon deltar i debatten på MG och när hon skriver i sin blogg och dessutom i stort sett alltid om båtar.

Det hela är något skumt. Mailet kommer helt säkert inte från Cia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att folk inte lärt sig än att man öppnar inte mail man ej känner till..

OT: Dålig rubrik till din tråd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick också detta mail inatt, kontaktade henne och hoppas att det löser sig. Sakade deras blogg inatt när jag skulle kolla lite grejer där!

Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev kapad till min stora förskräckelse! Skriver inte på engelska och skulle inte kunna tänka mig att tillbringa möjliga seglingsdagar i Madrid. Båda mina mailadresser blev kapade och just hotmail har jag inte kunnat få tillbaka. Attacken kom från Califonien.

Annars är bloggar och den andra mailadressen tillbaka som tur är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hotmail drabbas väldigt ofta av den här typen av attacker och jag kan inte göra annat än att rekommendera att man byter till gmail. Skönt att du ciaraud inte satt i klistret, särskilt inte i Madrid som inte ens har en hamn att sitta och glo på :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte utan att man blev lite orolig.

Inte för att jag trodde att det var du som skrev mailet, men när jag fick se att dina bloggar var borta och att det dessutom noterade att du inte varit inloggad på MG på ett tag, så började jag fundera på vad som hänt.

Kan man på ett enkelt sätt kopiera en blogg och spara på datorn och därifrån bränna en CD tex?

Eller är det den hårda vägen som gäller - sida för sida.

Ser för egen del att det är inte få timmar man lagt ner på skrivande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch och fy hemska tanke att få sin mail kapad. Hoppas att det löser sig Cia.

Toaen, hur du gör en backup på din blog beror lite på hur du skriver inläggen. Jag skrev direkt i bloggen, tills jag själv (klantigt JA) lyckades rader bloggen och allt försvann. Som tur var hade jag en kompis som hade alla mina inlägg sparade! MItt råd är kopiera allt från bloggen och spara på din dator eller en extern hårddisk eller USB minne.

Efter denna fadäs skriver jag alla inlägg via Windows Live Writer, och sparar inläggen lokalt innan jag publicerar. Då sparas även bilder som man har lagt in. Det finns lite olika program man kan använda men jag tycker att just detta är så enkelt att använda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man kapar en annan avsändaradress behöver man inte ha access till den. När man skickar ett mejl kan man enkelt fylla i vilken avsändaradress som helst, man kan till och med skriva in en synlig adress, den du ser, medan den riktiga svarsadressen är en helt annan som inte syns förrän man tittar i headern på mejlet, vilket man normalt sett inte gör.

Detta förfarandet kallas för Spoofing och går inte att skydda sig mot på annat sätt än att göra sin e-postadress så hemlig som möjligt, d v s inte skriva ut den i klartext på någon webbsida.

Läs mejl med sunt förnuft så är det ingen fara. Att öppna ett mejl brukar aldrig vara problem så länge man inte öppnar bilagor eller klickar på bifogade länkar.

/Henrik - jobbar dagligen med sånt där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog ändå påstå att hotmail drabbas av fenomenet oftare än t ex gmail eller telia-adresser. MEN givetvis beror det till stor del på att man använder sig av anonyma hotmailkonton på diverse obskyra forum som MG :-) /Bildspel -fortfarande på semester

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var verkligen en skräckupplevelse när allt var borta och jag fick verkligen en tankeställare. Man har ju tänkt att fysiska foton och dagböcker kan brinna upp men i det stora molnet ligger allt tryggt.

Att bloggarna och Pisca försvann beror på att de raderade mitt gmail-konto vilket allt var knutet till. De tog alltså både hotmail och Gmail så det senare är inte helt tryggt det heller.

Iden om att spara blogginlägg lokalt är riktigt bra. Jag började för något år sedan genom att ta valda inlägg  och spara ner i Word. Kom ett år ungefär innan jag tröttnade (det tar en väldig tid).

Börjar om med det jobbet nu och ska se om jag kan göra som Lady Annila och skriva dom lokalt först. Det kan ju bli en jättefin minnesbok för oss själva när sistlisten är på plats. Bloggen var faktiskt tänkt som en dagbok för oss själva och ett tidsfördriv i början. Men vi är jätteglada för all uppmärksamhet och alla råd vi fått via den.

Här under står att jag har en ny hemsida om seglingarna men den är borttagen (av mig). Jag har istället fortsatt i bloggform och har en sida för de (få) som tycker att kajkande runt i grodhav och skärgård är intressant. Den är verkligen skriven mer för oss själva och inte särskilt njutbar för andra tror jag (fina bilder iofs) men är ni intresserade kan man nå den via byggbloggen.

Har försökt redigera informationen här under men MG är väldigt svårt att få att göra som man vill.

Senast ändrad av ciaraud | 10 augusti 2012 | 06:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...