Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
pismo

Inför vinterkonservering mercruiser Bravo 3

Rekommendera Poster

Hej.

Kanske lite tidigt på säsongen ännu, men när jag kör igenom motorn med glykol med spolmuff genom drevet så larmar summern. Jag lägger en dunk på badbryggan blandad med vatten/glykol. Den larmar troligtvis för att sjövattentrycket är dåligt. Det larmar inget när den ligger i vattnet. Är det någon mer som upplevt det här och hur gör ni då ?

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har 2 kylvatten intag ett på drevet o 1 som sitter i botten på båten som kyler motorn mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Nä, jag har bara ett intag för kylvattnet. Sjövattenpumpen sitter vid motorn och suger upp genom drevet.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om du tar in vatten via drevet, så sitter pumpen (impellern) i drevet, mig veterligen.

Har du en annan separat sjövattenpump så tar du nog in via en skrovgenomföring. Som nu inte är vattensatt, och därför larmar...

Kan finnas undantag, men enigt din beskrivning så bör det vara så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är Alpha one, som har impeller i drevet. Inte Bravo three. När Jag konserverar Mercruisermotorer, har jag en stor balja, med låga kanter, under drevet. I baljan står en länspump, som trycker in glykolblandningen i i drevet via spolmuff. I de två hålen i skölden, där kylvattnet kommer ut, sätter jag slangar, så att vätskan hamnar i baljan. Med den här metoden kan man varmköra motorn, och har gott om tid, att hälla olja i insuget, för att rostskydda ventiler och förbränningsrum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...