Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
johanth

Effektproblem med en AQ130. Problem med en cylinder.

Rekommendera Poster

Nu är alla ventiler borttagna, utom insugsventilen på cylinder 4.

Bild: http://aq130.thunstrom.se/problemventil.jpg

Den trillar inte ut frivilligt. Slår jag lätt med ett redskap så får jag den i liv (jämnhöjd) med toppens överkant. Dock behöver jag ett don om jag skall kunna driva den igenom toppen. Är det okej, eller skall jag dela på ventilen för att få bort den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd inte för mycket våld du kan lätt sabba ventilstyrningen.

Ventilskaftet har nog blvit krokigt

I det läget ventilen är på bilden går den lätt att trycka tillbaka mot ventilsätet? Om ja så skulle jag skära av den med en vinkelslip strax under knaster spåren för det verkar vara där det börjar kärva?

Om den kärvar hela vägen så har nog även styrningen blivit snedsliten och i så fall måste bytas.

Nu börjar det kosta lite pengar om styrningar måste bytas. Den kostnaden styrning, ventil, fräsning av säte, och inslipning av övriga ventiler bör jämf med vad en beggad topp kostar marin konv.

Du bör också kolla planheten på toppen, gör du enkelt själv med en stål linjal o ett bladmått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis! Sista ventilen fimpade under knastret. Ventilen gled bra och och ner och det var vid räfflorna som det började kärva.

Jag har nu försökt att göra ren toppen från rester av packningen. Jag har även fokuserat på vattenkanalerna. Bifogar bilder. Vore toppen att få feedback om det kan finnas en framtid för denna topp. Kanske jag behöver göra rent på flera ställen för att det skall synas? Vatten i oljan kanske kommer från någon av dessa kylkanaler. Jag har även läst på ett forum att vatten kan sugas in i cylindern från limpan, om avgasventilen alltid är öppen (som den kanske varit i mitt fall).

 

Lågupplösta bilder (samma som de högupplösta nedan, men mindre):

http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_021_small.jpg
http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_022_small.jpg
http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_023_small.jpg
http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_025_small.jpg
http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_026_small.jpg
http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_027_small.jpg
http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_028_small.jpg

 

Högupplösta bilder (samma som de lågupplösta ovan, men större)

http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_021.JPG
http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_022.JPG
http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_023.JPG
http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_025.JPG
http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_026.JPG
http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_027.JPG
http://aq130.thunstrom.se/rensad_topp_028.JPG

 

Vilka toleranser för planheten skall det finns på toppen?



Senast ändrad av johanth | 16 augusti 2012 | 22:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill betona att min bedömnig är baserade på bilderna och kan då bli fel mot verkligheten.

Jag vill nog fortfarande påstå att toppen är skrot pga av rost,, ser ut som att kylkanalerna har rostat och minskat  på packningsytor på flera ställen. Att återanv. den stommen är som att be om problem.

 

post-4082-1394237220,8104_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis!

Då bockar jag av den kollen - Check!

Man kan väl tro att motorblocket har samma problem, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. blocket så har jag kollat igen på bilderna och tycker att det ser acceptabelt ut, men skrapa ur kanalerna så som du gjort på toppen och kolla hur mycket packningsyta det finns kvar efter det.

Man ser ju avtrycket efter stålringen på packningen både på topp o block, kanalerna bör inte komma in på den ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter dessa bilder är det bara att skrota denna toppen kommer inte att funka så värst länge= bortkastat arbete och pengar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar och skrapar ut motorblockets kylningskanaler och fotar :-)

Hittils har jag lagt mellan 300-500 SEK på toppen, men jag har lärt mig jättemycket från det arbete jag lagt ner och som jag kunnat göra med hjälp av er här på forumet, så med facit (och en dålig topp) i hand så känns det som väl investerade pengar.

Ny topp eller ny motor är de spår jag kör på just nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser bra ut men jag skulle vilja se lika bilder på dom andra vattenkanalerna  ser lie misstänkt ut vid 4:e cyl. Ta bort alla rester av topplocks packningen innan du tar bilderna och skrapa ur kanalerna

post-4082-1394237221,9067_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott! Jag fixar!

Visste inte att det där var vattenkanaler :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser acceptabelt så kör på med ny packning o ny topp. Som jag skrev tidigare fixa en biltopp på skroten av senare årsmodell av B20 sedan fixar du till den till marin topp, även om du inte kan göra det själv så kostar det int många kronor o få det gjort

Detta behövs göras: Vattenfördelningsröret som sitter i topplocket bör det borras ett 6mm hål längst bak (i bakväggen av röret) för att öka kylningen till sista cylindern.
Hålen efter anslutningarna till gamla vattenpumpen gängar du och pluggar igen med skruvpluggar.
Sedan måste du borra ett nytt hål för anslutningsröret till termostathuset, det är viktigt att det kommer exakt rätt.

post-4082-1394237222,1206_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis! Kul att testa om jag kan få ihop en nyrenoverad topp med mitt befintliga block. Eftersom jag varit osäker på framtiden för blocket så har jag avvaktat oljebytet. men nu är det ny olja och nytt filter. Jag körde runt motorn tills det att det kom upp ny fin olja ur blockert (antar att det är en förbindelse till toppen: antar att det är en förbindelse till toppen) (Högupplöst film: Högupplöst film. Lågupplöst film: Lågupplöst film). Jag tryckte i hela dunken på 5 liter, så det blev lite mycket, men det är bara en billig temporär olja. Jag passade på att kladda in både här här och där där med den nya oljan.

Med anledning av min låga kompetens och tid på säsongen, så är jag funderar jag på att ta mig råd och köpa en färdigrenoverad topp - visst blir det dyrt, men tänk vad härligt det vore med en hösttur i skärgården. Jag tänkte ta med mig den gamla toppen med packningen till försäjningsstället för att stämma av att den mappar med den nya toppen. Förhoppningsvis kan de hjälpa mig att ta fram rätt packning och en ny termostat.

1. Antar att jag måste ta bort limpan för att få en ny topp med packning. Annars måste toppen skjutas på från babord, och det blir väl inte så bra för packningen?

2. Finns det något sätt att tömma vattenkylsystemet i blocket? Det har kanske kommit ner lite olja och eventuellt sliprester där.

3. Längst upp i cylinder så finns det en kant som är ett par milimeter. Är det viktigt att ta bort den?



Senast ändrad av johanth | 18 augusti 2012 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort limpan så du kan se ordentligt och får full kontroll på vad du gör när du monterar toppen.

Du tömmer vattnet ur blocket med dom kranar som skall finnas på oljefiltersidan av blocket, en kran längst ner på bakersta cylinderns kylmantel och en kran på oljekylaren.

Vändkanten i längst upp i cylinderloppet är inget du bearbetar bort med motorn på plats, gör rent så gott det går bara, vändkanten skall inte vara altför uttalad, om den är det är cylindrana slitna.

När du gör rent blockets tätningsyta inför monteringen tryck ner rena tygtrasor i oljehålet till toppen och i cylindrarna så att skräp inte kan ramla ner, sedan tar du bort dom strax innan montering.

Skaffa en gängtapp för att rensa gängorna i blocket till topplocksbultarna, en billig räcker och det gäller att vara försiktig så du inte skapar nya gängor. Överväg att köpa nya bultar till topplocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack MartinX!

Plan för morgondagen! Tag bort limpa och töm ut vatten. Försök få tag på en topp - gärna färdigrenoverad. Fixa en kvalitetspackning. Fixa en ny termostat.

Jag håller tummarna för att vändkanten inte är så uttalad.Känns svårtbedömmt.

1. Jag har borstat toppen på blocket. Skall det användas något annat för rengöring, t ex smärjelduk?

2. En gängtapp har jag inte hållit i sedan jag var 13 - hur vet jag vilka dimmensioner den skall ha? Antar att man kan testa sig fram om man köper ett sett med gängsnitt också, t ex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangverktygskruvutdragarsats-56-delar-tum-18149/

3. Gör det någon nytta att köra med tryckluft i hålen - för att ta bort eventull smutts som sitter i gängorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7/16 UNC till topplocksbultarna om jag inte kommer ihåg fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ingen smärgelduk!! Använd inget med slipmedel du skall inte slipa på delarna bara göra rent, dessutom när man gör ett sådant där snabbjobb när man inte tvättar delarna ordentligt innan montering igen så vill du inte hålla på med något som kan tänkas droppa slipmedelskorn ner i motorn, kör med stålull fuktad med 5-56 som jag tipsade om för att få bort det sista på ytorna, metallrent skall det vara( inte nödvändigtvis blankt), innan montering skall du torka helt torrt och rent.

2. 7/16 UNC vill jag också minnas.

3. Ja det kan vara bra att blåsa rent, se upp så inte skiten landar på fel ställe bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack MartinX!

Nu visade det sig att de som sålde den färdiga toppen för 7000SEK inte hade någon klar. Jag ringde min lokal VP-återförsäljare, och de rekomenderade ett ställe i Enebyberg. Tar med mig den gamla toppen dit. Känns bra! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- toppen lämnad till motorrenoveringsspecialist för analys. Skall få pris från dem idag.

- limpa borttagen. Skruvarna från krök till limpa såg inte så roliga ut. Gärna tips om bra ställe att köpa nya?

- 7/16 UNC var inte så enkel att finna på Jula. Får nog leta vidare lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- jag har öppnat båda avtappningskranarna för kylvattnet i blocket, och hade trott att vattnet i blocket skulle rinna ut. Mest bara dropp som resultat. Kan det indikera ett problem att vattnet står kvar i blocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4800 för renoverad befintlig topp med marina avgasventiler (de nuvarande är bilventiler) och packningssats - beställt. Bara att hoppas på att toppen inte är skräp, och att proffsen vet vad det talar om. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hansen Marine har topplocksbultsats till Volvo nr ORB13341.

mvh.

Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog för att det är fullt av skit innanför kranarna. du ser ju om det står vatten i kylkanalerna i blocket nu när toppen är borta.

Ta bort kranarna och rensa med en ståltråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du frågat firman om verkligen packningsytorna räcker, ser faktiskt inte ut som det finns något kvar för packningen att täta emot på bilden jag bif. i tidigare inlägg. Är ju inget kul att lägga ut 4800 rikstaler för att sedan blåsa topplockspackningen efter några timmars drift.

Förutom nya avgasventiler vad gör firman mera för dom pengarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack gelis. Jodå - det står vatten i kylkanalerna. Då tester jag med ståltråd :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde också att toppen var under kategorin skräp. Firman är rekommenderad av auktoriserad VP-verkstad. Det är höga insattser i detta spel!

De skulle plana toppen. De såg även átt ventilsätena behövde åtgärdas. Låt mig få återkomma när jobbet är klart, så hoppas jag att kunna tydliggöra insatserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt enig med dig Gelis! Det kommer inte att hålla tätt särskilt länge, alldeles för smal tätningsyta.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...