joher 0 Postad 8 Augusti , 2012 Hej, jag har några frågor om att börja segla i Göteborg. Sist jag seglade var jag barn och åkte enbart med i båten, så jag kan alltså ingenting om segling. Tror mig främst vilja segla öppen båt för seglandets skull (ogillar camping), t.ex en liten kölbåt eller större jolle. Är inte speciellt intresserad av något större som kräver mer jobb och mindre segling. Vad är det bra sätt att lära sig segla i/omkring Göteborg? Skola eller privatperson? På sikt när det blir aktuellt med egen båt. Hur ser kostnadsbilden ut för att äga en liten kölbåt respektive en jolle? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 8 Augusti , 2012 Det bästa sätet att lära dig att segla är att gå på en kurs eller med en vän som kan segla, men jag orkade inte gå på kurs och mina vänner hade alldrig tid som passade, så jag satt och tittade på flera segelfilmer och på youtube, läste seglings ABC och min fru fick följa med 2 gånger för att hjälpa mig att titta när jag skulle ut från hamnen och så. Nu har jag varit ute 3 gånger själv och segla och det känns bra. Båten som jag håller på att lära mig att segla är en riktig segelbåt på 6,3 meter en Hurley 18. En bra Jolle kostade dubbel så mycket. men visst är det så att du kommer att lära dig snabbare att segla med en jolle med att segla på riktig ute i havet kan du bara göra med en riktig kölad segelbåt. Senast ändrad av Mauritx | 08 augusti 2012 | 17:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 Augusti , 2012 Eftersom jag inte harpå något sätt koppling till detta företag kan jag med gott sinne göra reklam för dem. http://www.gunnarsseglarskola.se/files/gss2011_w.pdf Dom har en skön inställnig till hur man lär sig, alla misstag är tillåtna och det är från misstagen man lär.. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 8 Augusti , 2012 Om det passar dig kan du följa med mig ut några gånger och prova utan att det kostar dig något, jag har seglat sedan tidigt 70-tal i det mesta som flyter. Har haft elever förr och enligt de lär jag ut på ett förståeligt sätt utan krav. Mina båtar är en Dominant 78 och en Albin 57 som vi kan öva i. Hamnen ligger i Göteborg och du kan skicka ett PM om du är intresserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Augusti , 2012 http://www.gunnarsseglarskola.se/files/gss2011_w.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Augusti , 2012 Jo, råkade på ett gäng av dessa nybörjare för ett par år sen i orusthamnen Slussen. Själv fuskade jag som nästan alltid sista biten in till bryggan med motorn och blev litet överraskad när en båt envist ville kryssa hela vägen in i orustskogens rejäla nollvindslä mot hamnen i den annars rätt kraftiga västvinden. Sånt ser man sällan numera. Visade sig vara en eftersläntare till det övriga glada skolbåtsgänget av ca tiotalet likadana båtar i hamnen. Ingen av dess båtar hade f.ö. motor så envisheten fick sin naturliga förklaring, fuskalternativet fanns helt enkelt inte. Nå, fick ett positivt intryck dels av själva båthanterandet och dels efter förfrågan också av närmsta skolbåtgrannen. De var tydligen frisläppta utan instruktörer på en sorts slutexamen-segling, kan av det lilla jag såg&hörde bara säga att de verkade nöjda och fullt kompetenta att öva vidare på egen hand. Kostar väl iofs en rejäl slant så psedonyms erbjudande ovan är i mina ögon en bra chans att prova, förmodligen tycker han som jag att det egentligen bara är kul att segla med segelintresserat folk som verkligen vill lära sig nåt oavsett erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 8 Augusti , 2012 Vilken chans, att kunna följa med nån som har mer än 30 år erfarenhet. Jag har inte haft en som möjlighet, jag skulle inte missa en sån chans i alla fall. Jag håller på att lära mig själv på den hårda vägen, av mistag, envishet och rädsla. Den svåraste när man är ensam är att lägga till och köra ut från hamnen, inte kul alls. Senast ändrad av Mauritx | 09 augusti 2012 | 00:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joher 0 Postad 9 Augusti , 2012 Tack fö tipsen och tack för kanonerbjudandet, det nappar jag på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 9 Augusti , 2012 Den senaste eleven har numera egen båt och har under det sista året gått maskinbefäl kl, 7 och fartygsbefäl kl,7. Hon var en mycket intresserad tjej på 24 år när hon var med första gången. Nu jobbar hon på skärgårdsbåtar. Som sagt, skicka mig ett pm VIA mg:s server så vi kan nå varandra så ska vi segla sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Augusti , 2012 Och till råga på allt så är det en jäkla trevlig gubbe den där pseudotypen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 9 Augusti , 2012 Tack för det westis, dock tycker inte alla det men man kan ju inte vara alla till lags. Johan, fick ditt nummer, ringer senare, jobbar just nu bakom ratten på en 24 meters tradare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daun 0 Postad 9 Augusti , 2012 Får man låna tråden lite grann? Pratat har hittils varit nubörjarkurser, om man som mig har harvat runt i diverse maxi 77or, vegor och magnifik midgetar några somrar och är sugen på att lära sig seglingen mer på djupet, trimma segel, segla in/ut ur hamnen osv? Lär man sig det genom att våga och göra eller finns det forum för den typen av kunskapsöverföring också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 9 Augusti , 2012 Att segla in och ut ur hamnen har mycket att göra med hur vinden ligger och även hur mycket trafik det är. Här i vår hamn är det 2500 båtar och det skapar mycket irritation om man kryssar ut eller in. En rak kurs är inga problem. Att trimma segel lär man sig lättast att följa med på en kappsegling där grunderna nöts in fort. Sedan handlar det om hur gamla och bukiga dina segel är. En del går att trimma bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Augusti , 2012 Segel-trimtips finns ju i massor i biblioteksböcker och på nätet osv. Ofta rätt båttyps-specifika eller annars rätt tröttsamt svårbegripliga. ;-) Själv tycker jag att en digital hastighetsmätare (logg) med två decimaler är ett utmärkt hjälpmedel.(Haha motorbåtare garvar nog byxorna av sig när jag tillstår att 3,22 knop kan vara nåt helt annat än 3,28 och att detta faktiskt vid vissa tillfällen kan vara intressant? Man märker alltså trenden väldigt tydligt genom decimalöverskottet efter varje försök till segeltrim, får därför snabbt svar på den viktiga frågan axar båten eller inte. Självfallet varierar vind och vågor hela tiden så enstaka mätvärden betyder inte mycket, men ifall man för tjugonde gången märker samma hastighetsändring vid en viss åtgärd i en viss vindsituation så börjar det väl bli mer än slumpvariation? Bara att fortsätta göra åtgärden i liknande situationer för att säkerställa dess grad av effektivitet bortom varje tvivel. En tydlig logg, gärna med smått löjligt många decimaler är alltså i mina ögon ett utmärkt hjälpmedel, för min logg har i.a.f. lärt mig massor om vilka av teoriböckernas myriader av trimåtgärder som lönar sig olika bra på just min stoppkloss till båt. Senast ändrad av Thomas-1 | 09 augusti 2012 | 18:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser