Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Bay2855

Hur separera förbrukarbatteri från startbatteri

Rekommendera Poster

Jag upptäckte idag att mina förbrukarbatterier (2st) var hopkopplade med startbatteriet. Det fanns 2 huvudbrytare i båten och jag flyttade den ena (som jag upplevde var) till förbrukarbatterierna till en annan plats, den andra tog jag bort helt. Kopplade startbatteriet direkt till startmotorn. Då visade det sig att förbrukarbatterierna inte var kopplade till förbrukarna, utan bara hopkopplingsbara med startbatteriet. Den enda kabeln till förbrukarna är den via kabelstammen för motorn och den går via startbatteriet. Hur ska jag koppla in förbrukarbatterierna så inte startbatteriet används till belysning osv? Kan man dra ny kabel från förbrukningsbatterierna direkt till säkringsplinten för belysning osv och bara ta bort kabeln från motorkontakten? Motorn är en Mercruiser V8 454 330hk förgasare -97 med thunderbolt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela började med att min startmotor behövde bytas. Då tänkte jag att det är lika bra att flytta på huvudbrytaren från motorrummet till ett mer lättåtkomligt ställe. det fanns 2 brytare varav den ena skulle vara till start och den andra till förbrukarna. När jag tog bort brytarna fanns det en kabel mellan båda brytarna. Jag tänkte att det var som en nödkoppling om startbatteriet var dåligt. Drog nya kablar till ny brytare istället för de gamla. Kollade om det blev bra, men ingen ström i båten. (Då var startmotorn bortmonterad). Blev less och monterade istället startmotor med ny kabel direkt från startbatteriet. Och vips fans det ström i hela båten. Alltså har förbrukarbatterierna inte varit kopplade till förbrukarna utan bra hjälpt startbatteriet. Nu sitter det ett skiljerelä mellan start och förbrukarbatterier men jag måste få förbrukarbatterienra att vara just förbrukarbatterier. Kan man kapa kabeln vid kontakten på motorn och dra den till batterierna direkt? Vilken kabel kan det vara? Det är en rund kontakt med flertalet kablar i som är till bland annat tändning och motorstyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normal sett ska inte förbrukare och motor vara ihopkopplade alls annat än via laddningen. Motorn har sin egen krets med startbatteriet samt instrumentpanel och förbrukarna har sin separata med förbrukarbanken.

Det verkar som att någon gjort riktiga speciallare i din båt...

Kolla länken Toaen postade, all info du behöver finns där. Sidan är lite knepigt upplagd men sätt av en halvtimme och klicka dig runt så kommer du lära dig massor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar tro att man bara lagt till två batterier, en extra frånskiljare och kopplat ihop det lite halvdant med orginal. sad Se bifogad bild på orginal elhärvan. Verkar bara vara ett batteri som går till allt via generator/startmotor via kabelanslutningen till motorn. Bara att börja om från början med andra ord, och dra om allt så det fungerar som det ska. smiley

Tack för svaren. Blev lite lätt frustrerad när mangör om och allt är helt galet kopplat från början.



Senast ändrad av Bay2855 | 07 augusti 2012 | 23:19

post-10023174-1394237205,9457_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står inför samma jobb själv. I vår båt fanns det i princip inget elsystem kvar och det som fanns var erbarmligt dåligt. Riv ut, gör om, gör rätt!

För mig är det dock inget problem då elsystem är bland det roligaste jag vet att syssla med! Renoverade systemet i brorsans Albin 25:a helt frivilligt under två nattvaktsnätter! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Tittat igenom Skyllemarks länken och insett att det inte är många rätt i mitt system idag.sad Har nu börjat få mera grepp om hur det borde fungera. Startmotorn fungerar som en sorts plint idag. Ska nog ta och dra om från generatorn direkt till startbatteriet istället för via startmotorn spm det är idag. Laddning till förbrukarna via skiljerelä från startbatteriet. Från förbrukarbatterierna via brytare till plint och därifrån till förbrukarna undantaget kyl som kopplas direkt till förbrukarbatterierna. Visst är el roligt men ibland ruttnar man totalt när man tror att allt är i sin ordning och det visar sig helt tvärt om. Jag har klarat 3 veckors semester i båten utan problem, mest troligt haft en jä..a tur att jag kunnat starta när man skulle iväg. Men som sagt Gör om, Gör rätt. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa dig rätt kunskaper, var noggran, ha tålamod och använd rätt prylar så kommer du få till ett kanonbra elsystem! 

Lycka till! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllmarkers har ett litet häfte i pappersformat med namnet infohhäfte 2012. Intternet är bra med all information, men ofta är det snuttifierat och svårt att hitta just det man vill ha reda på.

Tog ett infohhäfte 2012 på båtmässan. 

Jag står också inför en ombyggnad av mina batteribankar och laddningskretsar. Trotts att jag hela livet försörjt mig på att jobba med el på olika sätt är likströmsanläggningar inte helt självklart för mig.

Häftet var ganska bra och gav en god inblick i 12 och 24 volts likströmsanläggningar. Sen finns det ju lite olika synsätt på en del frågor. Men alla sätt är bra - utom de dåliga. Men man får bestämma sig för ett sätt utifrån de förutsättningar man har.

Infohäftet 2012 för nedladdning http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/infohafte-2012

Sen kan man ju tycka vad man vill om omslagsbilden.wink Nån som ser var det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudbrytare av den modellen brukar jag varna för, nästan lika dåliga som dom med röd plastnyckel!

De enda huvudbrytare som är något att ha i längden är gastäta, kostar några kronor mer men det är en engångskostnad.

Vill man spara några kronor kan man med fördel köpa Biltemas skiljerelä, istället för kopparförsäljarnas svindyra reläer.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att använda en kraftig ledare som den till startmotorn även dubbelriktat dvs till generatorns laddning av startbatteriet är ju iofs ingen dum idé och det är väl vad de flesta elsystem utnyttjar.

Det kan se konstigt ut men är egentligen fiffigt. I den ledaren går stor ström till startmotorn och när väl motorn startat går strömmen andra vägen till startbatteriet. Dvs inte samtidigt. Varför inte då utnyttja nåt som redan finns?

Att sen man drar en extra ledare för att det ska se enkelt ut är förstås en smaksak. Men blir det enklare?

Jag tror att när man börjar ändra i ett befintligt system kan det bli oöverskådligt. T.ex gäller inte standardsystemets kopplingsschema längre. 

Jag skulle nog ha valt att ha det kvar som det är och bara hängt på förbrukningsbatt. med ett skiljerelä på startbatteriet. ett sånt som känner spänningen och slår till när generatorn höjt spänningen på startbatteriet. Sen kollat noga att inga överbryggnngar finns mellan startkretsen och förbrukningen när motorn står still. Dvs bara när skiljereläet drar är det ihopkopplat.

Sen kompletterat originalschemat med den nya ändringen. Märkning av ledare och avsäkring förstås. 

Det finns också de som tycker att alla batterier ska vara ihopkopplade. Startbatteriet är egentligen en   resurs som inte används mer än till knappa en procent. En start drar en halv Ah medan det finns 80Ah som mest tynger båten. Med spänningsvakt kan man utnyttja alla batterier som ju ändå inte ska laddas ur mer än till 25% och nån enstaka gång till 50%, kanske vid OS eller liknande med allt TV-tittande..

Kvar finns då 100 Ah till att gnaga startmotor på morron därpå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det utan gör det enklaste först och framför allt börja inte riva i ett system som kanske i grunden fungerar. Börja med att separera förbrukningskretsen från motorkretsen. Och är det som du beskriver monterar du bara bort den kabeln på startmotorn som går till förbrukningen. Nu skall inga lampor, kyl, värmare mm fungerar mm längre. Sätt sedan denna kabeln på utgången till huvudbrytaren för förbrukningskretsen. På ingången till denna brytare monterar du pluskablen från förbrukningsssssbanken. Nu skall lampor, kyl mm fungera när huvudbrytaren är på. Stäng av huvudbrytare till motorn och då skall inget hända när du vrider på tändningsnyckeln. Gör motsvarande test när huvudbrytare motor är på och huvudbrytare för förbrukningsbanken är av för nu skall tändningslampan fungera i motorkretsen, men inga lampor i kabinen, kylen osv fungera. När separeringen är klar, gäller det att ordna laddningen till förbrukarbanken. Detta kan göras med laddningsfördelare av olika typer och det billigaste som fungerar mycket bra är ett spänningsavkännande relä från Biltema för ca 150 kr. Detta har jag egen erfarenhet av frå tre båtar. Hur det kan kopplas in så det inte drar ström i viloläget finns beskrivitet här i många trådar.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tack för all hjälp. Har kollat länkarna, laddat ner info mm. Men nu upptäckte jag att när jag drar ur kontakten som sitter på motorn (rund med flera kablar i sig) då släcker jag hela båten. Ingen ström alls. Måste börja leta vilken av alla dessa kablar som går till förbrukarna. Det är inte några stora kablar utan är nog runt 2,5mm2 bara, de stösta kan vara max 6mm2 och de är 2 st. 



Senast ändrad av Bay2855 | 08 augusti 2012 | 11:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittar på schemat så ser jag att det handlar om en kabel från kontakten till säkringsdosan. I säkringsdosan är både motor- och förbrukning anslutna, två av säkringarna (de översta på schemat) är till instrument, tändning mm. Dessa ska gå till motorbatteriet och de övriga till förbrukningsbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Då var jag inte helt fel ute. Nu ska jag bara koppla om de2 säkringarna så ligger för sig själva. Dra ny kabel från förbrukarbatterierna till övriga säkringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...