Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Gaidin

Matta på durken

Rekommendera Poster

Jag har en durk gjord av plywood där det tidigare legat en balkongmatta, typ nålfilt. Mattan blir efter ett par säsonger sunkig av fukten och det luktar fotsvett i hela båten. Till saken hör att jag inte har något ordentligt kölsvin så det slagvatten som samlats hamnar ovanför durken vid segling om man glömt att tömma ut det. Det är inga stora mängder vatten, mest kondens och spill men mattan blir äcklig.

Jag tänkte ta hem durken och slipa till den lite ytligt för att få en jämn yta och sedan lägga på något annat än matta. Tips på vad som blir bra? Måla durken med tvåkomponentsfärg? Limmad plastmatta? Kanske kork?

Jag vill inte bygga för mycket på höjden då ståhöjden i båten redan är en smula för lågt för en lång och ståtlig smålänning så teakribbor känns uteslutet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du får fortsätta med en matta om du inte vill bygga höjd, finns i och för sig väldigt tunn teakfaner att limma, satsa på en icke organisk matta typ bolon som inte möglar lika lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halvlånar tråden lite, hoppas det är ok...

Jag planerar att lägga på badrumsmatta i durken på min båt nu när jag renoverar. Planen är att få den att ligga på plats med hjälp av dubbelhäftade tejp.

Jag har kölsvin på min båt så jag tror inte att det skall vara några problem med fukt direkt.

Men vad säger ni experter om badrumsmatta? Bra eller an*s??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men en balkongmatta, typ nålfilt bygger väl något.

Kollade på balongmatta och de byggde mellan 4,2 mm och 7 mm.

Dels finns det ju teakfaner. en vanlig tjocklek är tydligen 2,5 mm

Det finns ju också durkplyfa 12 mm http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1558

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på bolon mattor, dom bygger 2,5 mm och finns i en hel del olika färger och mönster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kork. Ser hemskt ut (tycker jag) men funkar, behagligt att gå på och inte halt. 

Det som egentligen är väldigt rätt men ser lite fel ut är typ Treadmaster. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet var ju att han nästan inte har nåt kölskrap och vattnet lätt kommer ut på mattan och gör den sunkig och får båten att lukta fotsvett på nått år.

Man kan naturligtvis hålla på att limma på saker på de befintliga gamla och troligtvis, i viss grad, redan sunkiga durkarna.

Min tanke var - kassera de befintliga durkarna och erätt dem med nya frächa durkar med ett ytsikt av nåtad teak. Lacka undersidan och kanterna ordentligt. Man kan visserligen lacka översidan också, men jag är inget för lackad teak på ytor där man går. Ta ur dom ur båten och tvätta av teaken med amoniak och vatten nån gång varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade tidigare balkongmatta i vår sittbrunn men i år köpte vi en ny matta med gummerad baksida, den är lite ribbad på ovansidan, typ entrematta. Fördelen med denna matta är att den ligger helt stilla på golvet utan att man behöver limma med mera, då kan man enkelt ta ur mattan för att skaka av den eller tvätta den vid säsongens slut. Jag tror att man skall undvika att permament sätta fast mattor på golvet eftersom det är en fuktig miljö där man lätt kan få mögel. En variant som man kan testa som jag själv funderat på för lite olika lösningar för att få bättre luftning under både bäddar och durkmattor med mera, är att lägga hårda plattor i plast som är dränerande som man kan ha både i tvättstuga och garage med mera. Detta gör att man får en luftspalt under bädd eller matta på ca 1 cm vilket borde ha positiv inverkan på matrial som ligger i anslutning där.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med bygga menade jag de 12mm som en teakribba bygger, å andra sidan, vafan, 12mm...

Mattan jag hade fungerade bra så länge den var torr, tanken är att få en yta som inte absorberar upp vatten. Att göra nya durkar är en lösning som kan fungera med lite extra jobb. Frågan är hur teaken på durken kommer se ut efter några år av slagvatten blandat med diverse oljor och annat spill.  En tunn teakfanér kunde ju annars bli snyggt att limma på, om det håller..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bolon mattan var ett tips till dig istället för den matta du tittade på som byggde 4,2 till 7 mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det ju ett missriktat tipps om det var till mig efter som jag inte har problemet, men tack i alla fall.

Frågan är ju hur mycket Gaidin´ s matta bygger på höjden. Han vill ju bli av med mattan och ersätta den med nåt annat utan att förlora höjd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mattan bygger nog inte mer än 4mm och den har jag redan gjort mig av med med resultatet att den lite trista plywood-durken syns i stället för en trevlig mjuk matta.

Det lutar nog åt att måla durken. Kanske jag kan hyra in en konstnär som målar teakribbor? :-)

En stark mörkgrå tvåkomponentslack borde väl hålla...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Akta bara så det inte blir halt, lacker brukar bli det när det blir lite blött. Blandar man i sand så halkar man inte med det blir lätt skitigt.

Kolla hos mattfirmorna, det finns våtrumsmattor som är ganska diskreta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Matta är ju som sagt uteslutet så länge den kan absorbera fukt.

Ett trick jag läste om för många år sedan i samband med att måla halkskydd på deck är att hälla lite grovsalt i färgen, eller strö på den när färgen är våt. På så vis bildas det små porer när saltet smält bort, vore kul att prova det, fungerar säkert också med socker.

Kanske någon form av gummifärg?

Skall man vara extra påhittig kan man ju strö över mängder med kapok-fibrer i färgen så kommer det att bli en tvåkomponents heltäckningsmatta. Bara att köra skäggtrimmern efteråt för att få lagom längd på fibrerna cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...