Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
johanth

Effektproblem med en AQ130. Problem med en cylinder.

Rekommendera Poster

Tack Gelis. Då min kunskap är mycket begränsad så är alla tips guld värda. Jag har fortfarnde inte riktigt klart för mig vart vattnet kommer in i oljan. Men chansar nog på att en ny topp kan vara lösningen.

Toppen Pejon. Suverän länk!

Har idag gjort testet (som Gelis föreslog) med att fylla bensin i förbränningskammaren. I 4:ans kammare rann det rätt igenom. Bensinen försvann från 1:an, 2:an och 3:an också, men jag vet inte hur stor del som dunstar bort.

Var på min lokala Mekonomen för att fixa en ventilbåge (kostade runt 300 sek). Tyvärr hade de ingen inne :-(

Jag köpte iallafall en billig olja och nytt filter, så jag skall försöka byta så mycket olja det går i blocket. Blir väl lite svårt att tömma med kall olja, men jag tror att jag kan få ur pluggen under istället för att suga ur. Borde väl inte vara något större problem att låta startmotorn dra runt några varv efter det att den nya oljan är på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har väl redan TS en biltopp som jag ser det.

Att man kan se lite rost i kylkanalerna betyder inte att toppen ifråga är skrot, däremot verkar det ha varit lite spridda läckage här och där, toppen kanske inte har varit dragen ordentligt när biltoppen kom dit.

4ans avgasventil ser inte bra ut och det har du ju redan konstaterat med dittt kompprov.

Med tanke på att toppen redan är bytt minst en gång redan är det tveksamt att kosta på motorn en topp för minns jag rätt 7000,-

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte dömma ut toppen utan att ta bort topplockspackningen, som ser ut att sitta kvar på bilderna, och göra rent anläggningsytan. Peta i kanten på kylkanalernas hål och se hur mycket material som som finns kvar, ibland har mer än man tror förvandlats till rost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt Kalle. Topp och block sattes nyrenoverade på plats -94. Sedan dess har den cirkulerat i Stockholms inre skärgård. Om jag tolkar dig rätt så har du två lösningar: Försök fixa den dåliga ventilen, gör rent ytorna, på med en ny packning, och skruva tillbaka toppen. Alternativt dit med en ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kostar väl kanske inte en topp 7000 kr som skrevs här ovan, max 1500 på skroten ca 2000-3000 för att marinkonvertera den och fräsa ventilsäten när den ändå är inlämnad. så 3500-4500 för att få till det många år till känns ju inte så blodigt.

Men som sagt kolla över befintlig topp först, men var inte dumsnål och lägg ut pengar på en stomme som kanske sjunger på sista versen.

Ny maskin, visst den var ju från -94 men byta motor är ju lite mer pengar och jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som MartinX skriver så finns det någon procent topplockpackning kvar.  Jag skall försöka skrapa bort det sista och peta i kylkanalernas hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite fundering på blocket ja. Tveksam till inget utslag på kompmätaren och sen rinner bensinen rak igenom. Jag skulle då inte lägga ner tid på topp innan ja vet hur blocket är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var Värmdö motorteknik som ville ha 7000, men det blir troligen billigare om man sköter projektet själv.

När det gäller alternativet motorbyte så fins det ju flera alternativ - alla med sina för och nackdelar.

- in med en renoverad b20. Trar att jag har sett en på blocket för 25000. Antag att man kan få hjälp av någon att byta den m m. Kanske skulle man hamna på 35000. I ett perspektiv på 10 år skulle det bli en kostnad på 3500/år.

- in med en renoverad med nya teknik (t ex B23). Antagligen måste även drev och instrument bytas. Det skall fixas på akterspegeln samt nya stöd. Jag hittar på att detta skulle kosta 60000 => 6000/år.

- in med en ny motor och drivlina. Kanske till en kostnad på 120000. Detta skulle på en tioårsperiod medföra en kostnad på 12000/år.

Båten/skorvet är från -72, så det är ju lite ovisst hur länge det är värt att investera i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hammarbo - vore toppen med ett tips om det finns någon snabbanalys av blockets kvalitet. Bensintestet gjorde jag i toppen. Finns det något värde i att göra ett liknande test i cylidern/blocket. Tänkte ju byta olja, så det är väl smart att göra det innan oljebytet i sådarna fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en ventil ser deformerad ut så är den 'bränd' dvs den har smält på ett antal ställen. Detta uppstår när ventilen inte ligger korrekt mot sätet så att den inte kan lämna av värmen till toppen varje gång den stängs, den överhettar och smälter, finns exempel på att hela tallriken smälter av och hamnar i loppet.

En för snålt ställd förgasare kan också orsaka brända ventiler, speciellt på en marinmotor som behöver bränslet för att kyla ner de interna komponenterna eftersom marinmotorerna ligger på relativt sett höga effektuttag vid drift.

Det är viktigt att plocka ur ventilerna, dels för att hitta sprickor i toppen samt att se hur ventilsätena ser ut. Tur att det är enkla stötstångsmotorer, då kan du göra en hel del själv.

I bästa fall är det en tur till din lokala motor/topp verkstad för mirafräsning och en ny avgasventil,i värsta fall får du hitta en biltopp att modifiera och lämna in för toppjobb.


Aaah, glömde, om man använder en biltopplockspackning så är metallringarna inte i rostfritt utan fräts upp efter ett tag av saltvattnet.
 Det finns verkstadsböcker på nätet som behandlar AQ115,AQ130, du kommer att få massor med aha-upplevelser, att kunna reparera sin gamla båtmotor är en nödvändighet om man vill ha en någorlunda vettig driftskostnad.



Senast ändrad av rickardp | 12 augusti 2012 | 22:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon procent? Det sitter rejält med packning kvar, du måste ta bort alla rester minutiöst om du tänker använda dom igen annars fallerar den nya packningen ofelbart, samtidigt får man inte vara så aggresiv att man på något sätt avlägsnar metall från toppen elller blockets anläggningsyta. Packningsskrapor av stål som finns att köpa är inget bra, skarapa försiktigt med en bit mässings eller aluminiumplåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp du har fattat mig helt riktigt. Mycket svårt att ge dig ett bra råd, nytt är ju alltid nytt men du har ju gjort en egen ekonomisk analys som jag tyckte var bra.

Jag lutar nog vid närmare eftertanke att du ska försöka rädda din topp, under förutsättning att inga sprickor eller allvarlig rost dyker upp.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker TS skall börja med att ringa Bromsochtopp och några andra och fråga vad de tar för en ny topp inlkusive råämne. Det var några år sedan jag köpte en nu, men minns det som under 5k inklusive råämne.

När man har av allt och gör jobbet är det för mig värt att kosta på en ny topp om det hela inte springer iväg väldigt i kostnader. Att öppna motorn om ett par år igen och börja om är inte värt det för att spara några få tusen kronor. Man ska inte snåla på packninssatsen heller, kör bara på bästa pentapackningen med stålkanter. Enligt mig är känslan av att ha shyssta grejer värd mer i långa loppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns tyvärr inget liknande test att göra för blocket, Det man kan göra är ett leakdown test men då måste toppen vara på plats. Men då vi redan vet att toppen är dålig så har det testet inte gett så mycket för att test luft trycket hade pyst ut via toppen.

Det du kan göra är att kolla om det finns vändkanter högst upp i cylindarna, känns med fingrarna. Är dessa krafiga så är kanske inte motorn värd att kostas på för många kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack rickardp ! Jag skall försöka få bort ventilerna i veckan. Dina tips blir säkert mer tydliga när jag har toppen utan ventilerna på plats. Osäkert vilken typ av packning som använts. Skall kolla om jag kan hitta någon beteckning på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack MartinX! Jag har sett på andra forum att man kan göra rent toppen med stålborste och/eller stålull, men då tar jag och unviket det. Jag skall försöka jaga fatt i en bit aluminiumplåt eller mässingsplåt istället. Jag får leta runt lite för att hitta en bra skrapa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kalle! Jag jobbar primärt vidare med befintlig topp. När jag fått bort ventiler och snyggat till den, så försöker jag ta med den till någon som kan mer än jag - för att få en yrkesmässig eller en mer kompetent (en mer kompetent än jag kan göra) bedömning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en bra länk cinc! Rätt sida om stan och så! Suveränt för min backup-plan. Skall nog ta och ett prat med dem a s a p.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis! Jag tar och fingrar lite högst upp i cylindrarna. Speciellt kan det ju vara intressant och se om det finns skillnad mellan problemcylindern och de andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan köra lite försiktigt med en stålborste det är inte så våldsamt känsligt, men ibland sitter resterna enastående hårt och då skall man inte sätta en stålborste i borrmaskinen och köra hårt i flera minuter. Det finns borstar med mässingsborst vilket är bättre.

Börja med en gammal isskrapa i plast och spraya på 5-56 för att mjuka upp resterna, det som inte går loss kan man gå på med tunn mässingsplåt, rost likadant på med mässingsplåten. För att få till det sista ta lite stålull som du blöter med 5-56 och gå över ytan lätt bara så att man får fram ren metallyta, sedan ser man partier där rost har frätt på ytan, det är en bedömmningsfråga men man kan bli tvungen att plana toppen om rosten sitter på fel ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej MartinX. Isskrapa och 5-56 är lätt fixat - då kan jag iallafall börja :-)

När rosten skall attackeras av kopparplåten - skall det vara med en täljande/skrapande/filande rörerelse?

Jag försökte hitta något bra verktyg till dremmeln - typ mässingsborst -och hittade ett par lösningar - http://www.toolab.se/kategori/Dremel-Massingsborstar. Skall försöka få tag på någon av dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge tror du motorn har gått med den oljan som ser ut som grädde? Tänkte på lager osv i motor. Oljan va ju inte den finaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog tro att det gått ca 5 timmar sedan den fick ny olja i våras. Jag skulle nog säga att det har sett ganska bra ut till den sista resan, så max 2 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som har stört risk att skadas då oljan är dålig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ram o vevlager är det första som tar stryk, en sådan skada är inte säkert att den märks just nu utan kommer smygande efter ett tag.

Det här beror noturligtvis på hur mycket vatten det var i oljan. När man tittar på en av bilderna på oljestickan så ser det inte så farligt ut dvs inte stor inblandning av vatten, Oboy blir det vid även liten inblandning. Bilden som visar under ventilkåpan upplevs ju som värre men har inte motorn körts något mellan bilderna så tror jag att det borde ha klarat sig.

Jag köpte en cheva pickis med en V6:a där ena topplocks packningen var blåst pga överhettning med vatten i oljan som följd, körde hem den ca 15 mil överfyllde med fräsch olja innan hemfärd och det klarade sig. Fixade till topparna och bilen rullar än i min ägo efter 6 år, inga problem med maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! jag håller tummarna för att B20:ins unika tålighet!

Nu är både ventilbåge och diverse borstar inskaffade. Så snart blir det fortsatt dissikiering av toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...