Gocraft 0 Postad 6 Augusti , 2012 Det finns en hel del inlägg här om att bo på båt, men kanske inte någon med den inriktning jag tänker mig. Jag tänker mig att bo på en båt i sydligare delar av Europa större delen av året och möjligen segla hem till Sverige på somrarna. Jag vill inte ligga alldeles stilla i någon hamn men är inte heller ute efter något Jorden-runt-seglande. Som mest mellan Kanarieöarna och Mälaren. Men troligen huvudsakligen nere på kontinenten. Jag skulle i princip kunna göra något sådant här alldeles själv, men det kan förstås både bli tråkigt, jobbigt och riskabelt. Jag skulle kunna dela båt med en eller flera andra personer men är inte jättesocial och inte överdrivet intresserad av tvåsamhet. Jag gillar att tänka, läsa och skriva. Jag är relativt asketisk av mig och vill inte spendera stora pengar på dyra nöjen och flott mat och framförallt inte på dyra hamnavgifter och stora mängder bränsle, utan istället se till att pengarna jag har räcker länge utan att jag behöver anstränga mig för att tjäna fler. Det är inte nödvändigt för mig att dela båt med någon, men det vore trevligt om det var några båtar till med folk som väljer en liknande livsstil. Gärna av något slags ideologiska skäl för att de inte riktigt uppskattar och tror på den livsstil som flertalet människor för närvarande väljer eller finner sig intvingade i. Feed-back? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 7 Augusti , 2012 Det låter väl trevligt och sympatiskt! Räkna dock med att du kommer att bränna en del pengar, varför lite jobbande då och då sannolikt är ett måste (om du nu inte redan nu är rik som ett troll). Glöm iden med att segla hem till Sverige på somrarna. Dels kommer tiden att bli ett långt pendlande mellan norr och söder, och dels är det onödigt dyrt. Det är nog lättare och billigare att ta flyget hem. Fast om du betraktar detta som en del av din kommande livsstil är det förstås ok. Om du inte gjort det redan, läs Sven Yrvinds (Lundin) och Sebastian Näslunds böcker. De vet hur man vänder på slantar. Vad har du för båt? mvh Kpt Nils Nobbing - skulle gärna prova denna livsstil ett tag om jag inte var fast i Svenssonlivet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Augusti , 2012 Den största umaningen är väl seglatsen till och från Sverige vår och höst. Jag förstår hur du resonerar, efter som jag i många stycke känner igen mig i det du skriver,med två stora skillnader. Mitt ekonomiska sinnelag är nog inte det bästa och jag har aldrig haft en längtan till Medelhavet. Dit och hemseglingen skulle du ju kunna ha med dig en eller ett par personer. Skulle du dessutom kunna få tag på personer med ungefär lika sinnelag som du hade det varit perfekt. Nu är det kanske inte helt lätt, fast det finns såna personer. Jag känner en som hade varit perfekt. Kunnig, lågmäld, mycket intresant person med stor seglingserfarenhet och som ibland följer med på transportsegligar. Han har för mig att han även seglat sträckan från medelhavet. Dessutom läser han med all sannolikhet denna tråd. Det finns säkert många som han - problemet är väl att hitta de peronerna. Människor är ju väldigt olika och många av de som är intreserade av att segla med är ju unga och entusiastiska. Det går nog alltid att få tag på besättningar och stämmer inte personkemin till 100% kan man ju välja att stå ut under en kortare period. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 7 Augusti , 2012 Hej Gocraft! Det är två saker jag kommer att tänka på efter att ha läst ditt inlägg. Det viktigaste....ensamheten. Det går inte att vara ensam långa stunder/tider om man inte är eremit. Sedan behöver man ibland hjälp med kanske själva seglatsen eller något annat, och om man är av den sorten, trevlig intressant sällskap av den andra könen är också viktig. Så Man måste anpassa sig tidvis och stå ut med att vara sällskaplig. Kan man inte det så blir det problem och tråkigheter. Bara en sån sak som att man efter en översegling tex. från Spanska kusten till Mallis kanske vill dela glädjen med någon att resan gick bra. Om du nu har seglat ensam....vem pratar du med då? Eller sitter du och grunnar i sittbrunnen utan sällskap? Då blir du en eremit med tiden och får svårt att få en hjälpande hand när det behövs. Den andra saken...ekonomin och hamnavgifter och att leva snålt. Kort svar. Det går inte. Hamnar, det är inte som i Sverige med skärgård där man kastar ankaret. Det finns lite liknande i Kroatien kusten samt några öar i Grekland/Turkiet. Men de är överbelagda redan.Resten är marinor och andra dyra hamnar. Så där finns inte mycket att spara. Vad göra? Man kan inte bara sitta i båten. Man vill gå i land och se folket, gå på museum, koncert, teater ellr bara strosa kring. Allt det där är inte gratis. Inte ens att vandra kring. Om man inte gör allt detta....vad skall man då göra där överhuvudtaget? Mat, hygien, mm. Det kostar åsså. Även om man köper råvarorna själv och lagar ombord så kostar det. Maten är inte så värst mycket billigare där i södern. Man kan göra fynd när tex tomaterna är billiga osv men man kan inte leva bara på tomater om du förstår min allegori. Att vissa som Yrvind, ja...han är han, men även folk som gör likadant måste ha rätt stadd kassa. Det är inte roligt att leva ur hand i mun och hela tiden söka det billigaste och snåla. Att tigga om billig hjälp när man måste laga något, hitta en snäll svetsare som fixar det avbrutna pullpiten osv. Så, sammanfattningsvis, man måste ha nästan samma ekonomi som hemma. De som har gjort jordenrunt resor som jag har haft kontakt med har alla varit tvungna att skaffa jobb eller ordnat ett penninginflöde på något vis. Kanske skrivit till tidningar. Senaste människorna jag träffat på, de har seglat med en Havsörn runt klotet med familj och barn hade mycket intressanta saker att berätta. Kan säga så här. Man måste veta vad man vill få ut av seglatsen. Är det sättet att leva? Hoppa av ekorrhjulet? Fly från något? (man kan inte fly från sig själv....ens egna bekymmer följer med) Se och uppleva något? I så fall vad och var och hur mycket är det värt. Vi är många, mest killar som har samma tankar/drömmar som du. På 60-70-talen var det Västindien som gällde. Sedan allt längre etapper. Idag är allt så likformigt så man måste tänka till varför jag skall dit eller dit till den platsen.Själv har jag kommit fram till att jag vill se saker och ting på olika platser. Å då är inte segelbåt det billigaste eller bästa alternativet. Det är tex billigare att flyga till Västindien och sedan hyra en bare-boat där. Om man inte är road av att korsat Atlanten på egen köl, att I did it är viktigt, båtarnas Wasalopp. För mig är det inte viktigt. Däremot finns det 3 saker som är väldigt viktiga för hälsan och välmåendet. Att kunna äta ordentligt, att göra det andra när man ätit, anständigt och rent och att kunna sova sina 8 timmar. Primitiva men viktiga grundbehov. Tror inte på att man kan göra avkall från det i längden. Då blir man liksom lite för mycket egen En av våra vänner har just tagit hem sin stora skuta på ca 12 m från Grekland/Turkiet. De har tidvis kajkat runt där i åratal med båten kvar i olika vinterhamnar. Skulle kunna berätta väldigt mycket om vad de varit med om. Och det mesta är inte alls roligt. Så återigen, ställ dig frågan först, vad vill du egentligen få ut utav seglatsen? Sedan kan du anpassa resten efter det. Hoppas du finner din lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 7 Augusti , 2012 Eftersom jag just nu lever ett sådant liv som du beskriver, med en stor skillnad. Jag har min make med mig så kan jag inte mer än säga att kasta loss från Sverige och segla runt här i Medelhavet här det bästa vi gjort hittills. Första säsongen seglade vi Sverige till Algarve övervintrade i Ayamonte, Spanien. Ligger precis vid gränsen till Portugal. Andra säsongen seglade vi Ayamonte till Kreta, via Balearerna, Sardinien, Lipariska Öarna, Sicilien och en snabb runda i södra Kykladerna och Dedokaneserna innan vi tog vinterpaus på Kreta. Denna, tredje, säsongen har vi seglat från Kreta upp genom Joniska havet via Italien till Kroatien tillbaka till Joniska och nu är vi i Kykladerna och skall tillbaka till Kreta i vinter. Vår erfarenhet är att västra medelhavet är DYRT. LÄngs Spanska kusten svårt med ankarplatser om man vill ha skydd. Mallorca och Menorca lätt att ankra men där har Port IB börjat ta betalt för att man ankrar. Sardiniens ostkust, fantastiska gratis ankarvikar och sanslöst dyra marinor. Sicilien där seglade vi norra sidan och där är det långt mellan både ankarplatser och hamnar. I Messina sundet skall man undvika Messinas hamn, den hittills dyraste hamnen vi legat i och den sämsta dessutom. I Grekland finns det hur många ankarställen som helst och än har vi inte behövt betala för att ankra. Väljer man att ligga vid en Stadskaj, vilket finns i de flesta städer. Kostar det enligt en fastställd tariff som baseras på antal personer ombord, båtens storlek och om du ligger med för/akter eller sida emot kajen. För vår 53 fots segelbåt betalar vi mellan 10 och 12 Euro per natt. Vatten och el ingår inte och finns det så tar de bra betalt för det. Vatten är en bristvara på många av öarna och elen tillverkas oftas med hjälp av dieselgeneratorer direkt på ön eller via långa dyra kablar från någon annan ö. Tänker man på detta så förstår man prissättningen. Hittar man en Marina och väljer att gå in i den så blir det vesäntligt dyrare. Vi har bara legat i marina på Kos och där fick vi betala omkring 40 Euro/natt. I Kroatien är prisbilden en helt annan. Där är avgifterna baserade på charterbåtar. Dvs 6-8 personer i en 36-50 fots båt som är ute och seglar i 1-2 veckor och har en stor semesterkassa att röra sig med. ACI Marinorna är dyra, om man får plats. Privata marinor är något billigare. I vikarna ute på öarna finns det oftast en eller två restauranger som har lagt ut bojar som de vill att man skall använda. Gratis om man äter hos dem annars kostar det ca 175 SEK/natt. Restaurangerna är inte billiga. Att handla mat är däremot billigt. Vi brukar veckohandla för två personer och notan brukade hamna på 700 SEK. Vinterupphållen brukar vara sociala och trevliga och det brukar vara svårt att slita sig loss. Men att segla hem över sommaren tror jag inte på. Från Sverige till Kreta t.ex (har atvå kompisar som sträckseglat sträckan) tar det ca 3 månader. Så du skulle alltså tillbringa 6 månader om året med att segla fram och tillbaka till Sverige. Och det finns massor av seglare som har samma inställning som du till livet och seglingen. Vill man vara ensam så är det inga problem, vill du ha sällskap så är det heller inga problem. Välkomen hit, du kommer inte att ångra dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gocraft 0 Postad 7 Augusti , 2012 Min idé var inte främst att segla på Medelhavet. Jag hade snarare tänkt hålla till i Europas floder och kanaler. Det var det jag menade med nere på kontinenten! Det blir förstås mindre seglande och mer båtboende. Dessutom kanske man stannar på lite nordligare breddgrader, då det inte är så gott om floder i de mest södra delarna av Europa. Ratar ni medelhavsseglare de floder som ändå finns långt nere i Europa? Är de inte seglingsbara ens en liten bit? Eller ter det sig trist att ligga i en flod som bara är en återvändsgränd? Jag skulle gärna ha en liten, lätt flerskrovsbåt med en mast som man kan fälla ner och med en väldig massa solceller som kan driva en elmotor. Typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2012 Europas kanaler har mycket att erbjuda. Det finns ca 30000 km kanaler så man kan hålla på ett tag. Mycket att se och uppleva förutom allt gott som finns att äta och dricka. Medelhavet i all ära men det är dyrt, trångt och fullt av idioter. Dessutom rostar allting. På kanalerna fungerar en pråmaktig motorbåt bäst. Bra med lite motorstyrka, det kan vara lite jobbigt med motström. Eldrift är nog ingen höjdare. Det kan vara ide att titta på utbudet av kanalbåtar nere i Europa, priserna är ganska anständiga och båtarna är oftast byggd för ett bekvämt boende. En bra början är Euro Canals Guides, massor med info, tips, kartor mm. Köp CDn, går utmärkt att läsa på iPad. http://www.eurocanals.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 10 Augusti , 2012 Låter hur skönt som helst ! Köp inte en större båt än du behöver, alla beskrivningar jag läst om liknande resor vittnar om att det är mkt enklare och billigare för mindre båtar. Käka lokala grönsaker och drick billigt vin så tror jag att du kan klara dig på en liten budget. Det gör man ju i Sverige under samma förutsättningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser