Ageles 0 Postad 6 Augusti , 2012 Hej , Vi blev lite lurade när vi köpte en Saga 27 på Blocket. Motorn skar en vecka innan vår 4 veckors semetsr. Båt pluss motor var inte från 75- som vi blev informerde om utan från 71-. Vi får stå vårt kast själva. En dyr läxa . Nu ska vi göra något åt motorn. Är det någon som har erfarenhet av att ha bytt motor till en Saga 27. Vad kan vara lämpligt att byta till Snipan. Vi inser att renovera den befintliga Perkings motorn skulle kosta lika mycket som en ny , men inte en ny Perkings eller Volvo Penta. Någon som vet eller kan rekomendera någon vettig i branchen som ka hjälpa oss. Vi har båten i Saltsjöbaden , Stockholm? tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 Augusti , 2012 Jag bor ju på västkusten så något råd om installatör kan jag inte ge, men med risk för att bli tjatig i motorbytestrådar så skulle jag rekomendera att du kollar efter någon som kan installera en Lombardinimotor, sök på detta på forumet så har du mycket matnyttigt att läsa, sen kan du gå in på Rodahls hemsida och läsa om motoralternatic och tekniken. Har själv en Lombardini i min Westfjord och är inne på tredje säsongen och är mer än nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 7 Augusti , 2012 Det var tråkigt att ni blev lurade på årsmodellen, gällande motorn så spelar inte skillnaden mellan -71 och -75 årsmodel så stor roll eftersom en så gammal motor lever på lånad tid och jag hoppas att ni hade ett motorbyte med i beräkningarna. Sjöbergs marin &motor har jag när jag hade Yanmar i en tidigare båt mycket bra erfarenhet av. Mvh optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 7 Augusti , 2012 Vi har en Saga 27 med bytt motor i. Det är samma som Saga satt i de sista modellerna innan de la av med produktionen. Motorn är en Yanmar och har beteckning 4HJ2-TE och är en 4-cylindrig turbodiesel på 63hk. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 7 Augusti , 2012 Det är en jättefin motor, men onödigt stark och dyr. Saga är en deplacementbåt och trivs väl bäst i farter runt 7 knop dvs vattenlinjelängden(7meter). En modern diesel på runt 30hk borde väl räcka för att hålla en rimlig prisnivå på ett motorbyte? Jag har 19hk i min segelbåt som väger 4500kg och det räcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2012 Jag vet inget om Saga 27 men jag vet flera som installerat Lombardini i div olika båtar och de är väldigt nöjda, det är en modern motor. Betydligt tystare och mjkare än de äldre motorerna. Precis som Westfjord26 skriver är Rodahl väldigt bra och seriösa. Prata med dem, de kan säkert ge en del råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ageles 0 Postad 7 Augusti , 2012 Hej alla och tack snälla för alla goda råd. Ska följa upp och återkomma med hur det hela slutar. Vi har också fått info om att en Snipa inte ska gå fortare en hur lång den är, men det ska viss bero på hur den är byggd. Visst ska man tänka på att det är en gammal båt när man köper -71 års modell, men vi köpe den i Maj i år och alla våra 4 veckor som vi skulle tillbringa i båten gick till att felsöka vad som hänt motorn. Ingen bra början som båt ägare. Vi ska få en offert på en ny motor i morgon onsdag ...en disel asiat......hmm. : ) Tacksam för mer info. Fina båtar alla har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Augusti , 2012 Då kommer du att få en riktigt bra sommar nästa år får du trösta dig med, Saga 27 var en av de båtar jag tittade på för ett antal år sedan innan jag bestämde mig för en Westfjord, Sagan är en mycket fin båt tycker jag, jag skall inte tjata om Lombardinin mera men du skall absolut ta in mer än en offert innan du bestämmer dig, det skillde väldigt mycket när jag gjorde detta. Lycka till och välkommen till MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 8 Augusti , 2012 Vi har också fått info om att en Snipa inte ska gå fortare en hur lång den är, men det ska viss bero på hur den är byggd. Det jag läst är att möjlig toppfart beror på skrovets form i aktern. På en äkta snipa har för och akter ungefär samma form och det är inte möjligt att komma upp över bogvågen (halvplana). Önskemål om högre toppfart har gjort att båtkonstruktörer har byggt fusksnipor som ser ut som en snipa ovanför vattenytan, men aktern under vattenytan är bredare och plattare, så att skrovet får mer lyftkraft och kommer upp i halvplaning. Nackdelen är om jag förstår rätt att sjöegenskaperna i grov sjö blir sämre, men jag har inte testat själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 8 Augusti , 2012 30 Hk känns väldigt lite för en snipa av den storleken, skulle nog tro att man bör upp på det dubbla för att inte behöva pressa motorn för hårt. Det är sant att maxfarten har samband med längden på båten när det gäller snipor. En segelbåt är mycket mer lätdriven därför har dessa oftast en mycket mindre bestyckning när det gäller motor. Att kunna ligga och köra i marchfart på ett lägre vartal gör att man får en ökad komfort för alla ombord under resan samt att man har lite mer kraft att sätta till och man skulle behöva detta i någon situation. Hellre en något för stark motor en att välja den som är på gränsen, det är mitt råd om du skall bli nöjd med ditt motorval över tid och inte kanske just när fakturan skall betalas. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Augusti , 2012 Vad jag vill minnas sedan jag själv tittade på Saga 27 or så var det ett spann mellan 36 hk(Md3b) och 63 hk (Md21) i dessa båtar, men håller med Wahlis att man bör lägga sig på ca:60 hk för komfortens skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klabban 0 Postad 8 Augusti , 2012 Hade en Saga 27 -75 under cirka två år. Den hade en TMD22 monterad 2005 på om jag inte minns fel 76 hästar. Överstark absolut, körde fullgas några väldigt korta sträckor och fick aldrig upp den i mer än 9,5 knop. Och då kändes det nästa som den lutade 45 grader upp i skyn ;-) Dock kunde vi ligga på 6,5 knop på ett relativt lågt varvtal (tror det var runt 2000). 50-60 hästar skulle jag valt själv om jag var i er situation. /Klas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 9 Augusti , 2012 Som Optimisten kommenterade mitt inlägg ovan om onödigt stor motorstyrka så håller jag mer med dig! Ligger på ca 2000varv och gör 7-7,5 knop och har en förbrukning på ca 0,6L per distans. Vid grov sjö trycker jag på lite extra vilket gör att hon svarar bra mot vågorna och blir väldigt lättmanövrerad över vågtoppar och rullar inte lika mycket! Även då håller jag mig runt 7 knop. Sen i trånga hamnar är det skönt med en starkmotor när man lärt sig utnyttja propellerrotationen för att svänga runt med aktern (har ingen bogpropp). Har en väldigt stor propp (se bild) jämför med orginalmotorn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 9 Augusti , 2012 med tanke på att det är en såpas gammal båt kanske det kan vara värt att även kolla på de lågprisdieslar som börjar komma som Rrun eller Craftsman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 Augusti , 2012 Åldern på skrovet spelar ingen roll för motorvalet. Ingen vet hur gammal en plastbåt kan bli, (jag har en som är byggd 1955). I min 10 m snipa bytte jag ut Status Marin 50 hkr (MD21) mot en IVECO/Lombardini 48 Hkr för 10 år sedan, ett val jag inte ångrar. När jag valde spelade Volvo Pentas hutlösa reservdelspriser en avgörande roll att de märket valdes bort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser