Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
KentHelge

Vilken flagg?

Rekommendera Poster

Vad är det som bestämmer båtens nationalitetsflagg?

Ta ett exempel. Om jag har dubbelt medborgarskap (Svensk och USA), har köpt min båt i Italien. Seglar den till och bor i den i Spanien samt försäkrar den i ett franskt försäkringsbolag. Vilken flagga skall jag då hänga upp i aktern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ute och cyklar, men jag skulle ha valt flagg efter min nationalitet, alltså svensk flagg. Eller i ditt fall svensk eller amerikansk, eller både och i form av en liten vimpel i riggen och flagga i aktern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och en Spansk gästflagga.

Ett klistermärke från det franska försäkringsbolaget får du väl klistra någonstans på båten.

Men flaggan på båten skall vara Svensk eller USA´ s om du är skriven där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det det land där ägaren står skriven som avgör? (Det verkar ha viss betydelse om man läser Wikipedia..)

I så fall (för att vara lite krånglig), vad gäller om Svensk/Amerikanen som bor på båten i Spanien(köpt i Italien), är skriven i Tyskland?

Senast ändrad av KentHelge | 07 augusti 2012 | 09:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är ju nästan en fråga för en juristwink

Vad känner du dig mest som? Svensk, Tysk eller Amerikan?

Sen är ju frågan om det inträffar något och du seglar under fel nationsflagg. Vad händer då. Man är väl inte lika slappa i andra länder som vi här i Sverige när det gäller pettitesser.

En annan, som bott i Världens centrum - Kungshamn indecision - i stort sett hela livet har det ju väldigt bra. man behöver ju inte rådbråka sin hjärna med denna typen av frågor. Att föra den sk. Bohulänska flaggan kan jag inte tänka mig. Den är så fruktansvärt ful. Det skär sig i färgerna så jag vill spy varje gång jag ser den. Det är nästan så att man skulle vilja konvertera till Skåning. surprise

Jag hade fört Svensk flagg och Spansk gästflagg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har tänkt befinna dig inom EU en längre tid bör du ha svensk flagg. En ikke EU registrerad båt får vara inom EU i högst 18 månader, om jag minns rätt.

Det du kan tänka på är också om det finns lager i landet du registrerar båten att du ska kunna visa upp kompetensintyg. I Sverige t.ex. ska en båt över 12x4m framföras av en person med kustskepparexamen som lägst. I Belgien finns det inte några sådana krav och vem som helst inom EU är välkommen att registrera sin båt där. Mycket populärt bland fransmännen som köper båt utomlands.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt är inte registrerad varken här eller där. (Den är 3,95m bred och går inte i yrkestrafik.)

Det verkar inte som om jag kan bli straffad om jag har en amerikans flagga på den..

Däremot får jag kanske problem om jag går in på svenskt militärt område?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det många svenska millitärområde i Spanien?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smiley Inte många men förmodligen fler än vi känner till..

Jag har slängt ur mig lite olika situationer för att exemplifiera frågan som i grunden är
Vad är det som avgör vilken nationalitetsflagg man skall ha på en båt?.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I SKX Medelhav medlemstidning Odyssé nr 1/2012 finns en utförlig artikel i ämnet. Artikeln är skriven av Hugo Tiberg.

Grundreglen är att ägarens nationalitet styr vilken flagga som skall hissas. Nationaliteten skall kunna styrkas med pass och ägarintyg.

För att få ett nationalitets och ägar intyg för din båt kan du gå in på www.sxk.se och ansöka om ett sådant. Underförutsättning att båten är mindre än 12 x 4 m.

Men har du ett amerikanskt pass och väljer att segla under amerikansk flagga så måste du ha ett nationalitets intyg från USA.

I vilket försäkringsbolag ägaren har båten försäkrad och var ägaren bor spelar ingen som helst roll. Endast ägarens nationalitet.

Ett tips är att gå med i SXK Medelhav, då får svar på många frågor som rör både segling och annat där. Både via medlemstidningen och deras websida. Om du nu avser att ha din båt i Medelhavet förståss, har du för avsikt att segla utanför Europa så är kanske Oceanseglarna (www.osk.org) ett annat alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående. Tänk på att många länder har register även för mindre fritidsbåtar (närmaste exempel är antagligen Norge) och i dessa fall måste båten vara registrerad i det landet och ev. moms, tull etc. vara betald för att du ska kunna föra en sådan flagga. Större fritidsbåtar är inte sällan registrerade i utländska register (British Virgin Islands etc.) av skatteskäl men då krävs att besättning uppfyller BVIs krav på certifiering, bemanning etc. Du för då BVIs flagga oavsett var du har för nationalitet. Försäkring kan du teckna var du vill oavsett flagga/nationalitet (min 'svenska' båt är försäkrad i Tyskland).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Förmodar att det är en nöjesbåt och då kommer frågan....är den registreringspliktig eller ej....Är den registreringspliktig ska båten föra det lands flagga där den är registrerad. Är den inte registreringspliktig så är jag mer tveksam....men skulle tro att den ska föra det lands flagga vars ägare är mantalsskriven. Lägg då märke till att skepparn ombord inte alltid är ägaren till flytetyget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Funderar på om man skulle börja föra den Skånska Flaggan.....alltid retar det väl någon samojed.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...