Gå till innehåll
fredag 25 april 2025
Rikard1982

Tips när man har akterboj mot brygga?

Rekommendera Poster

Hej!

Haft båten förtöjd med akterboj mot brygga under sommaren.

Varje gång vi går ut med båten så vet man aldrig hur det går, båten lägger sig oftast på tvären och man är rädd för att man ska gå in i annan båt eller boj.

Det går ju alltid bra ändå, bara man tar det lugnt. Finns det några tips på hur det ska gå så smidigt som möjligt. Vi håller med boj bojsten själva i båtklubben så det ligger inte direkt på någon rak linje så det underlättar inte.

Vi har en motorbåt (6.3m) med inombordare.

Finns det några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv haft en båt på 6m och akterboj. Även en båt på 7,6 m 1 m peke och en liten bohusjulle på knapt 5 meter på samma plats - dock inte samtidigt.

Har aldrig upplevt några större problem. 

Har fasta förtöjningslinor fastsatta i underkant bojen, som jag hänger upp på en ditsvetsad krok på bojen. Då två av båtarna var kostrar hade jag två linor som jag la fast - en på var sida.

När jag skulle gå ut lossade jag styrbordsänden och la över den på babords knap tillfälligt. Ändarna hade splitsade öglor - bara att lägga över knapen. 

Sen gick jag fram och lossade förtöjningsändarna i fören och kastade iland dem på bryggan. Tillbaka till aktern på babaords sida. tog akteröndarna och drog mig ut. När jag var i rätt öäge hängde jag akterändarna på kroken på bojen, bakckade lite med maskin för att när jag var fri från bojen styra ut ur hamnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger också med akterboj men har tampen ombord och krok på tampen. Jag har även en tamp med Merxhake som kan sättas på båtshaken men den har jag bara stand by när det är blåsigt. Tycker det fungerar bra men jag har en väsentlig fördel, jag har en tung, långkölad segelbåt som inte börjar driva i sidled. Nackdelen är att aktern inte alltid svänger dit jag vill, ibland blir det till att backa hela vägen ut. Motorbåtarna runt mig brukar ha betydligt större problem men det är framförallt vid tilläggning när vinden tar tag i stäven så den driver iväg. En del har en fånglina mellan boj och brygga det underlättar kraftigt. När båten ligger på plats släpper man efter på fånglinan. När man ska ut och det blåser lite så kan man flytta fånglinan till läsidan om båten.
Titta på vilket håll båten kastar med häcken (propwalk). Drar häcken SB vid back så är det oftast bäst att ha bojen på BB sida eftersom stäven går åt BB. Det bästa man kan göra är att prova lite olika strategier, passa på när grannarna är borta. Höst eller vår är bra, färre åskådare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på Handy Duck, en hake som går snabbt att lossa på avstånd med en särskild båtshake. Har två sådana (krav från försäkringsbolaget på dubbla) ochär helnöjd. Ett annat tips är att ha boj med lång ten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaren.

När vi lägger till är det inga större problem längre, går väldigt smidigt. Om det inte blåser kraftigt i sidled.

Det är ju när man går ut som båten gör lite som den vill. Men det kanske inte är svårare än att man får ta det lungt. Någon Handy Duck eller liknande tror jag inte hjälper. Kan tänka mig att en boj med längre bojten gör det lite enklare.

När vi gick ut igår så gick det ganska smidigt. Jag höll i grannens bojlina lite samtidigt som vi tog våran boj på andra sidan och när det var lugnt så backade vi bakåt.

Min båt väger typ 1200kg så man tycker det borde vara stadig, men med inte allt för stor erfarenhet så känns det som vinden ganska lätt tar båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har bojförtöjning, dock fören utåt mot bojen och aktern mot bryggan. Kör Handyduck och förutbestämt längd på linan. funkar klockrent trots rätt stor och tung båt. Har du inombordare och kanske även badbrygga? så är det nästan enklare att köra Medstyle och backa in mot bryggan. tycker iaf jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har akterboj med fasta förtöjningar och krok, vid kortare turer får de sitta kvar på knaparna. Jag lossar i fören, rusar bak och drar mig ut så att jag kommer mellan bojarna, därefter till förarplatsen och backar en bit. Inga problem.

Tilläggning däremot, speciellt när jag är ensam... Smyga upp mot bojen, i med kroken, eventuellt rusa förbi förarplatsen för att köra framåt en tiondels sekund om jag har fegat och tappat fart - sedan blixtsnabbt upp på fördäck, greppa en kort tamp som jag har liggande där och hoppa över till bryggan innan båten studsar ut igen när aktertamparna sträcks. Och sedan får man hela båtens tyngd att hålla emot innan jag gör fast lilla tampen i en ögla jag dragit fast i skonngen på bryggan. En nervpärs. Faktum är att det kan vara svårt även när min fru sköter kroken och sonen förtampen.

Har allvarligt funderat på en ledlina mellan bojen och bryggan, kruxet är bara att ingen annan på klubben har en sådan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kunde ju föregå med gott exempel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag är ensam ute lägger jag alltid en lina mellan brygga till boj, mest för att underlätta när jag skall lägga till. När jag kommer in till bojen kopplar jag i Merxhaken, lossar linan går längs skarndäck och drar sen in båten till bryggan, lägger fast linan tillfälligt i förpollaren, kliver iland och tar förtamparna, kliver ombord och släpper tampen och lägger fast de permanenta tamparna, häpp båten är förtöjd skitelegant. Ingen fara och färde för min eller andras båtar. När jag lägger loss släpper jag bara förtamparna, går bak och drar ut båten tills jag kan släppa Merxhaken, knyter i fånglinan, går till förarplatsen och lägger i backen och backar ut lite lugnt.Jag tycker det är betydligt mer avancerat att lägga till än att lägga ut. När jag är själv alltså, är man två är det inga som helst problem, även med lite vind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

seglare är ett konservativt släkte. 

Man skall ordna det praktiskt för sig, så att allt fungerar på ett bra sätt. 

Att hävda att så har vi aldig gjort här är ju bara dumt, och sånt trams beror bara på osäkerhet.

Jag försöker alltid ordna saker och ting så att så att det fungerar på ett så enkelt sätt som möjlig - för mig. Så har jag gjort sen jag började segla för 50 år sen. 

Är klubben riktigt konservativ kanske styrelsen tar ett besult att man inte får ha en lina mellan bojen och bryggan.surprise

Det var en tråd här på MG när klubben hade bestämt att man inte fik lägga till med aktern mot bryggan. indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en tråd här på MG när klubben hade bestämt att man inte fik lägga till med aktern mot bryggan.

Inga problem för dig Toaen, på din båt ser man ju inte skillnad på för och akter smiley

Det är ganska kul med förbätringar, alla tittar så konstigt på dem men sen börjar den ena efter den andra ta efter.
Fånglina är ofta bra men välj en tamp som flyter och inte alltför tunn. Biltemas Presenningssnöre är utmärkt, fjädrar bra också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...