Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
johanth

Effektproblem med en AQ130. Problem med en cylinder.

Rekommendera Poster

Tack Kalle! Låt mig få återkomma med hur arbetet framskrider! Jag skulle få toppen på torsdag eller fredag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är vad jag fick för 4800:

- planad topp och blästrat och spolat
- frästa ventilsäten
- 4 nya avgasventiler
- 1 ny insugsventil
- packningssats
- en ring som hade fastnat i packningen mot förgasaren tillbakasatt på toppen

 

När det gäller dåliga packningsytor fick jag svaret det är inga problem. Nu får väl framtiden utvisa sanningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4800 kr för det arbetet o delarna var inte så farligt.

Ang packningsytor så har ju firman sett toppen in real life och inte som vi bara på bilder, så man får ju hoppas att dom är så pass seriösa att deras bedömning baseras på verkligheten och inte på att bara få in jobbet.

Glöm nu inte att efterdra toppen efter varmkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkommer med hur det går.

En annan sak som var lite intressant var att renoveringsfirman rekommenderade smärjelduk för rengöring av blockets toppyta inför monteringen.

Ser fram mot att börja ihopmonteringen i helgen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja - nu är det mesta ihopmonterat.

När jag drog igång motorn var det mycket luftdrag, och jag misstänkte läckage mot limpan. Dock upptäckte jag att det troligen kom från termostathuset.

högupplöst film

lågupplöst film

Eftersom jag tömt motorn på vatten är det nog gissar jag att jag måste fylla mauellt för att termostaten skall fungera bra m m.

Det skapas troligen ett exceptionellt tryck i termostathuset. Vart är det lämpligt att börja felsöka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte tittat på dina filmer, ska göra det senare. Vill inte heller måla faan på väggen, men du ska inte ha något tryck i termostathuset, om nu inte motorn kokar.

Har du tryck där så går troligtvis komp. ut i kylkanalerna, jag hoppas för din skull att det inte är toppen som spökar. men ligger nära till hands att tro med anl. av tidigare disk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du något om skickat på limpa/knä? Tycker nog inte det borde bli så högt tryck i kylsystemet. Speciellt om det inte är sötvattenskylning då det blir ganska fritt flöde ut genom avgassystemet. Kylvatten borde fyllas på rätt snabbt så fort du får igång motorn. Högt tryck i kylsystemet kan man ju få om tex toppackning gått eller rost/spricka i tex toppen så kompression läcker ut i kylsystemet men det borde du ju kunna utesluta direkt med tanke på renoveringen av toppen tycker jag. Vet inte riktigt hur mycket mottryck det blir i limpan om det skulle kunna bygga upp tillräckligt med tryck om det är rosthål ut i kylkanalen. Det borde iofs även resultera i vatten i cylindrarna.

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se vart det läcker. är det mellan termostathus oc topp eller är det i flänsen på det översta kopparröret- termostathus.

Har du fått dit alla packningar o-ringar rätt?

Svårt att avgöra men jag tycker att du har luft med i vattenläckaget, luktar det avgaser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se på filmen som är så kort men det avslutande pysandet låter inte uppmuntrande, som om kompressionen läcker ut, det kan låta så där om man glömt dra åt ett tändstift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis!
Motorn är nystartad, och termometern visar inga alarmerande värden. Skulle ett komptest utesluta eventuellt komp.läckage ut till kylkanalerna?
Bifogar bild (hoppas att jag lyckas länka in den) för att illusterara läckage (som jag uppfattar det).
(1.) Kopparrör från termostathus till krök. Röret glider ut då motorn är igång. Vatten tränger ut kring röret. Jag har även lossat andra änden, vid kröken, och här kommer vatten när röränden vid termostaten sitter i. Det kommer också upp en hel del avgaser från kröken vid detta test. Jag har även försökt att spänna ihop (med kattstrypare) kopparröret från limpan (till temostathuset) med kopparröret till kröken, för att ge mer stabilitet/mothåll, men det höll bara ett par sekunder extra (spännkraften blev nog ganska liten).
(2.) Vet inte riktigt syftet med detta rör, men det verkar läcka lite här också. Här finns ingen gummipackning, utan det ser mer ut som en metallbricka.
Jag tror att mina befinlliga packningar syns ganska bra på bilden. Jag har inte skaffat några nya.
Det luktar lite avgaser, men jag har lite svårt att veta var de kommer ifrån. En del kommer nog från vevhusventilationen (kanske den heter). Skulle det kunna komma avgaser från kröken?

post-10023171-1394237235,9576_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael!

Jag har haft loss både limpa och krök. De ser båda ganska fina ut, dock har jag inga referenser. Vad jag vet så fanns det inga problem med dessa när jag plocka bort toppen. Ny packning mellan topp och limpa, och ny packning mellan limpa och krök. Som nybörjare kan jag bara säga att det inte är helt klar var alla kanaler i limpa och krök var bra för, men det verka som packningen skall blockera dessa yttre kanaler.

Jag har fyllt på motorn manuellt med vatten eftersom jag antog att topp och block inte får något vatten förrän termostaten öppnat, och jag antar att vattnet är en annan egenskap än luft, ävem om den är stillastående. Jag fyllde på fullt i termostathålet, och kontrollerade i blocket tappkran att vatten runnit igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Här är resultatet från kvällens kompressionstest:

Förutsättningar: (lite) varm motor, full gas (spjäll i förgasare öppet) och alla tändstift ute:

Cylinder, Komp
1, 9,8
2, 10,4
3, 10,2
4, 10,1

film 1. Filmar runt temostathuset m m.
Högupplöst aq130.thunstrom.se/VID_20120905_175850.mp4
Lågupplöst aq130.thunstrom.se/VID_20120905_175850.wmv

film 2. Filmar termostathuset efter det att motorn stängts av
Högupplöst aq130.thunstrom.se/VID_20120905_180114.mp4
Lågupplöst aq130.thunstrom.se/VID_20120905_180114.wmv

I min enfaldiga okunskap känns det som att problemet skulle kunna ligga i att systemet inte klarar av att trycka ut avgaserna. Båten ligger i vatten och har inte använts på ca 1,5 månad. Avgasbälgen har klaffar. Kanske det har växt på så mycket att bälgarna inte öppnas ordentligt.

Vore tacksam för fortsatt feedback om tips om hur jag skall felsöka vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte oljan mjölkig ut på din bild på rören?

Oj har tittat på din film, kraftigt läckage, har du dragit toppen med momentnyckel?

Var blockets tätningsyta plan?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget med avgaser att göra, om nu inte avgasutsläppet på 270 drevet är helt igenväxt av tulpaner, så kylvattnet inte kommer ut. Dock ser det ut som att det bubblar på bra bakom båten så skulle tro att det är fritt utlopp där bak.

Jag tycker det låter och ser ut som att du har övertryck i kylsystemet, märks  framför allt när du stänger av . Ska det inte sitta o-ringar på rören där det läcker? Kolla sprängskiss här http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-26-12783.aspx

Ang vatten i oljan på bilden ovan så kan jag tänks mig att det kom från första teststarten utan ventilkåpa. Sprutade bra med vatten vid termostathuset.

Komp värdena ser väl ok ut, lite låga överlag men....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som du inte har några oringar kvar alls nästan, gå till en volvo penta handlare och köp nya original tätningar till alla anslutningarna på termostathuset, det är inte så dyrt. Var noggran med att göra rent rörens tätytor och även motsvarende ytor på termostathuset och toppen, helt rent skall det vara och när allt sitter på plats på rätt sätt så skall vulsten på rören omöjliggöra att gummiringen trycks ut såvida inte trycket är tokhögt i kylsystemet.

Det brukar sitta en del kopparoxid och skit på rören efter många år, själv putsade jag upp mina rör ändar med autosol när jag blev tvungen att byta tätningarna till rören på oljekylaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oringar eller inte sånt tryck kan inte en impellerpump ge! det läcker in kompretion någonstans!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kalle!

Eftersom jag har lagt på ventilkåpan temorärt under start av motor (för att skydda lite från vattenstänk), och det har funnits olje-/vattenskum kvar i kåpan, så har det nog kletat av sig på några ställen runt ventilspelet. Den gamla vattenskadade oljan är tömd genom bottenpluggen. Den olja jag har i nu är temporär för test och för att få bort den vattenskadade oljan. Jag har en ny laddning klar att fylla i när jag är nöjd med hur motorn fungerar, och vill köra längre än en halv minut. Om jag har otur så sker även ett vattenintrång nu, men jag försöker hålla koll på oljan. Egentligen borde man kanske spara lite olja inför varje start för att se hur den utvecklas.

Jag dragit åt toppen med momentnyckel i tre omgångar - 3, 6 och 9 - innifrån och ut. Dock finns ju tyvärr inga garantier att momentnyckeln levererar korrekt.

Jag har inte kollat om blockets tätningsyta var plan, utan bara rengjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis!

Jag klurade vidare på avgasteorin... Då jag startar med väldigt lite gaspådrag så bubblade det mindre bra vid drevet och motorn dog. Antar att avgaserna vill ta vägen någonstans. Då är väl kylröret från kröken till temostathuset en bra väg? I den andra filmen där jag stänger av motorn och det börjar pysa ut luft från temostathuset - skulle inte det kunna bero på att vatten tränger in från drevet och upp mot kröken. Luften väljer den enklaste vägen ut - genom termostathuset.

Jag skall se om jag kan få tag på nya packningar under dagen. Tack för länken!

Din teori om oljevattnet är bra!

Angående komp värden så kan jag passa på och göra en bekännelse - Den första topploppspackningen jag köpte hade samma tjocklek som den gamla, nämligen 1,2 mm. Den var rätt dålig, med en skada på. Väl på Mekonomen fegade jag ut och valde att köpa packningen som var 1,7 mm. Dels i förhoppningen att denna skulle täta mina dåliga kylkanaler bättre och dels för att kompensera för planingen. Detta kan vara orsak till låg komp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack MartinX!

Jag skaffar nya oringar!

Vad är lämpligt för renföring - autosol överallt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kalle!

Min teori är ju att det är avgassystemet som skapar trycket. Jag antar att jag kan kolla hur det ser ut att köra motorn utan termostat och termostathus. Om kompression kommer från cylindrarna så borde det bubbla på ganska bra. Vad tror du om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälper skarvklämmorn (se bild) till att hålla kylröret (termostathus - krök) fast i termostathuset?

post-10023171-1394237236,1457_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar ja. Det är dessa klammer som gör att bla röret utan fläns sitter kvar i termostathuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis! Med nya packningar på plats skall jag se om jag kan justera dessa skarvklämmor. Om jag inte minns fel så kan jag ha lossat på någon av dem för att komma åt i montaget av toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fundering:Så här såg inte min packning ut (se bild) (http://www.marinepartsexpress.com/vp_sch_fs.html). Min packning har ett stort hål i mitten, ett litet i underkant och fyra hål för bultarna. Jag tror även att min gamla packning såg ut så som den nya. Är det ett problem att min packning inte ser ut som den på bilden?

post-10023171-1394237236,2082_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autosol på rören. Nya Packningar (se 1, 2, 3 och 4 i bild). Det lilla läckaget (se 1 i bild) är nu borta.

Skarvklämmorn (se 5 och 6 i bild) är åtdragna för att skapa tryck för kylröret (tersmostathus/krök) mot termostathuset. Dock fortsatt vattenskvätt - se film:

Högupplöst: aq130.thunstrom.se/VID_20120906_162802.mp4
Lågupplöst: aq130.thunstrom.se/VID_20120906_162802.wmv

I filmen - indikerar vattenpulserna från drevet något?

Eventuellt skulle jag kunna böja kylröret (tersmostathus/krök), så att det får mer spänning, och hårdare tryck mot termostathuset.

Kan det vara så att jag inte får in kylröret ordentligt - jag tycker att det känns som packningen ligger för långt ut (är synlig)?

post-10023171-1394237236,4924_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär ska det inte se ut, ska var ett jämt flöde med vatten. Sedan skulle jag nog avråda att köra motorn med drevet fullt upptiltat, frestar knutarna enormt. Vid lite eftertanke så kan det kanske se ut så där pga att drevet är upptiltat dvs vattnet fyller upp avgaskanalen i drevet innan det trycks ut.

När jag kör min maskin på land, 280 drev och Vp V6, så strömmar vattnet utan att komma stötvis.  men det är ju i nerfällt läge

Dock  vidhåller jag att du verkar ha övertryck i kylsystemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har med intresse följt denna tråd. Jag är väl ingen motoräxprätt uti fingerspetsarna men jag har svårt att se att detta skulle handla om enbart läckage i kylkretsen, t.ex. otäta o-ringar e.dyl. Tycker det verkar vara alldeles för högt tryck för det. För mycket vattensprutande och pysande.

Skulle det inte gå att helt tömma motorn på vatten, plocka ut impellern och köra den ett kort ögonblick utan vatten för att försöka lyssna och känna vart trycket kommer ifrån?
Det måste vara något mer fundamentalt fel i detta.

/Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...