Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
johanth

Effektproblem med en AQ130. Problem med en cylinder.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har haft effektproblem med min aq130. Den sitter i en Ockelbo c20 med en VP270 därbak.

 

Tipsen för enkel  felsökning brukar ju vara Tändning, Förgasare och Ventilspel. Jag började dock med test av kompression eftersom jag köpte en mätare på Biltema förra året och ville testa denna.

Cylinder 1, 2 och 3 (räknat från vattenpumpen) utvisar ett värde mellan 8-9 på alla cylindrar. Cylinder 4 ger inget utslag alls. Jag tryckte ner lite motorolja i cylindern, men får fortfarnde inget utslag. När jag tar bort mätintrumentet pyser lite luft ut ur hålet. (Testet gjordes en cylinder i taget med tändstiften sittande i de övriga cylindrarna. Gasreglaget i neutralläge. Varmkörd motor. Inget nytt bränsle.)

När jag sedan startar i gång motorn testar jag att köra utan tändkabel på cylinder 4, och motorn går lika bra oavsett om det går en tändkabel till Cylinder 4.

Vore tacksam om tips om vilket steg jag skall ta nu ? ? ?

 

[aq130 b20 komp kompression]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet ligger troligtvis i toppen då oljan inte gjorde skillnad, Då du har för lågt värde även på dom andra cyllarna så skulle jag kolla med olja även där, händer det inget med värdet så av med toppen och kolla/ fixa ventilsäten o ventiler, under förutsättning att inte toppen är sönderrostad.

En B20 är ju ganska enkel att riva bort toppen på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ur med alla stiften när Du gör kompprov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla stiften skall vara urtagna och gasreglaget skall stå på full gas när man tar komp prov.

 

cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya värden (Fullt spjäll och utan stift på alla cylindrar):

cyl: komp

1: 9,9

2: 9,9

3: 9,0

4: 0,0

Har kört ca 10 minuter efter föregående test - där olja sprutades ner i cylindern - så värdena kanske ligger lite i överkant om oljan fortfarnde tätar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka faktorer kan ge 0 kompression. Jag gissar på:

1. Kolven inte åker upp och ner

2. Väldigt mycket otäthet runt kolven

3. Otät mellan topp och block

4. inloppsventil är otät

5. inloppsventil stänger inte

6. utloppsventil är otät

7. utloppsventil stänker inte

Något jag kan stryka eller skall lägga till?

Som Gelis skrev tidigare så behöver jag troligen titta nogrannare på toppen. Någon som har sett någon fixa-toppen-for-dummies-manual?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Att över huvudtaget köra motorn i det tillståndet gör bara den kommande renoveringen dyrare.

Du berättar inte om motorn låter illa. Fel i blocket; kolvar, vevstakar, vevaxel och lager ger ifrån sig ljud som får den mest motordöve att stoppa motorn. Oftast får man också oljetrycksproblem i samband med fel i vevpartiet.
Troligtvis sitter felet i någon ventil. Eftersom du inte beskriver bakslag och nysningar i förgasaren så kan man anta att avgasventilen kroknat eller fastnat i öppet läge. Har ventilen gått av så borde du ha märkt av en massa oljud. Kan också vara en vipparm som brustit eller en stötstång som kroknat. De sistnämnda visar sig genom att ta av ventilkåpan och titta på ventilerna och vippmekanismen, kåpan sitter med två skruvar och är enkel att ta bort. Drar man runt motorn på remskivan så ser man hur ventilerna fungerar, bara att spana efter någon ventil som inte beter sig som alla de andra.

Och som sagt: Att köra motorn som den är nu gör det bara dyrare att reparera sen. Kostnaden stiger exponentiellt med antalet körda sekunder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Faderullan. Precis de start-tips jag behövde! 

Inga konstiga ljud finns, men en tendens till baktändning (tror jag att det kallas) kan finnas vid uppstart.

Antar att en oljetyckslampa skall indikera eventulla problem med trycket, men det har jag inte sett något av.

Låter ju ändå positivt om det är ett ventilproblem. Läste nyligen detta på ett annat forum ang marinkonverterade toppar: då det brukar rosta hål i fyrans förbränningsrum på sjövattenkylda b18/20 pga dålig cirkulation, dvs det blir för varmt för saltvatten med rost som följd.

Lägger även med en bild på aktuell olja. Tyvärr är det lite dålig vitbalans.

Ser fram mot att skruva av ventilkåpan :-)

post-10023171-1394237206,2897_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och nu är kåpan borttagen!

Bilder:

Skum på kåpans insida

Toppen uppifrån

Cylinder 4, ventiler

Cylinder 4, stång

Video (samma film, men två olika format):

topp.mp4  (bättre kvalitet)

topp.wmv

Jag kan nog inte se några konstigheter, eller?


 

Senast ändrad av johanth | 08 augusti 2012 | 15:12



Senast ändrad av johanth | 08 augusti 2012 | 15:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utmärkta bilder och videosnutt!

Ventilmekanismen ser ju ut att fugera som den skall. Synd att inte felet verkar finnas där, det hade varit relativt eneklt och billigt att fixa... Med lite tur är det en bit av avgasventilens tallrik som lossnat och åkt ut genom avgaskanalen. Oljans gräddiga färg antyder att du har rätt rejält med vatten i oljan vilket tyder på att endera topplockspackningen gått eller på att toppen rostat igenom. Om det bara var topplockspackningen som gått borde du ändå fått en aning kompression.

Hursomhelst är du antagligen tvungen att skruva loss toppen för att få problemet fixat. Det är beklagligt förstås, men lyckligtvis rätt enkelt det med. Först tar du bort alla slangar och klylrör som ansluter till toppen. Sedan lossar du på ventilbryggan, den långa axeln som ventilernas vipparmar sitter på. Lossa bultarna turvis och gradvis. När ventilbryggan är borta kommer du åt alla topplocksbultar. Se till att ha rätt hylsa och ett långt skaft att dra med, akta knogarna :-) Limpa och insug är enklast att lossa när du har toppen på ett stadigt arbetsbord, en del av muttrarna är dessutom svåra at komma åt med locket på plats i båten.

När toppen är borta hittar du antagligen orsaken till kompressionsbortfallet. Om inget självklart syns kan man alltid få toppen provtryckt på någon motorverkstad. Mitt lite pessimistiska tips är att börja jaga tag på en fräsch topp...

Innan du skrider till verket vore det bra om du tog med dig någon som kan de här motorerna, det är alltid lättare att hitta fel när man är på plats :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Faderullan.

Då har jag nästa steg!

Jag har en kille som hjälp mig förut. Förhoppningsvis kan vi tillsammans kolla på detta.

Återkommer med hur det går....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, som faderullan skriver räkna med att leta reda på en ny topp

.Byt olja o filter så fort som möjligt, köp någon billig olja till att börja med.

Sedan sliter du bort toppen och troligtvis är den genomrostad, när du tagit bort vippstället så ta bort stötstängerna annars är dom ivägen när du ska lyfta bort toppen. märk upp en pappskiva 1-8 gör hål vid varje siffra där du sätter stötstängerna, dessa måste nämligen tillbaka på samma plats som dom kom ifrån. Vrid lite på stängerna när du lyfter upp dom, annars kan lyftaren följa med.

Om du inte ser någon rostskada så lägg toppen påett par träklossar så du har ventilerna uppåt. fyll förbränningsrummen med bensin får inte läcka någonstans dvs all soppa ska finnas kvar i förbränningsrummen efter minst 1 timma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Gelis! Nu känner jag mig inte 100 % skräckslagen längre! Det verkar - som det finns en framtid - visst kanske den kostar en slant (såg en renoverad topp för 7000) - men det kunde ju vara värre. Jag håller tummarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är toppen bortplockad! :-)

Länkar till bilder:

Blocket uppifrån, alla cylindrar: block_cyl1_cyl2_cyl3_cyl4.jpg

 

Blocket uppifrån,  cylinder 1:block_cyl1.jpg

Blocket uppifrån,  cylinder 2: block_cyl2.jpg

Blocket uppifrån,  cylinder 3: block_cyl3.jpg

Blocket uppifrån,  cylinder 4: block_cyl4.jpg

Toppens från limpan, alla cylindrar: topp_fran_styrbord.jpg

Toppens mot limpan, cylinder 1: topp_avgas_cyl1.jpg

Toppens mot limpan, cylinder 2 och 3: topp_avgas_cyl2_cyl3.jpg

Toppens mot limpan, cylinder 4: topp_avgas_cyl4.jpg

Toppen mot blocket, alla cylindrar: topp_cyl1_cyl2_cyl3_cyl4.jpg

Toppen mot blocket, cylinider 1 och 2: topp_cyl1_cyl2.jpg

Toppen mot blocket, cylinider 3 och 4: topp_cyl3_cyl4.jpg

Jag ser egentligen ingen tydlig skada på packningen och ingen tydlig rostskada. 4:ans cylindere har en skitigare kolv, och något skitigare förbränningsutrymme. Avgasutblåset från 4:an ser också skitigare ut än från de andra cylindrarna.

Jag skall göra Gelis test fyll förbränningsrummen med bensin får inte läcka någonstans dvs all soppa ska finnas kvar i förbränningsrummen efter minst 1 timma.

Dock tacksam för kommentarer om någon ser något konstigt på bilderna. Kanske behöver jag komplettera med någon bild?

//Johan

Ps. Kan erkänna att jag lyckates välta lyftarna trots tipset om vridning av stängerna. Dock var det inte så svårt att få dem på plats igen.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker 4ans insugsventil ser skum ut, som om den gått ner sig i sätet eller inte är rak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Mange. Dessutom verkar du ha vatteninträngning vid 2:ans cylinder. Rost från båda vattenkanalerna in mot cylindern och ett onaturligt rent förbränningsrum och tändstift. Du har troligen multippla problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fina bilder Johan! Och skönt att se att du fortfarande skriver in en smiley efter jobbet med att ta bort toppen :-)

På bilden: topp_cyl3_cyl4.jpg Syns en tydlig skillnad på hur avgasventilerna (de som är mindre) sitter i ventilsätet. Någnting har nog hänt med avgasventilen på fyrans cylinder. Insugsventilerna ser också ut som att de sitter en aning snett, men det kan bero på kameravinkeln. Det klarnar när du tagit bort ventilerna. Det gör man bäst med en ventilbåge som spänner ihop ventilfjädrarna så man kan pilla bort de kilformiga knastren. Låna en ventilbåge eller köp en billig, du skall ju ha den när du sätter ihop grejerna också. Locket för du till en välrennomerad motorverkstad som provtrycker toppen och om den är ok så fixar de säkert ventiler och säten också. Att plana den är säkert också en vettig åtgärd. Allt det där är lite marigt att göra på bryggkanten med vanliga handverktyg :-)



Senast ändrad av Faderullan | 11 augusti 2012 | 15:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Excel319 menar att det kan finnas vatteninträningning: Dessutom verkar du ha vatteninträngning vid 2:ans cylinder. Rost från båda vattenkanalerna in mot cylindern och ett onaturligt rent förbränningsrum och tändstift. Jag har lagt till en röd pil i bilden:

topp_cyl1_cyl2_rost.jpg

Är detta området som Excel319 syftar på när det gäller rost i vattenkanalerna?



Senast ändrad av johanth | 11 augusti 2012 | 16:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mange249, excel319 och Faderullan!

Jag blir lite osäker när Mange249 och excel319 pekar på insugsventilen i 4:an, medans Faderullan främst pekar på avgasventilen (men också att insugsventilerna ev kan sitta snett).

Tack för fortsatt beskrivning Faderullan. Kan inte låta bli att skriva dit en och annan smiley. Det här är årets mest spännande aktivitet, och så länge man får så suveränt stöd från er andra i forumet känns resan positiv (trots uteblivet båtåkande). Ser ut som om jag får boka in en resa till Mekonomen för inhandlande av ventilbåge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade bara hjärnblödning:) Jag tänkte på den mindre ventilen! Man ser att området runt ventilen är ovalt istället för runt.

Jag skulle rekommendera dig att ta med dig toppen som den ser ut nu till en toppverkstad så de bättre kan se hur det ser ut. Jag brukar göra så iaf.

Lycka till med detta och med lite tur sitter alla problem i toppen. Den ser rätt sliten ut av allt att döma och är det bara toppen går det fort att få ihop grejerna igen:)

Själv har jag bytt ett antal toppar på B20 och tar isär på under en timme och sätter ihop på 2. Detta är nog halverade tider mot vad det tog första gången, hehe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var heller inte riktigt vaken. Naturligtvis är det avgasventilen som ser mest skum ut. Jag har ritat pilar på de ställen jag skulle vara obsevabt på när det gäller vatteninträngning. Det blev tre st.

Edit. Attans små pilar blev det :-(

 



Senast ändrad av excel319 | 11 augusti 2012 | 17:39

post-10000408-1394237208,405_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mange249! Tack excel319!

Då är jag med på banan igen! :-)

 

Mange249 (eller någon annan) - har du något tips om hur man hittar en toppverkstad? Auktorisede VP-verkstäder vill ju inte ens röra dessa gamla grejor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är i Stockholm har jag erfarenhet av Broms och topp i Huddinge. Om det finns seriöst intresse av detta i Stockholm kan jag gräva lite mer vad som finns utöver det. Gula sidorna säger ju inte vilka som är bra:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hitta.se gav inga resultat då jag söker på motorrenovering i mitt närområde. Om det går att hitta en bra i norrort (åkersberga, vaxholm, vallentuna, täby), så vore det ju kanoners. Men om Huddinge är bäst. så får det ju bli Huddinge :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vad jag kan bedöma med hjälp av bilderna så är toppen skrot, kylkanalerna och ytorna runt dessa är på tok för mycket angripna av rost. Och som någon skrev, en avgas ventil ser konstig ut. Ingen menig att försöka få en firma att  fixa den, bortkastade pengar.

Skaffa en annan topp på skroten är ganska enkelt att konvertera en biltopp. Om du inte fixar det själv så kan en motorren.firma fixa detta till en ganska human peng. Då får du mer säker funktion för slantarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis! Kanske lika bra att se sanningen i vitögat, och bita i det sura äpplet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu toppen kan betraktas som skrot - hur är det då med blocket?

Blocket uppifrån, alla cylindrar: block_cyl1_cyl2_cyl3_cyl4.jpg

Blocket uppifrån,  cylinder 1:block_cyl1.jpg

Blocket uppifrån,  cylinder 2: block_cyl2.jpg

Blocket uppifrån,  cylinder 3: block_cyl3.jpg

Blocket uppifrån,  cylinder 4: block_cyl4.jpg

.. vore ju inte skoj att sitta med en nyrenoverad topp, på ett dåligt block. Jag förstår att det inte går att bestämma konditionen bara baserat på bilder på blocket ovanifrån, men det går kanska att få en fingervisning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker blocket ser ok ut men det är på bilderna, och märk väl att när jag bedömer toppen som skrot är det med hjälp av bilderna kan vara annat i verkligheten.

Dock så anser jag att det är bättre att få en ny stomme (beg.biltopp) till toppen även om den befintliga skulle visa sig duglig, den kommer att rosta sönder inom en snar framtid och du har tillbaka problemen igen.

Se till att hitta en topp av senare årm. av b20 typ årm. 72-74

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...