Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Mauritx

Är det vanligt med förtöjning/parkering skador på fören?

Rekommendera Poster

Näst intill alla båtar som jag har sett, brukar ha en hel del skador på fören,  repor, små hål mm. Det verkar så att det är ganska lätt att göra detta.

Finns det inte någon skydd som man kan köpa (Lång triangular) metal/gummi list eller nåt som man kan installera i fören.?

Jag kommer nog att behöva en sån. brukar krocka lite med allt. 

 

 

TAck på förhand. 

 



Senast ändrad av Mauritx | 08 augusti 2012 | 00:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vilken kategori av båtar du studerat men jag skulle nog vilja påstå att det inte alls är så att det är skador i fören på de flesta båtar. Men en enkel metallist i fören skyddar i alla fall mot de mindre smällarna, en del båtar är utrustade med sådana från början. Både min nuvarande och min förra båt har en sådan och jag har inga skador/märken i min för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ytterst vanligt att det blir skador i fören på båtar. Det är ju i regel den änden som är närmast land.

Det sitter ju ofta ett halvrunt järn i stammnen på träbåtar. En rostfri skena är ju inte fel. På de flesta av mina båtar har jag haft peke med vatterstag. Det hindrar ju att fören kommer allt för nära den Bohuslänska graniiten. Ett par av båtarna har dessutom haft ett halvrunt järn ner under vattenlinjen en bit.

På min nuvarande båt satt det en teaklist i fören.

Det finns många varianter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är konstigt att så få nya båtar har stävskydd monterade. Kostnaden borde vara liten.

Jag tröttnade på att oroa mig och köpte för ett par år sedan ett stävskydd i PVC hos Kuntze för 328 kronor (180 cm, så jag har delat det i tre delar och kan byta två gånger om det blir fult). Fick leta ett tag innan jag hittade lagom bred rostfri skena hos Bauhaus, kostade tillsammans med rostfria skruvar och muttrar ytterligare cirka 300 kronor.

Det har fungerat bra, men har ändå råkat få några fula märken i den blå färgen bredvid stävskyddet, när vi låg snett in mot en klippa och vinden vred. Fast syftet med stävskyddet är främst att dämpa smällen vid t ex oväntade svallvågor, för att förhoppningsvis undvika större krosskador.

Vi har även en liten bogfender som vi ibland knyter fast nedanför stävskyddet, ser ut som ett brett V med 3 fästen för tampar (mitt på och vardera änden). Om jag minns rätt köpte jag den på Erlandssons Brygga.

 



Senast ändrad av Jonas478 | 08 augusti 2012 | 11:03

post-15068-1394237206,1433_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtarna som jag studerade är bara segelbåtar,  av 15st. 13st hade nån typ av skada i fören, alltså 86,6% hade nån typ av skada. 

av dem 15st båtar fanns det bara  en (1)  som hade en sån metallist i fören för att skydda.

Så det måste vara väldig vanligt eftersom så många båtar hade skador.  Eller bara otur att alla båtar som hade skador låg i samma hann? 

Jag kan säga så (som nybörjare) fast jag tror det gäller alla, att det är väldigt svår att köra/lägga till en tung segelbåt med en liten utombordare,  den lilla utombordare orkar inte riktig få stop på båten innan det är försent. Så det gäller att planera ordentlig när man ska lägga till. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bättre med lite repor i fören än en stukad fot, brutet ben, eller som det väl blir för en annan nu för tiden - bruten lårbenshals.

Evert Taube skriver ju om Maj på Malö;hoppar iland men så var hon ju också smidig och grann vilket ju tyder på ungdom.

Jag kör gärna fören mot den bohuslänska graniten bara för att man inte skall behöva hoppa. Berghällarna va förfärligt glatta.

Det är nog bättre det du är inne på - sätta dit ett skydd.



Senast ändrad av toaen | 08 augusti 2012 | 16:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är vanligare med skador på segelbåtar tycker jag inte är så konstigt. Det är i regel mycket svårare att bromsa en segelbåt genom att lägga i backen, speciellt om man bara har en liten utombordare där bak. Kan också tänkas att en del seglare är som jag som sätter en stolthet i att lägga till utan att ha startat motorn...det kan ibland sluta i sårad stolthet vet jag av egen erfarenhet...blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borrade du håll i fören för att installera skyddet? går skruvarna rakt igenom? Du har redan skadat din fören så du behöver inte ha skyddet längre. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är näst intill omöjligt att bromsa en segelbåt snabb med en liten utombordare har jag märkt av egen erfarenhet.

Lägga till med bara segel? Otroligt surprise. Har alldrig sett någon göra detta.  Det måste vara otroligt svår.  Jag skulle inte göra detta inne i hann område inte så mycket pga min båt skulle få skador utan för andras båtar. 

Båten som jag snuddade igår är värt säker 300KSEK så jag var så tacksam crying att det inte blev nån skada. 



Senast ändrad av Mauritx | 08 augusti 2012 | 17:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag borrade 8 hål och tätade med Sikaflex. På insidan sitter RF bricka och mutter. På utsidan sitter PVC-skyddet fastklämt mot skrovet.

Dessutom är insidan ett stort glasfiberarmerat utrymme med avrinning (på babord sida, syns ej på bilden). Där förvarar vi förtöjningstampar, fendertar och även ett par brassestolar. Vad jag sett är denna typ av oömt avskilt utrymme i fören, under en däckslucka, vanligt även på segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade de ankaret monterat i fören? Isåfall kan det vara skador orsakade av ankaret. När man tar upp ankaret med hjälp av ankarwinschen så kan ankaret komma i gungning strax innan det åker in i ankarklyset, Har man lite otur så kan man då får skador i fören.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får väl backa lite i mitt svar då jag hävdade att jag inte alls tycker det är så vanligt med skador i fören -man är väl inte sämre än att man kan ändra sig. Jag syftade nog på de lite större segelbåtarna där man har en inombordare och alltså har större möjlighet att bromsa. Jag tror också det är vanligare att det sitter metallskenor i fören på de större båtarna. Att lägga till vid bryggor och kajer är också något man lär sig bättre och bättre ju mer man övar och lär känna båten, har man sedan en gast i fören som på ett vettigt sätt kan kommunicera och berätta hur långt det är kvar underlättar det mycket. Också typ av brygga spelar roll, en träbrygga skadar sällan båten om man nu inte råkar ha rejäl fart. Har man en hemmabrygga av hårdare material kan det vara idé att sätta dit någon typ av bryggfender eller liknande

Visst kan man sätta dit olika typer av stötdämpande gummilist eller liknande i fören men man ska samtidigt vara medveten om att det kan störa vattenflödet i en känslig del av båtens våta yta ifall listen går ned under ytan. Jag har visserligen en metallist på min båt men den är spacklad vid skarven mot skrovet på den halvmeter som ligger under ytan. Nu kanske en del tycker att det inte kan spela någon större roll för helheten och hastigheten men har man en botten där man försökt minimera friktionen spelar just den främsta biten av skrovet en förhållandevis stor roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att skador i fören på detta vis endast är kosmetiska, på äldre båtar (Äldre än en säsong) är det nog svårt att hitta en helt repfri båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gör en snabb koll. för att se om det stämmer detta med parkering skador på fören.

 

Så här ser min ut:  

 

Inte så illa, tycker jag för en 44år gammal Hurley 18. 

 

Hur ser det ut fören på er båtar.? 

post-10021708-1394237207,1784_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan när jag köpte vår båt, då 5 år gammal, hade den en betydligt större skada i gelcoaten fram, precis under relingslisten var en 6-7 cm bit borslagen och glasfibern syns.

Denna skada täcks nu av PVC-listen och förhoppningsvis slipper jag att skadan blir större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde mellan en rostfri stävskena och ett dämpande stävskydd i PVC. Om båten har en smal vass stäv tycker jag att rostfritt är snyggare, men på vår båt med en bredare stäv skulle en smal rostfri skena se klen ut.

Funktionen hos ett mycket tjockare skydd i PVC är väl uppenbart bättre, eftersom det fjädrar. Orsaken är samma som gör att relingslisten runt båtar normalt är fjädrande konstgummi, inte stum metall. När båten stöter i något så är det impulsen som avgör skadans storlek, ju mer elastisk (fjädrande) stäven är, ju längre tid sprids kraften på och därmed minskar risken för skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...